Siamesisk algätare eller Flying fox?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MusiCat
    • April 2003
    • 299

    Siamesisk algätare eller Flying fox?

    Hej, jag har en kanske lite underlig fråga...Det är nämligen så att för ett par år sen så köpte vi tre "siamesiska algätare" (enligt affären), men saken är den att en av dem var annorlunda än de andra två. Alla tre togs ur samma akvarium på affären, och gick under samma namn. De två var långa och smala, hade en mörkare färg på kroppen, och linjen som går längs med kroppen, smalnade av och gick ut i stjärtfenan. Den som såg annorlunda ut var ljusare i kroppsfärgen, och linjen längs kroppen tar tvärstopp precis där stjärtfenan börjar. Den var även rundare i kroppsformen och högre, den var inte lika platt och långsmal som de andra två.
    De två likadana fiskarna dog till slut, och vi köpte till tre "siamesiska algätare" (enligt affären) till. Alla var långsmala och av den sorten där linjen följer med ut i stjärtfenan.

    Nu är det alltså så att en av våra fyra "siameser" är helt annorlunda än de andra, och håller sig ibland på andra ställen än där de övriga tre är. Kan det vara så att det inte är siamesiska algätare vi har, utan flying fox, och att det enbart är den annorlunda fisken som är en siamesisk algätare? Det är den lite mer runda fisken som ser ut som en siames enligt artbeskrivningen här på Zoopet, de andra liknar flying fox-beskrivningen. Däremot så köpte vi fiskarna som "Siamesisk algätare".

    Jo, en sak till. Alla fiskarnas fenor är genomskinliga. Dessutom håller de ihop väldigt fint, och jag har inte sett något aggressivt beteende alls!

    Är det någon som vet, så är jag tacksam för svar...
    Mvh,
    Mvh, Kattis
    http://www.tjornebrant.se
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Aaaah - den gamla förvirringen runt siamensis, kallopterus och vad mer som nu finns.. Själv har jag dels siamensis, dels en annan sort som tydligen kan heta vad som helst, t.ex. Flying Fox ibland, fast det finns lite andra arter som heter flying fox.
    Om du läser här:
    http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html
    Så har jag känt igen min egen fisk som Epalzeorhynchus "sp.", eller "falsk siamensis". Jag har dock sett sådana saluföras som E. kallopterus. Enligt den sidan skall Flying Fox rätteligen vara Epalzeorhynchus kallopterus, och den fisken skall ha ett band som går ut på stjärtfenan också. Jag har dock sett den förstnämnda fisken saluföras som E. kallopterus (Flying Fox), iofs i samma kar som äkta C. siamensis som också gick som Flying Fox.
    Kolla sedan här:
    www.fishbase.org
    Så verkar det finnas åtminstone 4-5 snarlika förväxlingsarter. Den som kallades E. sp. på den förstnämnda sidan verkar heta något annat på fishbase.
    Vilken som skall heta vad är alltså inte gott att veta. Inte heller kan man lita på akvarielitteraturen, där det historiskt har blandats friskt mellan foton och namn. I USA har tydligen under lång tid någon "flying fox"-variant sålts som siamesisk algätare (riktiga siamesiska algätare fanns inte att köpa då), vilket inte är ägnat att underlätta. De grossister som säljer till svenska handlare verkar också blanda friskt lite till mans, såvitt jag förstått när jag pratat med akvariebutikerna.
    Såhär TROR jag att det är:
    En ÄKTA siamesisk algätare, dvs. Crossocheilus siamensis, har ett band som går ända ut på stjärtfenan, den har ETT par skäggtömmar och inte två, den har helt färglösa fenor och den har inget uttalat ljust band över det svarta bandet. Alla de andra varianterna kommer att missa på något av dessa prov. Det säkraste kännetecknet, särskilt på unga exemplar, är nog skäggtömmarna. Ett par och inte två, alltså.
    Blev du klokare? ;-).

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      På denna sida http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/ redogörs ganska noggrant för skillnaderna.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • skr
        • December 2002
        • 267

        #4
        Ja, fast det är samma artikel som den på aquatic gardeners. Jag får inte riktigt ihop alla artbenämningar med vad som står på fishbase. Är det inte så att det finns en "officiell" artbeskrivning av varje fisk (förutsatt att den nu är "officiellt" beskriven), och var hittar man i så fall denna officiella beskrivning?

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Strålande länk Kjell!

          Kommentar

          • MusiCat
            • April 2003
            • 299

            #6
            Tack för era svar! Har varit inne på länkarna och kollat, men inte blev jag klokare...

            Däremot känner jag igen de tre likadana som riktiga siamesiska algätare, enligt länkarna ovan, och den sista annorlunda fisken måste i så fall vara en falsk siames... Det är ju en väldigt tydlig svart "extralinje" på flying fox, som inte mina fiskar har. Däremot så är den siamesiska algätaren på länken nedan något rundare än vad mina är, mina är mer platta under magen.

            http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/

            Så då antar jag att jag har tre siameser och en falsk siames... =)
            Tack för hjälp och bra länkar!

            Med glada hälsningar i regnet,
            Mvh, Kattis
            http://www.tjornebrant.se

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd igen men jag måste bara fråga lite. Var i en zoobutik igår och kollade på siamesisk algätare och i en annan idag där det stod siamesisk flying fox. Det är alltså då inte samma fisk eller? Vad är skillnaderna inte rent utseendemässigt med färger utan storlek, vad gäller föda, levandesätt och annat intressant? Hittar ingen artbeskrivning här på forumet om just flying fox utan bara siamesisk algätare. Däremot i den zoobutiken jag var hos idag står det de latinska namnen som den siamesiska algätaren hette förut enligt arbeskrivning här på zoopet. Kan det vara så att jag har ändå har sett samma fisk?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Det finns en artbeskrivning på flying fox här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274&SOK=1
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  och det finns även artbeskrivning på siamesisk algätare
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Ursprungligen postat av cillan
                    Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd igen men jag måste bara fråga lite. Var i en zoobutik igår och kollade på siamesisk algätare och i en annan idag där det stod siamesisk flying fox. ?
                    En stor svensk grossist har av någon anledning börjat kalla siameser för "siamesisk flying fox" fast det är vanliga siameser.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #11
                      Artbeskriningen på siamesisk algätare hittade jag.

                      Det som förbryllar mig lite är att det var dessa namn som stog på skylten: Epalzeorhynchos siamensis och Crossocheilus siamensis (det ena inom parrenteser) Men på svenska stod det siamesisk flying fox.

                      Kommentar

                      • cillan
                        • February 2007
                        • 562

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        En stor svensk grossist har av någon anledning börjat kalla siameser för "siamesisk flying fox" fast det är vanliga siameser.
                        Då kanske det är den vanliga siamesiska algätaren som jag såg idag då i alla fall fast det stod siamesisk flying fox. Det är ju lite förvirrande när det står en sak på latin och en annan på svenska.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...