Kilfläcksrasbora leker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #16
    Hallojs!
    Blir ett kort meddelande först, eftersom jag måste fånga Kilfläcksrom!!!!
    Hur länge gick de på bara gulesäcken JR???? Jag ska till stugan i helgen, får väl ta med ynglen, bara undrar vilket käk jag ska ta med. Läste att de kläcks redan efter 24 timmar....
    JÄTTEKUL ÄR DET I ALLA FALL!!!!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #17
      Har givit upp det där med att få fatt i romen nu, 5 korn på en timme... Jag har bara två Kilfläckar, så det blir ju inga mängder med rom precis. Eftersom dom dessutom delar kar med tre botior, så blir det vild kamp mellan mig och Botiorna om kornen. Ska ta och fixa ett lekkar till dem efter att jag kommer hem från stugan i stället. Hade inte gjort något alls för att de skulle leka, utan de kör på i ett 160 l med fullhöjd på vattenytan. De leker under blad, men romen sjunker mot botten, så den fastnar inte...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #18
        jag hade drottningsrasbora, liknar kilfläcksrasboran, men ska tydligen va mycket svårare..
        jag köpte mina, de hade gått i kranvatten innan, och de fick ph 6.6 hemma hos mig. två dagar senare lekte de. mina ägg fastnade på bladen, så jag liksom bara skrapade med håven på bladen och sen fångade upp alla äggen i "luften" så att säga.
        de kläcktes efter nån dag eller två.. de va i en hink, hade inte genomsyn från sidan så det va inte lätt att se. tyvärr har alla mina dött nu då jag förmodligen slarvade med nåt vattenbyte nu det senaste och det har börjat dunsta massor i karen nu..torr luft ute??

        men lycka till med dina kilfläckar =)
        förrestan..mina lekte flera par på samma gång.. de jagade upp varandra till växterna, sen stack alla utan två som la ägg.. har sett detta ett par ggr till sen dess men inte orkat kolla om det blivit nåt, har så många andra projekt...och skolan har ju satt igång nu igen =)
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #19
          Tack JR, jag återkommer när jag testat att fixa ett lekkar. Tänkte ta ett 20 l (eftersom dom bara är två) lägga glaskulor på botten och köra med flytväxter och en Anubais (verkade populär att leka under).
          Hade höjt tempen i karet också kom jag på, fick vitaprick, så 28 grader är den temp jag tänker testa i lekkaret.
          Någon som har några andra tips???
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • pippi131313
            • March 2009
            • 1

            #20
            Är det någon som kan beskriva alternativt har ett foto på hur ynglen ser ut i början. Våra lekte för ca en vecka sedan och nu börjar vi ge upp hoppet om att de skall bli några yngel alls!

            Kommentar

            Arbetssätt...