Lämplig dammfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Lämplig dammfisk?

    Min favoritaffär har tydligen Silurus glanis, albino, hemma som tips på dammfisk nu. Väldigt söta som små fast hur många kan ha en eller flera såna när den vuxit på sig? Helt annat beteende än t ex paroonhaj men storleken. Känns tråkigt när så helt olämpliga arter finns att köpa från hyllan s a s i affärer. Blir det grillen eller vad gör man när dom blir för stora?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kan bara hålla med - tycker inte heller att den passar som dammfisk
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Jag har en kompis som efter en fisketur tog med sig en hem som han hade i sitt 720.
      Efter ett halvår så var han inte lika nöjd när malen var ensam kvar och över halvmetern stor.

      Han tyckte också att den var söt som liten. Men dom växer ju något fruktansvärt snabbt. Och det tar ju inte lång tid förrän dom är för stora även för en damm.
      Han lärde sig av sitt misstag, och jag tycker inte heller att denna fisk hör hemma i vare sig akvarier eller dammar.

      Och om det finns folk som är duktiga på att odla denna fisk så tycker jag att dom istället kan engagera sig på rätt sätt för att rädda rädda den i det fria i vårt land istället.
      Men den kanske är odlad utomlands och importerad? Nästan ännu värre i så fall kan jag tycka.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Råkar man få en på kroken får man inte ta hem den så vem som helst kan såklart inte försöka odla den. Importeras men är det albino är det ju bättre än normalfärgade iaf. Lättare att normala "råkar" komma ut i naturen när dom blir för stora kanske?
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Jo jag vet att dom är fridlysta, och du har nog helt rätt i det du säger

          Kommentar

          Arbetssätt...