Garra Flavatra - En underhållare av rang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Hej Blackmore (hårdrock-alias?)
    Först av allt vill jag hälsa dig varmt välkommen hit!
    Det som är klurigt med akvarium är vad som egentligen är ett lagom stort akvarium för en viss specifik art i en viss ålder.
    180 liter känns ju som första akvarium stort, riktigt stort. Speciellt när man släpper i ungfisk i början.
    Dels så "stimmar" många fiskar som små dvs. de söker trygghet i en grupp vilket de ju ofta gör i naturen också. När de sedan blir vuxna så kräver de rejält med utrymme i ett revir som som ska räcka till för sökande efter partner/parbildning. Så med ungfisk fungerar det med alla fiskarna. Vid vuxen fisk och lek blir karet snabbt trångt.
    Nu resonerar vi som finns här på Zoopet lite olika ibland men när det gäller Scalarerna är karet verkligen precis på gränsen i storlek för en vuxen Scalar.
    Satsar du ändå på Skalar så rymmer bara karet ett par och du kommer att få sälja de som "blir över"
    Har du gott om växter så kan det fungera bra med Garra Flavatra.
    Det är om du får jämnstora honor som du kan få problem för då blir det kamp. Men testa!
    Skulle jag råda så skulle jag säga att du ska skippa Skalarerna.
    När det gäller cikliderna så tror jag att Nyckelhål och Bolivianer blir en bra kombo.
    De övriga arterna blir inga direkta problem.
    Men om du nu startar nytt så tänk på att första månaden kan du enbart ha neontetrorna (jag skulle själv valt kardinaler som jag tycker är tåligare).
    Väljer du Skalarer så kommer de troligen också äta upp neontetrorna, men ofta skippar de att äta vuxna Kardinaler.
    Som alternativ till ditt Rio så skulle jag själv fundera på Lido 200 som är högre och funkar utmärkt med Skalarer. Det är kortare, men djupare och högre.
    Har ett vitt sådant själv:
    Senast redigerad av Bluewing; 06 January 2016, 09:14.

    Lämna en kommentar:


  • blackmore
    svarade
    Hej Blåvinge,
    Är helt ny i detta forum och planerar att köps ett Juwel Rio 180 inom en snar framtid.
    Blev nyfiken på Garra Flavatra och vill ha ditt råd om följande fiskar skulle passa ihop i ett180l akvarium:

    Fyra Scalare
    Tio Neontetra
    Fem Boliviansk Fjärilsciklid
    Två Nyckelhålsciklid
    Fyra Ancistrus
    Sju Garra Flavatra

    /Blackmore

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Tack Bluewing, o ja jag kommer ha gott om växter.

    Men kan jag ändå ha C.pygmeus eller någon annan C?
    Eller så kan jag vänta med Corydoras, hmmm , nu blev det mer huvud bry hihi
    Tack för all din hjälp, har även skrivit i växttråden under "tycker du ska börja med Co2" hihi.
    Behöver all hjälp jag kan få.

    MVH Annica

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Zombivarg
    Så intressant att läsa om dessa krut packet hihi.

    Vill verkligen ha men känner att mitt 222l blir i minsta laget för en grupp på minst 10 individer.
    Blir att leta efter ett större akvarium för dessa vill jag ha
    Jag tror det kan fungera riktigt bra med en 7 individer om du har gott om växter.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ja det är precis lika med Siamensis. Så du tänker helt rätt.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Intressanta och roliga krabater det där En sak som jag kom att tänka på när jag läste det där om att den dominanta bleknar... Är det så med siamensis också kanske? Jag har sett det ganska många gånger att dom mäter sej och att en eller båda bleknar då. Jag såg det aldrig förut men nu har jag ju bara tre stycken och förut hade jag fem - sex stycken. Apropå gruppstorleken

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Så intressant att läsa om dessa krut packet hihi.

    Vill verkligen ha men känner att mitt 222l blir i minsta laget för en grupp på minst 10 individer.
    Blir att leta efter ett större akvarium för dessa vill jag ha

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Inledningsvis så som med många arter så fanns de ju bara som viltfångade, men idag så säljs ju de som odlade vad jag förstått.
    Hej,
    Först o främst tack för ditt väldigt intressanta inlägg! Har varit intresserad av flavatra ett bra tag, men aldrig kommit till skott.
    Vad gäller odling: kommersiell odling är med hormoninjektioner, dvs "fusk". Mitt tips om du tänker odla dem är att ha ett tjockt lager sprängsten -- ungarna hos många grönlingsfiskar lever nere i bottnen, vilket skyddar dem från att bli uppätna av bl.a. sina föräldrar.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ja, tänkte precis så som du beskriver, blir nog några söta corysar i stället .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Garra Flavatra - En underhållare av rang

    Ursprungligen postat av Inger H
    Varför känns mitt 125 för litet för dessa roliga som jag vill ha. Bara funderar lite för mig själv

    //Inger
    Jag tor det är för litet för en större grupp. Hade ju 5 st. i mitt 125 och har nu endast 3 st. kvar. De slogs som galningar innan det blev som nu. Tror reviret blir för litet helt enkelt och då blir det som i mitt kar en slags "självreglering" av beståndet. I mitt 450 har det bara varit lätta mätningar mellan dem. Men i mitt 125 blir det på liv och död. Sedan upplever jag det som att det som med hundar blir allvarligare när 2 honor är jämnstora än när två hanar. Min matriark i mitt 450 styr alla i gruppen. Bråkar hanarna för länge så bryter hon det. I mitt 125 så blev vad jag upplever det tre honor jämnstora och det blev tokfel.
    Senast redigerad av Bluewing; 13 October 2015, 05:40.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Så vill jag be om ursäkt för att jag kontaminerar tråden, men här är en liten filmsnutt på två Garra flavatra-hanar (troligtvis) som fajtas med varandra. Precis som hos Chromobotia macracanthus, där de dominanta håller en blek färgdräkt, ser vi samma avsaknad av färgintensitet vid upphetsning på dessa G. flavatra.

    https://www.youtube.com/watch?v=XNkTsbOzCo4
    Himla trevlig film!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Varför känns mitt 125 för litet för dessa roliga som jag vill ha. Bara funderar lite för mig själv

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Så vill jag be om ursäkt för att jag kontaminerar tråden, men här är en liten filmsnutt på två Garra flavatra-hanar (troligtvis) som fajtas med varandra. Precis som hos Chromobotia macracanthus, där de dominanta håller en blek färgdräkt, ser vi samma avsaknad av färgintensitet vid upphetsning på dessa G. flavatra.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 October 2015, 09:48.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Garra Flavatra - En underhållare av rang

    Fina bilder! Varsågod! Nu har du skaffat dig en alldeles egen undervattenskennel! Tror du kommer att le många gånger när de sitter där på andra sidan av glaset och granskar dig med nyfikna ögon. Checka igenom vad dina gillar och se till att de får lite mage nu bara. Tänk också omvänt mot annan fisk dvs. Blek är samma som kaxig i denna art [emoji6]

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade



    Om man tycker att det är viktigt att göra ett bra första intryck - så slår dem här små rackarna alla andra fiskar jag haft med hästlängder. Dem var lite blyga...i ca en kvart. Nu är dem igång och det är fantastiskt roligt att sitta bredvid och se på.
    Tack för tipset Bluewing!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...