Vilken fisk är det ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Intrifast
    • December 2012
    • 15

    Vilken fisk är det ?

    Huvudsakligen aktiv i botten- och delvis i mellanområdet av akvariet. Inte skygg, väldigt aktiv dagtid.
    Nuvarande längd c:a 4 cm, skäggtömmar, ingen fettfena.

    Köpt som dvärgbotia, -vilket den INTE är- i Köpenhamn. (Men bilderna i min smartphone är så små att jag inte noterade skillnaden i affären.....)

    Finns hjälp att få?
    Bifogade filer
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har fyra stycken själv, som jag köpte för nå't år se'n. Han i butiken visste inte riktigt vad det var om jag minns rätt, mer än att det är en sorts botia, eller botiasläkting, som inte blir mycket större.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Ser ut som Yunnanilus (eller Micronemacheilus?) cruciatus, tror den kallas bandad dvärgbotia på svenska. Bor några hos mig med
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Just det, Yunnanilus känns bekant.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Den här är det nog:

          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Intrifast
            • December 2012
            • 15

            #6
            Fisken på Zoopet är identisk (förutom at mina färgmässigt är mer beige-brun). Det är
            alltså en Micronemacheilus cruciatus. Alltid roligt veta vad man har i karet.... *smile*

            Oproblematisk (so far...). Går tillsammans med 5-6 Otocinclus och 12 x smycketetra. Förefaller äta det
            mesta som hamnar på botten; guppy-flingor, Rift, pleco-tabs och rätt duktig ta (djupfrysta) bloodworms.
            Tack för hjälpen!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Micronemacheilus cruciatus och Yunnanilus cruciatus är samma fisk, det råder bara en viss förvirring om vilket namn som är giltigt. Fishbase anger Yunnanilus cruciatus som giltigt, men Catalog of Fishes anger Micronemacheilus cruciatus. Såvitt jag kan avgöra har Catalog of Fishes rätt, och fisken bör kallas Micronemacheilus cruciatus.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...