Garra Flavatra - En underhållare av rang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • cl7
    svarade
    Funderar lite på arten, men har några frågor. Bökar de runt i bottenlagret mycket? Jag har både tumlat grus och sand i olika partier. Gräver de ner sig? Kan man ha denna fisk med syftet att de ska äta alger?

    Lämna en kommentar:


  • Erik Åhlander
    svarade
    Jag har inte tid och plats för ytterligare ett projekt just nu, men visst låter det spännande. Jag tror inte Tin Win berättat alla detaljer. Jag skulle bygt
    gt en bäck med ett "vattenfall" i ena änden. Jag har en bekannt som lyckades få praktbotia att lägga rom på det viset. Inga yngel men ändå!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    Intressant, Bluewing! (hade missat denna tråd) Har du gjort några försök att odla dem?
    Tack Erik. Eftersom det fanns så lite info om arten så dammsög jag nät och litteratur på info om dem och sammanställde det tillsammans med mina egna observationer som varit långa och många i det stora karet. Kul att det uppskattas
    Som svar på frågan, så har jag inte det. Inledningsvis så som med många arter så fanns de ju bara som viltfångade, men idag så säljs ju de som odlade vad jag förstått.

    Läser man vad Seriously Fish skriver om lek mm. så känns det ju som ett möjligt spännande projekt. Läs här.
    Men det krävs vad jag förstår i den artikeln en rejält bra fart på vattnet, mera som ett strömmande vatten i ett separat kar. Så läser man artikeln ser det ut att behövas mekas en del med ett lekkar. Du blir inte sugen själv?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Falconer
    Hej! Skulle det kunna fungera med en liten grupp på 5-6 st i ett 115 liters? Enda sällskap är ett gäng Microctenopoma Ansorgii. Har ni några helkarsbilder på hur era flavatra går?
    Om vi börjar med slutet på ditt inlägg så har jag filmer typ denna på mina kära garror.
    Här när de matas:

    Här två unga hanar som testar varandra:

    En film mer över karet där du ser dem inledningsvis:


    Är tveksam om de passar med dina Microctenopoma Ansorgii. Gissar att Garrornas fartiga, totalt orädda stil kommer att stressa dina fiskar. Garrorna vill ju ha fart på vattnet och vad jag förstått så är ett skuggigt kar med lite svartvattenskaraktär, mycket flytväxter etc. mer något för dina oerhört vackra fiskar? De är ju som små krutpaket. Inte stressiga alls bara himla nyfikna på allt och ofta i rörelse. Sedan tror jag att karet egentligen är för litet faktiskt. Om jag jämför hur den grupp beter sig med 14 individer i mitt 450 på filmen med den grupp på 6 som jag har i ett Lido 120 så ser man inte samma beteenden i det lilla karet. De blir grinigare, mera stilla i det karet. Så framöver så åker de nog över till 450 karet. Visst, det är en liten fisk, men den behöver rörelseutrymme.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Åhlander
    svarade
    Intressant, Bluewing! (hade missat denna tråd) Har du gjort några försök att odla dem?

    Lämna en kommentar:


  • Falconer
    svarade
    Hej! Skulle det kunna fungera med en liten grupp på 5-6 st i ett 115 liters? Enda sällskap är ett gäng Microctenopoma Ansorgii. Har ni några helkarsbilder på hur era flavatra går?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    De verkar ju riktigt kul, de där flavatrorna!

    Lämna en kommentar:


  • Bobby
    svarade
    Jag har precis kompletterat min grupp om 6 flavatror med ytterligare 10.
    Det var ett sant nöje att se dem interagera med nykomlingarna.
    De "gamla" verkar ha tagit till sig två adepter var som simmar runt med dem släptåg.
    Jag har även testat att leka med dem genom att lysa med min laserpekare i akvariet och de blir som tokiga och ska försöka fånga pricken - ser rätt roligt ut när 6 flavatror jagar en liten prick genom akvariet. Konstigt nog är det bara de som bryr sig om laserpricken. Nästa gång filmar jag spektaklet.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jag har vant regnbågarna vid finkornigt granulat och släpper i större tabletter eller fryst mat som är hårdare och sjunker. Regnbågar har ju för sin storlek små munnar.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Hinner dom få i sig någon mat Johnny, tänker på turbomatvraken regnbågsfiskarna? Maten hinner ju knappt nudda ytan innan den är borta.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Yasna: Om man nu vill ha ett mixat kar så kan det nog fungera bra. Men 6 är för få egentligen. Har 14 st. i mitt 450 och skulle nog idag inte ha gått under 10 st. egentligen. Absolut minst 7 st. Det blir lätt lite kamp om de är för få.

    Sedan Shepard så skiljer det en hel del i den sociala interaktionen mellan rufa och flavatra. Där det är rejält med mer fart i flavatra.

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Verkar vara en spännande art! Jag har aldrig hört talas om dem. Skulle en grupp på 6 st dessa passa ihop med t ex två par B. fjärilsciklider i ett 450L? Funderar även på att ha scalarer i det här akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Hmm, vill ha... Men "min" butik har aldrig haft den inne vad jag vet, även om jag har nämnt den för honom. Däremot har han Garra rufa till och från, men dessa känns inte lika spännande, kanske mycket beroende på sin gråare färg. Nu, brukar jag ju hävda att starka färger inte är allt som gör en fisk fin att se på eller studera, men just i det här fallet, varför köpa den lite trist färgade G. rufa, när den har en mer färggrann släkting i G. flavatra.

    Men är G. rufa annars jämförbar i beteendet med G. flavatra?

    Lämna en kommentar:


  • Falconer
    svarade
    Ska man ha ett strömt akvarium åt dom eller ett vanligt akvarium och hur stort blr det vara?

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Underbart Johnny!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...