Kilfläcksrasbora leker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • JR
    svarade
    jag satt & tittade på när de "la" äggen på bladet...hanen krokade tjejen, han va nästan dubbelvikt ibland..haha..
    sen simmade de iväg..tog en yngelhåv med smååå hål och "skrapade" på bladet så yrde det iväg lite ägg..dessa samlade jag upp med håven..
    fast första batchen ägg tog jag genom att bryta av bladet..men de va ju på alla blad typ så jag hade fått helt bladtomt sen..hehe...sen hann jag ju inte sitta där hela tiden..men 30 ägg tror jag att jag fick över i hinken..ska bli kul & se om några blev befruktade? ett gäng ramlade även ner i javamossan jag lagt under alla växter när jag rotade... några kanske klarar sig där med? jaja, vi får väl se =)

    Lämna en kommentar:


  • ossism
    svarade
    jag har sett att en kompis hade sina danios i en nätkasse så att fiskarna inte kunde äta upp äggena. kan det vara nåt? när äggena var släppta så lyfte han bara ut påsen.

    Lämna en kommentar:


  • maried
    svarade
    Lycka till JR!

    I mitt fall blev äggen uppätna redan innan de hann ner till något blad eller botten, så det blev inget resultat alls tyvärr.

    Hur lyckades du få tag i äggen innan någon fisk mumsade i sig dem?

    Lämna en kommentar:


  • JR
    svarade
    jag råkade ut för samma sak för nån timma sen... tog massa javamossa & la ut som matta under växterna där de leker..förhoppningsvis ramlar lite ägg ner i det och klarar sig?
    la lite ägg i en hink med doppvärmare & luftsten med... =)

    Lämna en kommentar:


  • maried
    startade ett ämne Kilfläcksrasbora leker!

    Kilfläcksrasbora leker!

    Tänkte bara berätta att mina kilfläcksrasboror lekte idag, i flera timmar!
    Jag har 4 st, troligen en hona och tre hanar. De är 3-4 år gamla och har aldrig lekt förut (jag har haft dem i ca en månad).

    Enligt olika sidor på internet ska det vara svårt att få dem att leka - de ska få levandefoder flera gånger om dagen i flera veckor före, ha exakt rätt ph och KH och gärna 15 cm djupt vatten... Mina har fått frysfoder en gång, annars flingfoder... Jag har inte gjort något med vattnet alls (byter varannnan vecka, senast igår). De har 26 grader pga värmen ute.
    Tyvärr så sprutar de ut rommen, som inom någon sekund äts upp av neontetror och dem själva, så det blir nog inget alls av det, men det var kul att se! De låg med magen uppåt mot undersidan av ett växtblad och skakade tillsammans, den ena lade stjärten runt den andres mage...

    Någon annan som har erfarenhet och kanske tips hur man på ett smidigt sätt kan rädda äggen? Yngelakvariet är upptaget...
Arbetssätt...