Garra Flavatra - En underhållare av rang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    De är nog ganska ointresserade av grottor tyvärr. Öppna ytor med god cirkulation är paradiset för dom. Preparaten som heter NLS tycker de sådär om. Mina L200 älskar däremot det preparatet. Däremot de större varianterna av Hikaris Algae Wafer kan du ibland ha upp till 5 individer på samma tablett. Då är de dessutom på bägge sidorna. Du lär dig efter ett tag hur mycket de ska äta. Får de för lite mat tunnar de ur relativt snart. Gott om mat så har du rejäla magar. Tror de med sitt aktiva sätt att leva förbränner en hel del energi. De fungerar utmärkt med andra snabba asiatiska arter såsom t.ex. Siamesisk algätare. Jag har en grupp på 5 sådana i samma kar och de fungerar bra ihop.

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Hej Yadina! Mina lever på samma sandbotten som du har (Biltemas) och de fungerar lika bra oavsett underlag. I de floder och vattendrag där de lever så är det både sand och rejält grovt grus. Så det går bra vilket som. Du behöver minst 7 st. Detta beroende på att de både är sociala och hierarkiska dvs. De lever tight men det är viktigt för dem att ha en tydlig hierarki. I en grupp på minst 7 st. så sprids de interna aggressionerna så att det enbart blir underhållande. I mitt 450 Vision så bråkar de egentligen aldrig på ett destruktivt sätt. I ett litet kar där jag testat en liten grupp så har 2 dött i dessa kamper. Så stort kar och stor grupp så är de enbart underhållning och är så himla nyfikna och personliga. Odlat eller VF tror jag inte spelar roll alls. Mina är helt galna i Hikaris Algae Wafers kan jag berätta. Men de testar det mesta. De är lättskötta om de får det som de behöver.
    Tack för svaret!
    Ja de verkar på din beskrivning som att de är otroligt trevliga små individer, får se till att skaffa 7 st då.
    Jag har en hel del grottor bland mina skifferhögar. Min förhoppning är att de kommer utnyttja dessa, då ingen annan av mina invånare utnyttjar grottorna. Men de kanske bara håller sig på öppna ytor? Jag har för mig att du skrivit om något preparat som man applicerar på stenar för att få algtillväxt, gillar dem det?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Hej Yadina! Mina lever på samma sandbotten som du har (Biltemas) och de fungerar lika bra oavsett underlag. I de floder och vattendrag där de lever så är det både sand och rejält grovt grus. Så det går bra vilket som. Du behöver minst 7 st. Detta beroende på att de både är sociala och hierarkiska dvs. De lever tight men det är viktigt för dem att ha en tydlig hierarki. I en grupp på minst 7 st. så sprids de interna aggressionerna så att det enbart blir underhållande. I mitt 450 Vision så bråkar de egentligen aldrig på ett destruktivt sätt. I ett litet kar där jag testat en liten grupp så har 2 dött i dessa kamper. Så stort kar och stor grupp så är de enbart underhållning och är så himla nyfikna och personliga. Odlat eller VF tror jag inte spelar roll alls. Mina är helt galna i Hikaris Algae Wafers kan jag berätta. Men de testar det mesta. De är lättskötta om de får det som de behöver.

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Hur funkar dessa med sandbotten (Biltemas)? Jag har läst att de "ska ha" ganska grovt grus. Tycker du att man ska köpa viltfångade eller odlade? Jag tänker mig sex stycken i mitt Vision 450L.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Hasse Sjödin
    Hahaha vilka lirare.. du beskriver dem, så man får känslan att det är en flock schäfrar 
    Helt suveränt 
    Väldigt kul läsning o intressant!!!!
    Sorry Hasse. Sent svar. Det härliga är att de är verkligen så där om det är tillräckligt stor grupp i ett rimligt stort kar.

    Lämna en kommentar:


  • Hasse Sjödin
    svarade
    Hahaha vilka lirare.. du beskriver dem, så man får känslan att det är en flock schäfrar 😊
    Helt suveränt 👍👍👍
    Väldigt kul läsning o intressant!!!!

    Lämna en kommentar:


  • ScubaIsabel
    svarade
    Tack! Jo tycker de arterna är både fina och verkar trivas bra ihop. Ska försöka få ihop en sydostasiatisk biotop är tanken. Dock kanske jag väntar med panda garra till den dagen jag har ett större akvarium ändå. :-)

    Lämna en kommentar:


  • ooliiwer
    svarade
    Ursprungligen postat av Tyko
    Okej, tack för infon


    Skickat från min iPad med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Tyko
    svarade
    5-8 år enligt http://diszhal.info/english/cyprinds...a_flavatra.php

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jag vet inte heller men skulle gissa på minst 4-5 år.

    Lämna en kommentar:


  • ooliiwer
    svarade
    Hej! Har haft ett gäng med garra flavatras ett tag nu och dom trivs och är pigga! Riktigt nöjd med dom! Men jag undrar lite hur gamla dom blir? Hittar inte det någonstans?!


    Skickat från min iPad med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Hej! Jag har ungefär samma upplägg som du i mitt Lido 125. Drottningrasboror, Amano, Mosaikgurami och Garra Flavatra. Så jag tycker du har god smak. De går bra ihop med Amanoräkor, men tycker egentligen att de behöver mer utrymme då de är fullvuxna. Gärna minst 150-200 och uppåt. Men de fungerar i ett 125. Problemet är mera om du får flera jämnstora honor som inte får plats med flera alternativ. Då kan det bli långa bataljer i karet.

    Lämna en kommentar:


  • ScubaIsabel
    svarade
    Åh jag hade älskat att ha dessa i mitt nyinskaffade akvarium... Men tror tyvärr det både är på gränsen till för litet och lite för lite strömt för att de skulle trivas. Får nog bli ett framtidsprojekt. Har ett Rio 125, just nu med 10 drottningrasboror och planerar om någon månad inköp av 10 sådana till, 3 mosaikguramis och 6-8 amanoräkor. Hur funkar panda garra tillsammans med amanoräkor?

    Lämna en kommentar:


  • cl7
    svarade
    Ok, tack för svar! Jag har redan många fikar i mellan/nedre regionen, så då får jag nog avvakta. Verkar vara en superspännande rackare, men nu har mina Siameser rensat så fint ändå :-)

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Nej de bökar inte ner i bottenlagret alls. Det enda som kan hända är i en mätning mellan två jämnstora och det är sand att det kan bli en rund fördjupning just där. Men är gruppen stor och akvariet rymligt så händer detta sällan.
    De gräver inte ner sig alls. De vill ha rent vatten med mkt god cirkulation. De äter alger men det är mera som en lätt toppning av algerna. De snaggar inte ner ett algbestånd. De äter inte heller enbart vegetabilier. De gillar alger men du lär inte märka av det.
    Det är få algätande fiskar som rensar akvariet rent egentligen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...