Botia kubotai / polka dot som vaktar ägg/yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Botia kubotai / polka dot som vaktar ägg/yngel

    För ca ett och ett halvt år sedan köpte vi tre kubotai som snabbt fann sig tillrätta i vår Juwel vision 260l. För några dagar sedan kunde jag dock plötsligt bara hitta två av fiskarna. Orolig för att någonting hade hänt den tredje letade jag febrilt överallt i akvariumet. Precis när jag var på väg att lyfta på locket för att börja vända på rötterna upptäckte jag den tredje fisken under en rot. Där har den nu hållit sig i några dagar utan att ens komma ut vid matningen.

    Ibland syns bara stjärtfenan och den vänder på huvudet enbart för att kunna jaga bort den av de två andra som vågar sig på ett försök att komma in.

    Ni som har botior, vet ni hur länge de vaktar ägg/yngel?

    Borde jag tömma akvariet på alla andra fiskar för att öka chansen att de små klarar sig, om det överhuvudtaget blir några små?

    Tackam för alla goda råd ni kan dela med er av!
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    #2
    Det är tydligen inte samma individ som gömmer sig under roten hela tiden. De växlar! Men en är alltid där och nu har jag ingen aning om vad de sysslar med.
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det finns inte många rapporter om lekar av Botior i akvarium över huvud taget, och av Botia kubotai känner jag bara en reproduktion (förutom när man framkallar lek med hjälp av hormoner): och då var det ett yngel som plötsligt dök upp:



      Det är tveksamt om dom vårdar eller om rommen bara släpps i starkt strömmande vatten. Åtminstone vissa arter har ägg som tar upp stora mängder vatten på samma sätt som hos grodor. De lär förstöras om de fastnar i ett filter.

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        #4
        Tack för ditt svar Erik!

        Jag har under hela gårdagen inte sett röken av den tredje fisk, inte ens när någon av de andra kom i närheten av roten. Med tanke på vad du skrev ovan börjar jag nu tro att den tredje är död och uppäten.
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        Arbetssätt...