Yngel, ta in från damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    Yngel, ta in från damm?

    Hej,

    Jag har en nyrenoverad damm på 8 kubik vatten, drygt 1 meter djup i Skåne. Där går 11 guldfiskar, c:a 15 cm, och de har under sommaren producerat ett 30-tal yngel i storlek från 2-3 cm.
    Jag tänkte de vuxna fiskarna skulle gå kvar under vintern, har tidigare haft Koi i dammen och det har funkat fint med övervintring. Frågan är hur jag ska göra med ynglen?

    Jag har plats för dem i ett 120 liters kar inomhus där de kan gå med några ancistrus - alternativt får de vara kvar i dammen. Vad är lämpligast?
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    #2
    Hej,

    jag har tagit in guldfiskar från min damm och haft inomhus i ett uterum över vintern. Det gick bra, men de fick svamp när jag ändrade temperaturen för häftigt i samband med att vi värmde upp uterummet vid jul.

    Det kändes lite tråkigt för fiskarna i akvariet, de behöver inte vara särskilt stora innan de simmar lite stressigt fram och tillbaka bakom framrutan.

    /Roffe

    Kommentar

    • T_B
      • September 2013
      • 96

      #3
      Tack Roffen. Om ynglen ska in så får de gå i rumstemperatur. Trängre än i dammen blir det förstås, men kanske chansen att överleva vintern bilr större? Eller klarar ynglen vintern lika bra som föräldrarna? Det är eg. det som jag undrar över.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Min erfarenhet är att välgödda yngel klarar vintern i dammen bättre än vad de vuxna gör. Guldfiskar är också mycket tåligare än vad koi är så om dom klarade sig bör definitivt guldfiskarna göra det..
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • T_B
          • September 2013
          • 96

          #5
          OK, det avgör saken, hela besättningen får simma kvar under vintern. Tack för svaren

          Kommentar

          Arbetssätt...