Tråden om damm/kallvattensfisk som inte är koi eller guldfisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    • January 2007
    • 609

    Tråden om damm/kallvattensfisk som inte är koi eller guldfisk.

    Hej!

    Jag tänkte det kunde vara kul att starta en tråd om lite ovanligare dammfiskar.

    Vad har ni för arter i stugorna? Finns det någon art som kan vara värd att testa?
    Det är väldigt spännande med kallvattensfisk tycker jag då det är lite ovanligt och därför finns så lite information om arterna, tex fladdermusfisken har de mest motsägelsefulla artbeskrivningarna när man surfar runt.

    Själv har jag Kinesisk fladdermusfisk, Regnbågselritsor, Blåid och Macropod. Jag tar in fisken till vinterförvaringen när det är ca 4-5°C i dammen, så dom klarar så låga temperaturer i alla fall i korta perioder. Sen har jag planerar jag att bygga ut dammen nästa vår och i samband med det tänkte jag skaffa sibirisk stör.

    Jag kan verkligen rekommendera alla dessa arter utom möjligtvis macropodern då den är helt osynlig och därför skitsvår att hitta när man ska ta in fiskarna. Fladdermusfisken har förutom utseendet den goda vanan att tugga i sig trådalger så till den grad att det blir soprent i dammen Idarna är dom snabbaste fiskarna jag sett och verkar dessutom rätt iniligenta, skit kul vid matning! Regnbågselritsorna är lika färggranna som Kardinaltetror men har tyvärr lika tråkigt beteende, däremot har jag hittat yngel på hösten när dom ska in och det är ju skojj.
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Några bilder kanske får fart på tråden.



    Regnbågselritsor i samband med att jag släpte ut dom förra året.



    Fladermusfisk från samma tillfälle.



    Dammen från i juni.



    Blå Id och guldfisk från i år.

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Mycket intressant tycker jag. Har två dammar som jag skulle vilja ha några invånare i delvis för trevnads skull och delvis för att fånga mygglarver osv. Har funderat över lämpliga invånare till dem och så lägger du upp denna tråden.

      Fladdermusfisken kunde bli bra stor eller hur är det? Verkar finnas lite blandad info.

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4


        Ja den blir typ 80-90cm, och ser då ganska annorlunda ut än den gör som liten. Vad är det för storlek på dammarna och ska fisken vara ute året om?

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Jo, det är trevligt med kallvatten. Det finns ju också mycket intressant inhemskt och somligt av det finns också med alternativ färg, guldsutare, blåid, albinomal osv. Utöver det finns ju åtskilligt från andra håll som säkert fungerar ute. Lite eftertanke kan ändå vara en poäng, vilka arter kan eventuellt sprida sig och vilka sjukdomar kan man sprida? Det är absolut intressant att pröva lite av varje men man lär göra det med eftertanke och ansvar, om det är nåt vi inte vill så är det att nåt går galet så vi får en massa förbud.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Absolut!
            En grundförutsättning är att man aldrig släpper ut något vilket inkluderar, tex växter och stenar mm, som varit i kontakt med något från något annat vatten drag i det vilda igen. Mao får man behålla det man fångat i fångenskap resten av dess liv, det är tom bättre att avliva djuren än att släppa ut dom igen.

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Kanske ska tillägga att dom inhemska fiskar jag testat i dammen, förutom Blå Id är Abborre och Löja. Abborrarna var jätte roliga fiskar men Löjorna hade inte mycket beteende att tala om, dom simmade mest runt och väntade på mat.

              Kommentar

              • stefaner
                • April 2010
                • 3

                #8
                Jag har blåid i dammarna och i år lekte dom, ca 60 yngel. startade för 5-6 år sen med 5 + 5 id o guldfisk. snoken tog de flesta guldfiskarna och den sista satt fastfrusen i isen i våras. Har djuphåla på ca 130 cm. om intresse finns kan jag ladda upp några bilder. Länge sen man höll på med akvarium, men införskaffade ett ca 100 liters för att driva upp dom till vårkanten. Månne var det lite väl försiktigt med tanke på idens förmåga att klara vintern, men jag är en försiktig general. ser fram emot lite tankar om detta då jag verkligen inte är någon erfaren hobbydammare.
                Senast redigerad av stefaner; 03 August 2016, 21:17.

                Kommentar

                • stefaner
                  • April 2010
                  • 3

                  #9
                  Borde jag lagt inlägget i dammforat? Medlem sen ett antal år men inte postat tidigare då jag inte haft så mycket att bidra med tidigare.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefaner
                    Jag har blåid i dammarna och i år lekte dom, ca 60 yngel. startade för 5-6 år sen med 5 + 5 id o guldfisk. snoken tog de flesta guldfiskarna och den sista satt fastfrusen i isen i våras. Har djuphåla på ca 130 cm. om intresse finns kan jag ladda upp några bilder. Länge sen man höll på med akvarium, men införskaffade ett ca 100 liters för att driva upp dom till vårkanten. Månne var det lite väl försiktigt med tanke på idens förmåga att klara vintern, men jag är en försiktig general. ser fram emot lite tankar om detta då jag verkligen inte är någon erfaren hobbydammare.
                    Kul med lite annorlunda fiskar i dammarna än guldfiskar (som jag har) men om snoken tog guldisarna är det väl risk att den också tar blåiden.

                    Du kan lägga dit inlägg både här och i dammkategorin.

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • stefaner
                      • April 2010
                      • 3

                      #11
                      Kul att i alla fall adm svarar så snabbt i en annars avsomnad tråd! Blåiden är ruskigt snabb, och guldfisken är ju som den är, lite som att jämföra en ferrari med en volvo vad gäller snabbhet. Ynglena är långsamma såklart men i år har jag inte sett snoken än här i uppland och hade den varit intresserad så hade den ju blivit mätt. Jag väntar fortfarande på att någon ska hinta om intresse för bilder av damm med yngel då jag vägrar gå i ogjort väder eller hur det nu var.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Det är absolut kul med foton så lägg gärna in länkar till dessa - men starta då en tråd i dammkategorin.
                        Bifogar ett foto på min damm
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...