Tyda om dessa tigerbarbsrom ser ok ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jansson87
    • November 2012
    • 28

    Tyda om dessa tigerbarbsrom ser ok ut

    Ser dessa obrefuktade/mögliga ut eller ser det ok ut? Gått 24 timmar.
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Tyda om dessa tigerbarbsrom ser ok ut

    Tycker det där ser alldeles utmärkt ut. Är de obefruktade brukar rom bli vit relativt snabbt. Om ni inte just barb-rom är särskilt annorlunda vill säga.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Jansson87
      • November 2012
      • 28

      #3
      Det låter bra! Har hittills inte haft någon bra feeling efter att ha försökt hitta information om hur exakt rommen ska se ut/inte se ut. Tyvärr är bilderna inte så bra heller. Har inget makroobjektiv

      Men just nu är dom helt genomskinliga och så ser man en liten vit prick där inuti.

      Kommentar

      • Jansson87
        • November 2012
        • 28

        #4
        Näpp, ser kört ut. Rommen sen exakt likadana ut idag. Ingen förändring inuti.

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av Jansson87
          Näpp, ser kört ut. Rommen sen exakt likadana ut idag. Ingen förändring inuti.
          Skärma av ljuset och vänta. Lite tålamod skadar inte.

          Tobbe

          Kommentar

          • Jansson87
            • November 2012
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av Tobbe R
            Skärma av ljuset och vänta. Lite tålamod skadar inte.

            Tobbe
            Blir odräglig när det inte händer något, visar inga tecken på att något lever där i. Men samtidigt är rommen inte helt vita heller. Jag väntar snällt

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av Jansson87
              Blir odräglig när det inte händer något, visar inga tecken på att något lever där i. Men samtidigt är rommen inte helt vita heller. Jag väntar snällt
              Det brukar bli mera rom än vad man tror, antagligen har du även en del som du inte ser. Jag har gjort misstag just på tigerbarb, börjat tömma ut lekakvariet men då upptäckt levande yngel. Att det var tigerbarb var en tillfällighet men barber och tetror avger en hel del rom, kanske upp mot 100 ägg i detta fall.
              Normal kläckningstid ca 48 timmar beroende på temperatur. Alltför hårt vatten kan innebära problem med kläckningen men det är inte en utpräglad mjukvattenart.

              Tobbe

              Kommentar

              • Jansson87
                • November 2012
                • 28

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Det brukar bli mera rom än vad man tror, antagligen har du även en del som du inte ser. Jag har gjort misstag just på tigerbarb, börjat tömma ut lekakvariet men då upptäckt levande yngel. Att det var tigerbarb var en tillfällighet men barber och tetror avger en hel del rom, kanske upp mot 100 ägg i detta fall.
                Normal kläckningstid ca 48 timmar beroende på temperatur. Alltför hårt vatten kan innebära problem med kläckningen men det är inte en utpräglad mjukvattenart.

                Tobbe
                Tack för den informationen Jag lät dom inte hålla på allt för länge( runt 30min hade 2 honor/1hane) enbart för att jag inte skulle få för mycket rom. Tempen ligger väl runt 25~ grader och det är mjukt vatten. Tog vatten helt och från det vanliga karet. Har bytt lite vatten. Ska jag byta mera tycker du? Samt lägga i en syresten eller gör det ingen märkvärd skillnad?

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Rör inget, vänta tills om du ser yngel, dessa är inte lätta att se. Inget vattenbyte än, du matar inte och det finns inte så mycket som "förstör" vattnet. Undantag om du ser mögliga ägg, sug upp dessa och ersätt vattnet som följde med.

                  Ett luftfilter typ Bili är perfekt när du har yngel, absolut yngelsäkert och dessutom finns det lite godsaker som växer på ytan.

                  Jag hade bytt lite vatten varje eller varannan dag beroende på antal yngel och storlek på akvariet.

                  Tobbe
                  Senast redigerad av Tobbe R; 18 August 2013, 15:41.

                  Kommentar

                  • Jansson87
                    • November 2012
                    • 28

                    #10
                    Alright. Har bara hornsärven i karet som är på 25 L, ingen teknik alls. Tycker du jag ska ha lyset på eller av? Tänker mest att det är för växten, sitter i en 15W lampa atm. Tack för all information, det lagras Det har gått runt 50 timmar nu iaf.
                    Senast redigerad av Jansson87; 18 August 2013, 18:59.

                    Kommentar

                    • Jansson87
                      • November 2012
                      • 28

                      #11
                      Kommit fram till att rommen är inte befruktade. Men igår innan jag skulle lägga mig så lös jag in med en liten lampa i hopp om något och såg då något skymta förbi vilket gjorde mig intresserad. Såg aldrig den igen. Men nu när jag satte på lyset på karet så är det iaf en liten krabat som "hoppar" omkring där i. Får hoppas det är flera.

                      Kommentar

                      • Jansson87
                        • November 2012
                        • 28

                        #12
                        Blev inget av de hela. Så försöker igen fast lite annorlunda, med förhoppningsvis lite mer erfarenhet i ryggsäcken!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...