Koi + Guldfisk övervintring. Storlek på karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Koi + Guldfisk övervintring. Storlek på karet?

    Svärmor har 4st koi och 3st guldfiskar som skulle vilja övervintra inne i värmen(källaren).

    Vad skulle ni rekommendera för minimimått på ett övervintrings kar?

    Inget permanent med andra ord. firrarna är max 10cm stora.

    Jag är mycket väl medveten om att det är minst 250l för guldfisk och 720l för koi som permanent bostad

    MVH Rikard
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja det beror sannerligen mycket på hur stora de är. bara små koi kan hållas permanent i ett 720 och medelstora (upp till ca 40 cm) som vinterförvaring. är det lite större koi är det bättre att ha en bassäng av något slag
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Dom är max 10cm och har simmat i hennes damm under sommaren.

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Då har hon matat för lite om dom fortfarande är så små efter den här sommaren...
        När dom kommer in i värmen så kommer dom att kunna äta betydligt mer och kommer att växa fortare. En enkel lösning om man inte har problem med intransport är en cipaxtank, finns 600 och 1000L varianter och brukar kosta runt en 500lapp. Då missar man ju sidovyn och det blir mer en förvaring men dom får rejäl volym och möjlighet att köra på med bra med mat om även dammfiltret plockas in.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Dom har nog gått där i max en månad. det gick abborrar tidigare

          Cipaxtank är ingen dum ide. Kanske ställa i garaget tillochmed?

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Så gjorde jag när jag hade damm. 1kubik tank och 18kubik/timmen flöde genom filtret. Vältränade fiskar där
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              haha ja onekligen vart köpte du din tank? Måste den komma från livsmedelsindustrin? tänkte mest på spårämnen osv

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                Jag hittade min på blocket. Hade varit typ sockerlösning i den eller något liknande.
                Man får kolla på etiketten vad det har varit i den, det mesta från livsmedelsindustrin funkar ju och etanol går ju också bra.
                Tror dom flesta säljs som vattentransport till typ hästar å så och då är det ju ganska noga med vad som har varit i också.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Eller så kan man göra som jag och bygga en innedamm av plywood och reglar som man klär med dammduk, då får du dom måtten du vill. Satsa på så mycket simmutrymme du kan, altså bredd och djup; inte höjd. Min damm är 210x90x40, för större koi behövs dock rejälare mått än så...

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Jag byggde en sån också. 330*120*120.
                    Valde glasfiber vilket var ett jävla jobb, men det blir snyggt när det är klart.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Axman
                      • January 2013
                      • 188

                      #11
                      Är i dessa tankar jag med, dammen blev lite grundare än tänkt (50-55 cm ca). Insåg att jag skulle ju ha bra med lera och jord för näckrosen med så jag tänkte aldrig på att den snodde lite. Så jag har 11 guldfiskar som skall övervintras för första gången. Funderar mellan stort akvarium inne, 1 kubik vattenbehållare i garage (som jag är lite osäker om tempen kanske lite för mycket (ligger kring 10 grader och pendlar upp och ned runt det en hel del) eller kvar i dammen och isolera den istället. Svårt svårt!

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        #12
                        Är det guldfisk du ska övervintra så passar 10°bra

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Jag har haft mina guldfiskar ute i tre vintrar. Har på vissa ställen 1 meter djupt men det verkar räcka att det är isfritt. Har alltid varit någon stackare som strykit med tidig vår. Har hört att man ska räkna med ca 5% bortfall efter vintern men vet inte om det stämmer. Jag tycker det är bökigt att ta upp och ner fisken, så jag vinter säkrar hellre dammen.
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...