Hoppar rasboror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Hoppar rasboror?

    Jag funderar på att ha ett litet öppet kar med moskitorasboror och det kan ju va bra att veta. Den lilla burken i fråga har inga täckglas
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om man bara har en del flytväxter och lite tätt buskage så är risken liten att de skall hoppa ur akvariet. Dessutom är de ju små så kanten behöver inte vara så hög för att de ens skulle kunna hoppa ur även om de försökte
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Tack!

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Jag har moskitorasbora i ett nanokar utan täckglas eller flytväxter och med väldigt hög vattennivå, max en centimeter från kanten. Mina har aldrig visat några tendenser till att hoppa, simmar snarare mot botten om de skulle bli rädda.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Hoppar rasboror?

          Det låter ju finemang det


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #6
            en fråga till om moskitorasbororna. Min lilla burk är 36 cm lång och rymmer 15 liter. Jag borde väl kunna ha dom på tillväxt i den? I artbeskrivningen står det att dom vill ha 25 liter och att dom blir 3 cm. När dom växt på sej kan jag ju flytta dom till det stora karet.

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Jag har mina i en 20liters kub (25x25cm) men tycker egentligen det är minsta laget för alla sorters fisk. Men mina ser ut att må bra, är fint utfärgade och är fin harmoni både dem emellan och mellan dem och räkorna. Din burk skulle däremot bli längre och därmed ge lite mer simutrymme, så frågan är om det spelar någon roll att den är på färre liter?
              Problemet med små akvarium kan ju dock vara att få en bra balans och bra vattenkvalité.

              Att de skulle bli 3cm ser jag som en överdrift, mina är 2cm och fullvuxna, har aldrig sett större moskitorasboror heller.
              En sak som kan vara intressant att veta är att många anser att Boraras brigittae och boraras merah är samma art, och att de som går under namnet b. brigittae (moskitorasbora) egentligen bara är hanar av arten b. merah. Tror faktiskt det har blivit fastställt numera att det är just så. Måga zooaffärer säljer därmed bara hanar och det kan ju vara tråkigt att inte få hem några honor..

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #8
                Hoppar rasboror?

                Det brukar faltiskt gå bra i denna lilla burk. Varför ver jag inte men jag ska nog prova. De är så vackra. Jag såg det där med att de olika sorterna. Synd. Sen har jag ju aldrig haft räkor så det är väl dags för det också Men som sagt jag kan ju flytta rasbororna till större när de vuxit på sej.


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Köpte Boraras maculatus 12 st ifjol för att ha dom i ett 40L nano kar, men var tvungen att sätta på täckglas då 3 st hoppade ur inom ett par dagar!
                  Mina Boraras uropthalmoides är det dock inga som försökt att hoppa ur, dom håller sej lite längre ner i karet oftast inne i vegetationen.

                  Thaifighter
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    #10
                    Hoppar rasboror?

                    Jag tror att det kommer att funka med ytväxterna. Det blir ju som täckglas nästan fast snyggare


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Matsnork
                      • July 2012
                      • 119

                      #11
                      Mina Rasboror hoppar om jag matar med hoppstjärtar dvs flytande levandeföda. Jaktinstinkt nära ytan utan täckglas = inte bra.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mu(sic)
                        Jag funderar på att ha ett litet öppet kar med moskitorasboror och det kan ju va bra att veta. Den lilla burken i fråga har inga täckglas
                        jag har haft Boraras brigittae i flera år och dem har aldrig hoppat ur mitt lilla öppna kar.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #13
                          Det låter bra det. Då blir det ett littet kar med moskitorasboror då

                          Kommentar

                          Arbetssätt...