Moskitorasbora och kilfläcksrasbora blue

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Moskitorasbora och kilfläcksrasbora blue

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av dessa fiskar? Jag har inte sett dom förut, tycker att dom är jättevackra och vill ha
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Gomorron!
    Kilfläcksrasbora blue är en avelsvariant på kilfläcksrasboran så vitt jag vet, så kan kika här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52&SOK=1 för lite mer info. Moskitorasborans info är goldmember only, men finns lite på engelska här http://www.seriouslyfish.com/species/boraras-brigittae/
    Har haft/har bägge sorter, och håller med om att de är riktigt vackra
    Kilfläcksrasboran är en rätt tålig och pigg stimfisk som brukar hålla till i övre delen av akvariet, medans moskitorasboran är en lite lugnare väldigt liten stimfisk. Har inte haft dessa i samma kar dock, men kan hända att moskitorasboran får lite svårt att hävda sig vid matdags då kilfläckarna är både större och snabbare på maten.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Jag hade vanlig kilfläcksrasbora förut och jag gillar verkligen dom. Det kanske vore bäst att börja med moskito och se hur dom utvecklar sej. Dom är ju väääldigt små på djuraffärn. Och det är dom jag helst vill ha om jag måste välja. Tänker ha bara asiatiska fiskar för jag hade det förut och vet att det funkar. Snälla typer allihopa

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Tänk bara på att dom inte blir större än ca 2-3cm, så bäst att undvika fiskar som är rovgiriga/stora nog att se dom som mat
        Men det finns ju flera små fredliga asiatiska fiskar och räkor att välja på ändå
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Jag hade guramis, pakistanbotior och siameser förut och dom verkade ju väldigt fredliga. Fast jag hade ju inte några så små fiskar som moskitorasboror då. Det som blir nytt är en algätare som är alldeles gul kommer inte ihåg namnet men den är jättevacker den också.

          Tanken är att ha mosaikgurami i stället för marmorgurami den här gången. Finns risken att dom äter rasbororna för att guramis är större helt enkelt?

          Kommentar

          Arbetssätt...