Du kan lugnt mata dina guldfiskar fram till isläggningen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Du kan lugnt mata dina guldfiskar fram till isläggningen!

    När teori och verklighet krockar så väljer jag verkligheten! Jag har varit med trädgårdsdamm i snart 20 år. Dammen är 200 kvm och rymmer ca 200.00 liter vatten. Just nu har jag cirka 100 guldfiskar i dammen men har periodvis haft bortåt 800 fiskar.
    Jag utfodrar mina fiskar enligt principen: Så länge dom äter så får dom mat. Detta innebär att jag matar mina fiskar från islossning till isläggning, alltså fram till dess att vattnet är nollgradigt. Teorin är enkel. Så länge dom behöver mat så äter dom. När vattnet blir kyligare så avtar aptiten. Självklart anpassar jag fodermängden efter aptiten.
    Alla (?) guldfiskägare, amatörer såväl som professionella tycks dock vara överens om att guldfiskarna inte ska utfodras när vattnets temperatur understiger 10 grader (eller 8 grader, buden är olika). Min egen erfarenhet samt vanligt sunt bondförnuft säger mig att detta inte är sant. Det är en skröna, en vandringssägen! Här är skälen till varför jag tror det:
     Mina egna 20-åriga erfarenheter. Det har aldrig dött några fiskar pga av utfodring i kallt vatten. Om myten stämmer borde ju alla mina guldfiskar vara döda för många, många år sedan.
     Evolutionsteoretiskt är det väldigt tveksamt. De fiskar som inte äter ordentligt inför en lång svältperiod löper större risk att dö och kan alltså inte sprida sina gener i samma utsträckning som de individer som klarar av att äta i kallt vatten. De senare blir allt färre och dör så småningom ut medan de som klarar av äta i kallt vatten överlever och kan fortplanta sig och få avkomlingar med föräldrarnas egenskaper. Lätt som en plätt!
     Jag kan ha fel, men trots ett flitigt googlande så har jag inte funnit en enda dokumentation, inte ett enda vetenskapligt belägg för att ”10-gradersteorin” stämmer. Fram till dess att jag hittar en eller flera vetenskapliga undersökningar som bekräftar ”10-gradersteorin” så fortsätter jag att tro att ”10-gradersteorin” är en skröna, en vandringssägen. Eller rent skitprat!
     Veta mer om min utfodring? Kolla: www.bystan.se
    Senast redigerad av kent001; 07 October 2013, 18:59.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag lägger i alla fall av att mata när tempen sjunker under 10 grader och det funkar alldeles utmärkt (har haft min damm igång i 25 år).

    Den enda gång jag har råkat ut för ett problem med matningen till mina dammfiskar så var det pga av ett snabbt temperaturfall. För flera år sedan så hade vi en väldigt varm höst (tempen låg några grader över 10 en bra bit in på hösten) och så över en natt slog det om direkt - dvs tempen sjönk rejält. Hur mycket det sjönk i dammen vet jag inte - visserligen blev det minus ute men dammen är ju stor (runt 10 kubik eller nåt sånt) så man kan ju tycka att inte tempen skulle ha sjunkt så himla snabbt men jag hade matat dan innan när det var varmt och de åt friskt - men några dagar efter temperatursänkningen så dog fiskarna som flugor.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kent001
      • April 2008
      • 58

      #3
      Du har naturligtvis rätt, Kjell! Det går utmärkt att sluta ge sina fiskar mat när temperaturen sjunkit under 10 grader men det går alltså lika bra att mata fiskarna vid lägre vattentemperatur enligt min erfarenhet. Vad jag är nyfiken på är ju om det finns någon fakta bakom "10-gradersteorin". Det vore intressant att hitta några fakta bakom påståendet om att fiskarna dör om man matar dom när vattnet sjunker under 10 grader.Trots träget sökande har jag inte funnit ett enda bevis på att teorin har bekräftats, vilket ju är egendomligt med tanke på att det mesta går att hitta på Google.

      Ha! Kom just på ett sätt att kolla om teorin är en skröna eller ej. Jag skriver och frågar Naturhistoriska riksmuseet och den jourhavande biologen där.
      Återkommer med svaret. Ha det gott!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Kent001 Jag har inte googlat men har du något vetenskalpligt belägg för att bevisa din teori?
        Har inte varit in på det här forumet på länge men finns säkert duktigt folk som du kan fråga om just deras egna teorier/myter/skitsnack. http://koigalen.egetforum.se/

        Tittat i din blogg lite och en vinter dog t ex dina koikarpar och du vet exakt av vad? Det har även hänt att guldfiskar dött och du vet exakt av vad? Du är helt säker på att alla dina fiskar äter på vintern och helt säkert att alla som äter överlever?
        Senast redigerad av eriahl; 08 October 2013, 12:25.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • kent001
          • April 2008
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Kent001 Jag har inte googlat men har du något vetenskalpligt belägg för att bevisa din teori?
          Har inte varit in på det här forumet på länge men finns säkert duktigt folk som du kan fråga om just deras egna teorier/myter/skitsnack. http://koigalen.egetforum.se/

