Kuhlii - ensling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

    Kuhlii - ensling?

    Jag har precis köpt två kuhlii-ålar. När jag läser på Zoopets beskrivning av ålen står det att: "Kuhliiålen är något av en ensling i akvariet". Man kan klicka på ordet "ensling" och får då vidare upp texten: "En del fiskarter är enstöringar, som föredrar att gå för sig själva utan några andra fiskar av samma art"

    MEN..när man letar i diskussionstrådarna på Zoopet nämner de flesta att kuhliisarna vill vara i en liten grupp för att våga komma fram och visa sig. Även andra siter anger detta. Så, vad är riktigt? Behöver jag köpa fler ålar än de två eller ska jag kanske rentav gå tillbaka med en för att ge den optimala förhållanden?

    Mvh
    /A

    ps - de båda släpptes ner i förmiddags och har ännu inte kommit fram ur stenröset.

    ps2 - berätta gärna lite om hur ålarna beter sig i ditt akvarie! vore skoj att få höra

  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    När det är tänt håller de sig gärna gömda under en sten eller rot. Ibland så kommer de ut och simmar snabbt en vända när lampan är tänd. Jag har två stycken och de verkar hålla ihop.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jag hade tre stycken i mitt gamla akvarium förr i tiden. De blev så småningom fyra på egen hand. De höll gärna ihop i nått skrymsle eller grävde ner sig i sanden alldeles vid glaset. Ibland simmade de runt litegranna när det var ljust, definitift inga enstöringar.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • alie
        • February 2003
        • 427

        #4
        Jag ser nu att det i kommentarerna påpekas att den inte är en enstöring (läste inte så långt)
        Men varför finns den isf felaktiga beskrivningen kvar?

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Felaktig är den kanske inte. Fiskar är lite egna, precis som de flesta djur. Jag har haft ålar jag knappt har sett också.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            En av mina gammla khulisar älskade att gräva ner sig under pumpen medans nån av dem andra låg under en rot eller så. Men sen en dag när jag letade efter dem så kunde jag inte hitta dem, men det visade sig senare att dem hade rymt hittade dem lite här och var tex. den största av dem låg brevid/under telefonen i ca en månad innan vi hittade den. Min khuli som jag har nu älskar den lilla grottan som är i roten så när man matar kommer han fram och käkar sen så gömmer han sig ett tag igen innan han kommer ut...


            mvh/Glenn
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • Rexon@
              • August 2002
              • 578

              #7
              Från början hade jag en kuhlii som var framme hela tiden, tills jag köpte den en kompis, då såg jag knappt någon av dem. Detta var ca 1 år sedan och nu har jag skaffat 2 till, som hänger ihop och är framme hela tiden. Häromkvällen såg jag mina 2 äldsta kuhliin för första gången på nästan 6 månader, och den ena har blivit både jättestor och jättetjock.

              Kommentar

              • Ulla
                • April 2002
                • 1163

                #8
                Jag har 5 kuhlii-ålar i 350-liters karet. De håller mest ihop i ett stim och är inte särskilt blyga av sig. De blev vräkta från sin gamla rot när mina pakistan-botior flyttade in, men har hittat ny bostad under några andra rötter. De gräver aldrig ner sig, kanske beroende på att jag har ganska grov engelsk sjösten på botten= svårgrävt! Läste om en kille som haft sin kuhlii i 26 år! Trevliga krabater men det gäller att täcka för alla flyktvägar ur karet, mina har hållit sig kvar i spa´t drygt ett år hittills.
                Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                Kommentar

                • alie
                  • February 2003
                  • 427

                  #9
                  De verkar vara kuhl-iga små krabater! ;P Mina har dock inte visat sig än. Hur vet att de ens lever fortfarande? Jaja, de borde inte ha dött iaf, med tanke på att de kan leva i 26 år och att mina andra fiskar lever och har hälsan. Jag kanske borde skaffa ett par ålar till så att de blir modigare! Tack för svaren!


                  /A

                  Kommentar

                  • Gitarristen
                    • October 2005
                    • 17

                    #10
                    Det är många som skriver att de syns mer när man har flera än bara en och att de därför verkar trivas bättre. Men att dom syns mer skulle väl lika gärna kunna vara ett tecken på att dom inte inte trivs eller?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...