Aggressiv kilfläcksrasbora!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    Aggressiv kilfläcksrasbora!

    Jag har 10st kilfläcksrasboror i mitt 112l akvarium. De har bott där i en månad ungefär. Idag upptäckte jag att en av de mindre kilfläckarna simmade dåligt, och hade ett sår på ena sidan. Efter ett tag tog jag bort den och avlivade den, då den slutade simma helt och bara verkade må sämre. Nu har jag suttit och iakttagit fiskarna en halvtimme, och kommit fram till att det är en kilfläck som beter sig väldigt aggressivt mot alla de andra fiskarna.

    I mitten av akvariet är det en öppen yta, utan växter, och där simmar han runt runt och vaktar så ingen annan ska komma in på hans "område". Om någon kommer för nära så attackerar han dem.

    Är detta normalt för kilfläckar? Är fisken sjuk på nåt sätt? Borde jag ta bort den?

    Förutom kilfläckarna har jag 6st platys (och okänt antal yngel som gömmer sig i växterna), 5 metallpansarmalar och en siamesisk algätare (fortfarande liten, bara 3-4cm lång).
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    #2
    Ingen som har något svar?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Om det är normalt för just Kilfläcksrasboror vet jag inte. Men beteendet liknar det som många arter har dvs. att en stark individ skapar ett revir. Vissa arter skapar revir i närheten av växter andra över mer öppna ytor. Du kan ofta påverka dessa revirs storlek genom att ha fler växter/rötter som "bryter upp" reviret i mindre delar och sedan successivt pröva sig fram till vad denna (gissningsvis) hane kan acceptera för typ av mindre revir. Många av våra arter är ju tuffare än vad vi tror. Driften kan ju få den mest lugna individ att bli lite överdriven. Gäller väl fler än fiskar också gissar jag
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • lamano
        • April 2014
        • 44

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Om det är normalt för just Kilfläcksrasboror vet jag inte. Men beteendet liknar det som många arter har dvs. att en stark individ skapar ett revir. Vissa arter skapar revir i närheten av växter andra över mer öppna ytor. Du kan ofta påverka dessa revirs storlek genom att ha fler växter/rötter som "bryter upp" reviret i mindre delar och sedan successivt pröva sig fram till vad denna (gissningsvis) hane kan acceptera för typ av mindre revir. Många av våra arter är ju tuffare än vad vi tror. Driften kan ju få den mest lugna individ att bli lite överdriven. Gäller väl fler än fiskar också gissar jag
        Tack för svaret! Inga fler fiskar har blivit skadade, kanske de fått lite respekt för den aggressiva fisken nu för de verkar hålla sig undan.

        Jag ska nog testa att plantera om litegrann imorgon då jag byter vatten, kanske han lugnar sig lite...synd om de andra småfiskarna som simmar omkring inne bland växterna...

        Kommentar

        Arbetssätt...