Puntius lateristiga, Korsbarb eller T-barb erfarenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Puntius lateristiga, Korsbarb eller T-barb erfarenheter?

    Funderar på fisk till mitt nya asienkar på 450 liter. Puntius lateristiga, Korsbarb/T-barb känns intressant då den verkar robust, cool, blir långlivad och får rejäl storlek i karet dvs. 17-18 cm.
    Någon av er som har erfarenhet av arten?

    En vuxen hane kan se ut så här
    Senast redigerad av Bluewing; 12 October 2014, 16:23.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    I ett så stort akvarium så funkar den utmärkt.
    Det är dock sällan man ser den i handeln och anledningen till det är säkert att den blir så pass stor och kanske för att den inte har så spektakulära färger som många andra barber har.
    Seriously fish har bra information om arten http://www.seriouslyfish.com/species...-lateristriga/

    En undran - har du tillåtelse att använda fotot. Om inte lägg in en länk istället
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Äsch det där med foton glömmer jag. Sorry Kjell. Tack för att du låter mig få redigera själv. Känns lite mer vuxenpoäng på det
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Nu är det fixat med en länk istället för bild.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Äsch det där med foton glömmer jag. Sorry Kjell. Tack för att du låter mig få redigera själv. Känns lite mer vuxenpoäng på det
          Vuxna brukar jag låta redigera själva fast alla är ju inte det
          Annars är det lätt hänt att man glömmer av att man inte får "sno" foton eftersom det på FB är extremt vanligt att man använder andras foton.

          Det var för övrigt ett väldigt bra foto eftersom man till skillnad från i Zoopets artfoto ser en fullvuxen fisk på det fotot. Jag tror faktiskt inte att jag nånsin har sett en så stor och utfärgad fisk - så om någon har vuxna exemplar av arten så fota gärna och maila mig så jag kan lägga in det fotot i Zoopets artbeskrivning.

          Kan också rekommendera seriously fish för det en jäkligt bra akvariehemsida och den har extremt bra koll speciellt på asiatiska fiskar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Häckar på seriously fish en del numera då jag börjat snöa in på asien och oceanien.
            Hade själv aldrig sett en helt vuxen T-barb själv.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              När man kollar på de vildfångade exemplaren på seriously så verkar det nästan som om olika populationer verkar ha olika såväl färg som kroppsform
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ja det är svårt att fatta att det är samma.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Hej!

                  Jag hade Kors-barber på 90-talet vildfångade som små yngel i Södra Thailand.
                  Här är en bild på en nästan vuxen, vackert gul grundfärg med röda fenor!

                  Thaifighter



                  A tank filled with fish that I caught myself with a net in rainforest streams on Koh Tarutao, during a trip to Thailand back in 1998.




                  Senast redigerad av Thaifighter; 14 October 2014, 21:55.
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Så vacker!!! Vad kan du berätta om den?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Thaifighter
                      • August 2006
                      • 420

                      #11
                      Jo, den är vackrare än dom grå färglösa som man ser i affärerna.
                      Inte så mycket att berätta mer än att jag fångade dom på en av mina "enmans-expeditioner" i en regnskogsbäck på ön Tarutao i Södra Thailand mitten på 90-talet. Jag hade även som synes i min film Barbus binotatus, Devario regina , Danio kerri, Betta pugnax och Rasbora sumatrana, den sista arten dock fångad på ön Koh Chang intill Kambodia's gräns i östra Thailand. Alla fångade som yngel på cirka 1 cm, som sen fick växa upp i mitt 535 liters kar här hemma. Inte så mycket att säga om dom mer än att dom blev lite mer "buffliga" som äldre gentemot sina artfränder, med små utfall då och då men inget allvarligt, för det mesta var dom fridfulla. Dock käkade dom som andra barber växter när de blev större. Sålde dom efter ett par år till en akvarieaffär i Malmö då det började bli trångt i akvariet,
                      Senast redigerad av Thaifighter; 14 October 2014, 22:26.
                      Alla mina fisk-video på Youtube!
                      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                      Kommentar

                      Arbetssätt...