Hur många botior.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jherkan
    • February 2014
    • 8

    Hur många botior.

    Hej. Jag har precis inhandlat ett 180L Juwel Rio.
    jag undrar om detta blir för mycket fiskar?
    7 Praktbotior
    5Pakistanbotior
    20-30 tetror
    6 mollysar
    2malar
    3 siamesiska algätare.
    1 regnbågshaj
    har inte köpt alla, de jag har nu är: 5 praktbotior, 1mal, 1 regnbågshaj.
    tacksam för svar.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet.

    Ja det tror jag blir fullt.

    Och några funderingar...
    Varför blanda botior? Varför tetror och inte någon liten barb, danio eller rasbora? Varför molly?
    Vilka "malar" 5-10 cm eller 25 cm? Lämna tillbaka eldstjärten/regnbågshajen, den kommer bara ge problem i ett så litet kar.

    Vad har du för filter?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • jherkan
      • February 2014
      • 8

      #3
      Hej o tack.
      Pakistanbotior är fina och verkar passa bra med mina Praktbotior + att jag har hört så mycket gott om dom. Tanken med alla olika typer av fiskar är att jag vill ha fiskar i alla skikt. Malen är en Ancistrus. Filtret; bioflow 3.0. Regnbågshajen fick jag till skänks för länge sen med mitt gamla kar som var på 64L. Vad för problem kan hajen ge?

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Ursprungligen postat av jherkan
        Hej o tack.
        Pakistanbotior är fina och verkar passa bra med mina Praktbotior + att jag har hört så mycket gott om dom. Tanken med alla olika typer av fiskar är att jag vill ha fiskar i alla skikt. Malen är en Ancistrus. Filtret; bioflow 3.0. Regnbågshajen fick jag till skänks för länge sen med mitt gamla kar som var på 64L. Vad för problem kan hajen ge?
        Vissa är tydligen galet aggressiva mot botior eftersom de kan vara lite väl nyfikna. Men erbjuder du bara tillräckligt med gömställen och du har haft den länge så det inte är en av de aggressiva så är det säkert inget problem. Ofta är det mycket snyggare att ha relativt få arter och ha fler individer än att ha många arter.

        Praktbotiorna behöver ca 100l, malarna 30l, tetrorna 40-60l, molly 50-70l, algätarna 30-50l osv

        Eftersom du använder innerfiltret så har du ju filterkapacitet för 180l så det är bäst att hålla sig lite i skinnet även om det är svårt. Jag vet, vi har ju 14 kar pga att vi vill ha allt. Ett väl balanserat kar utan för mycket fisk är ofta lättare att hålla och blir därför också snyggare.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • jherkan
          • February 2014
          • 8

          #5
          Hajen har sovit tätt intill botior en lång tid.
          Så ett 300L kar är att föredra för de fiskar jag nämde först?
          Vill ju gärna prioritera mina Praktbotior isf och utöka antalet till minst 7.
          Skulle också vilja ha någon mindre stimfisk som kommer simma runt bland växter och dylikt och lite ytfiskar som ger en extra dimension i akvariet (tanken var mollys i olika färger), sen behövs väl olika algätare för att hålla rent? Eller räcker det med en extra mal med tanke på olika alger som uppstår?

          Kommentar

          • jherkan
            • February 2014
            • 8

            #6
            Kollade upp ditt tips på stimfisk och fastnade för galaxy rasbora, vilken vacker liten fisk. Sådana vill jag ha .

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Ursprungligen postat av jherkan
              Kollade upp ditt tips på stimfisk och fastnade för galaxy rasbora, vilken vacker liten fisk. Sådana vill jag ha .
              Ja de är otroligt vackra, men skygga. Rusken finns att du knappt får se dem för de trycker bland växterna. Men de är som små guldfärgade foreller. Kolla lite på kopparbarben. De ser lite tråkiga ut i affären, men blir lysande orange när de färgar ut. Det är en stimfisk som är både högt och på mitten. De fyller verkligen ett akvarium skiktmässigt. Och ja, ancistrusarna äter alger. I alla fall när de är små. Ska karet stå väldigt ljust? Det är ju inte alls du får en massa alger.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • jherkan
                • February 2014
                • 8

                #8
                Karet kommer att stå i vardagsrummet där dagssolen kommer lysa, men det gör väl inget då lysrampen ändå är på?
                Nä, jag vill inte ha några skygga fiskar som bara ligger och trycker. Jag själv har ungar och dom vill ju kunna se en fisk för att kunna uppskatta dom. Hade lite problem med toffsalger i mitt förra akvarium och där gjorde malen inget åt saken. Han latade sig mest tycker jag och sög på sin rot.

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  Nog bäst att skippa siamesiska algätarna om du ska behålla regnbågshajen. Regnbågshajar brukar vara extra aggressiva mot liknande arter, så dessa ligger i riskzonen.
                  Sen om du ska ha molly så brukar de också äta en del alger, inte säker på om de äter just tofsalger dock. Lite tveksam till om regnbågshajen godkänner dem eller inte med, har inte testat själv

                  Praktbotior blir stora, men det kanske du vet redan? Så de lär växa ur ditt kar så småningom. Var försiktig med att stoppa i långfenade fiskar med dessa med, då de kan vara rätt duktiga fenbitare.

                  Olika barber eller danio borde funka, och många barber (tex odessa, purpurhuvudsbarber och liknande) brukar vara rätt modiga typer som rör sig i större delen av karet, medans danio ofta håller till i övre delen. Kolla dock temperaturkraven innan då många arter inte vill ha det för varmt.
                  Kan ju kika runt på artbeskrivingarna här och på seriously fish, där brukar de även ha lite olika förslag på fiskar som passar ihop.
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  • jherkan
                    • February 2014
                    • 8

                    #10
                    Ja, att praktbotior blir stora är jag medveten om. Men jag hinner nog byta innan det blir så dags. Ja just det, nu kom jag och tänka på. I mitt förra 64L(flera år sen den dog) hade jag en molly som blev retad av hajen. Men iom att jag nu har ett större kar tänkte jag att dom nog blir lämnade ifred. Hur många Barber pratar vi om? Vad bör jag ha för algätare då? Den där hajen kanske borde skänkas bort eller ges till katten. :s

                    Kommentar

                    • jherkan
                      • February 2014
                      • 8

                      #11
                      En liten rolig grej är att hajen har börjat "leka" med botiorna, det försöks simmas upp och ner men han orkar inte riktigt hålla tempot uppe. Men guldstjärna för gott försök.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Skönt att den trivs, det är ju otroligt vackra fiskar
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • ecco
                          • November 2010
                          • 500

                          #13
                          Sitter själv och funderar på en regnbådshaj till mitt Praktbotie kar (jepp ett helt kar enbart med praktbotier (nästan)).
                          Vad jag förstår så kommer dom ganska så bra överens med botier av dom flesta varianter.
                          Men att man ska passa sej för att ha mindre fiskar eller liknande fiskar med "hajjen".

                          Sambons blogg om våra akvarium.
                          http://mizan3.bloggsida.se/
                          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                          Kommentar

                          • jherkan
                            • February 2014
                            • 8

                            #14
                            De fiskar jag haft tillsammans med hajen som ej fungerat så bra är fiskar med "förförande" fenor. Guppysar vore nog ett av de sämre valen.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...