För tidigt för guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    För tidigt för guldfisk?

    Eftersom det går sådär med mina guldfiskar tänkte jag köpa till några. Är det för tidigt (inte för sorgearbetet, utan tempen) Det har blivit rejält kallt här och fisken i affären har det varmt. Vad tror ni vana fiskdoptörer?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Jag skulle avvakta alternativt ha dom i en förvaring där du kan sänka temperaturen långsamt. 2-3 dagar för att sänka från 22 till 10-12 grader skulle jag nog se till för att dom ska ta så liten skada som möjligt.
    Risken är ju att dom är fulla med mat och sen sjunker farten i matsmältningssystemet och det kan ställa till det rejält.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Är med dig, bättre att vänta tills det blir stabil värme. Man blir lite lurad av att det varit så väldigt varmt länge. Trist med fler missöden!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Juni
        Eftersom det går sådär med mina guldfiskar tänkte jag köpa till några. Är det för tidigt (inte för sorgearbetet, utan tempen) Det har blivit rejält kallt här och fisken i affären har det varmt. Vad tror ni vana fiskdoptörer?
        Dom säljs ju i gardencenters nu och där går dom ju utomhus. Nog kan man ha dom utomhus nu.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Utomhus är ju inga problem att ha dom, det är väl snarare den stora temperaturförändringen som är problem om det går för fort.
          Risken är ju att parasiterna som vanligt klarar lägre temperaturer så att det händer tråkigheter. Men tar man dom från lågtempererat vatten till annat lågtempererat vatten så ska det ju inte vara några problem.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av KristianE
            Utomhus är ju inga problem att ha dom, det är väl snarare den stora temperaturförändringen som är problem om det går för fort.
            Risken är ju att parasiterna som vanligt klarar lägre temperaturer så att det händer tråkigheter. Men tar man dom från lågtempererat vatten till annat lågtempererat vatten så ska det ju inte vara några problem.
            Jo men även flera akvarieaffärer håller dom utomhus. Men visst nu är det "svinkallt" ute men förra veckan var det rätt OK.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #7
              Kolla blocket annars. Många ggr kan man hitta annonser från människor som har överbefolkade dammar och då kan du ju köpa fisk som redan går ute i damm. Så gjorde jag på den tiden jag hade damm.
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Det var ju skit smart! Aldrig tänkt på det! Jag har för få fiskar för att få fart på producerandet, men det finns säkert de som vill bli av med fisk för en billig peng!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  #9
                  Hur gick det? Hittade du några firrar?
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • laasesku
                    • October 2002
                    • 660

                    #10
                    Släpper i dem mitt på dagen med sol ute inga problem. Men låt påsen ligga ganska länge o koppa in dem.

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Kollade nätet men de som fanns var för långt ifrån mig. Det verkade vara några leverantörer som skötte detta, får väl själv annonsera nästa år. Tyvärr brukar två, tre st dö efter varje vinter så jag får köpa till. Nu är de i dammen och det har gått bra!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        För 14 dagar sedan (när jag var i Tyskland) så lekte guldfiskarna hemma. Är lite häftigt hur upphetsade de blir vid leken och blir helt omedvetna om annat. De går då upp på mycket grunt vatten så att större delen av fisken är ovanför vattenytan och de är då ett oerhört lätt byte för katter och fåglar.
                        Ny ser man yngel simma runt lite överallt i dammen.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...