          Tittat i din blogg lite och en vinter dog t ex dina koikarpar och du vet exakt av vad? Det har även hänt att guldfiskar dött och du vet exakt av vad? Du är helt säker på att alla dina fiskar äter på vintern och helt säkert att alla som äter överlever?
          I ett försök att ta reda på om "10-graders-teorin" är sann eller bara en skröna så har jag nu skrivit till jourhavande biolog på Nordiska riksmuseet. Jag har fått ett meddelande om att det kan ta både en och två veckor att besvara knepiga frågor. Jag antar att min fråga är en sådan, så det är bara att vänta. Jag återkommer då med svaret.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Men hur vet du att det aldrig dött någon av just dina egna fiskar pga utfodring under 10grader?
            Senast redigerad av eriahl; 09 October 2013, 11:21.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • kent001
              • April 2008
              • 58

              #7
              Dör en fisk så flyter den upp till ytan. Är dammen isbelagd så fryser dom fast i isen och kommer fram till våren. Har jag 800 guldfiskar och utfodrar dom fram till isläggningen så borde jag ha sett om dom dött. Några fiskar (3-4) dör självklart under vintern men om 10-gradersteorin skulle vara riktig så borde jag ha 800 döda guldfiskar vid islossningen. Att så aldrig har skett borde rimligen vara ett överväldigande bevis på att teorin är en skröna. Vi får se vad Naturhistoriska museet säger.
              Ha det gott!

              Kommentar

              • kent001
                • April 2008
                • 58

                #8
                12
                Senast redigerad av kent001; 13 October 2013, 16:58.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Det där var ju en del av en spamattack för några dagar sedan - och nu har du publicerat det igen - jag tycker du borde ta bort texten iaf.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • kent001
                    • April 2008
                    • 58

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Det där var ju en del av en spamattack för några dagar sedan - och nu har du publicerat det igen - jag tycker du borde ta bort texten iaf.
                    Nu är det borta (hoppas jag). Tack för upplysningen

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Good
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Det sämsta är såklart om tempen pendlar och fisken kanske petar i sg extra när det är varmare. Men den dör ju inte knall fall bara för att få i sig lite mat även om tempen håller sig under 10-grader. Men riskera att någon får i sig lite väl mycket när dom går på sparlåga och maten s a s kanske hinner bli dålig innan den kommer ut i andra änden kan vara synd.

                        Fisk som klarar av att äta upp sig inför svältperioder behöver ju inte böka runt efter mat utan kan stå i skydd och sura istället. Även om den kan äta ifall den får chansen. Simmar man runt och letar mat hela tiden blir risken större för att bli tagen av någon rovfisk.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • kent001
                          • April 2008
                          • 58

                          #13
                          Hej!
                          För att citera mig själv:"trots ett flitigt googlande så har jag inte funnit en enda dokumentation, inte ett enda vetenskapligt belägg för att ”10-gradersteorin” stämmer." Det är ju det jag efterlyser! Hittills har jag inte fått ett enda bevis för att "10-gradersteorin" är sann!!! Många har åsikter men ingen enda har hittills åstadkommit något (genom att ange en eller flera trovärdiga källor) som ens avlägset liknar ett vetenskapligt bevis. Om "10-gradersteorin" är korrekt så borde det rimligtvis finnas många källor om man söker på Google. Det enda "undersökning" som kan redovisa fakta tycks vara min egen"undersökning"... Om man (som jag) matat 800 guldfiskar fram till isläggningen och sedan fem månader senare, vid islossningen, finner alla (med 3-4 undantag) vid full vigör, så borde detta vara ett överväldigande bevis för att "10-gradersteorin" är en skröna. Eller...?

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Men oavsett antal utropstecken så finns det väl vetenskapliga belägg åt andra hållet isf som visar att det bästa för fisken är att mata vilken temp vattnet än har?
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Drog in en snabb googling så kan ni fortsätta att leta och se om ni hittar något spännande.




                              1. Two levels of oxygen uptake, (1) the lowest point in the resting metabolism in the daily cycle and (2) the maximum steady rate of oxygen uptake found when the fish were stimulated to activity in a rotating chamber, were measured at temperatures from 5° to 35° C. 2. The standard (resting) rate was measured over levels of oxygen high enough to avoid any dependence of the rate on oxygen tension. The maximum rate was measured over a series of oxygen tensions down to the asphyxial level. 3. The standard rate continued to increase with temperature up to 35° C., the highest temperature at which observations were made. The maximum rate was found by interpolation to reach its highest value at about 30° C. and to remain steady or decrease slightly at higher temperatures. 4. The maximum rate of oxygen uptake became dependent upon the oxygen tension between 15 and 40 mm. Hg, depending upon the temperature. These estimates were made in a closed system in which there was an accumulation of the carbon dioxide released in respiration. 5. Oxygen tensions at which the maximum oxygen uptake met only the needs of the standard metabolism were estimated to be between 4 and 25 mm. Hg over the temperature range investigated. 6. At the various temperatures the difference between the maximum and standard metabolic rates is correlated with the rate at which goldfish can swim steadily. 7. It is concluded that the drop in the sustained swimming rate of goldfish at temperatures from 30° to 38° C. is probably due to a decrease in the metabolism available for external work rather than to the thermal destruction of enzymes.


                              The warmer the water the faster the metabolism. Beyond a certain point the fish can no longer breathe because the higher metabolic rate demands for Oxygen exceeds the fishes capacity/ability to gain sufficient Oxygen from the depleted warmer water and the fish dies from asphyxiation. As the water gets cooler the opposite occurs and the fishes metabolism slows down. As the temperature approaches freezing the fish comes to a standstill. The fish no longer moves and its breathing is reduced to an absolute minimum. Any colder and the fish will not have the energy (heat) to enable it to breath and it will die.

                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...