Hjälp med praktbotior!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iopqoi
    • July 2013
    • 10

    Hjälp med praktbotior!

    Postade samma inlägg under "mitt första akvarium" (eftersom det är mitt första akvarium) men flyttar frångan hit nu med hopp om svar

    Hej. Har en nybörjar fråga angående praktbotia. Hur ofta och hur mycket mat behöver dom? Har algtabletter som dom äter glatt av men borde dom få annan mat också? Har sett att de finns nåt snäckskal på botten också så någon sådan hittar de tydligen också. Problemet är att alla mina växter har massor med hål i sig och jag misstänker starkt att de är botiorna som förstör alla växter (dvärgurami och neontetror är dom andra invånarna). Lämnar botiorna växterna ifred om de får mera mat? Hur mycket mat per botia/dygn är lämpligt? De är ca 5-6 cm nu!
  • Karhunen
    • July 2007
    • 177

    #2
    Du behöver nog ingen hjälp. Tror de klarar sig, de äter ju allt som finns. De är ju som sagt allätare. Håll bara koll på tempen & vita pricken sjukan.
    Alltid bra att läsa flera gånger om sina fiskar, här har du länken till just praktbotian; http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1
    Växterna är nog inte botiernas fel, har du något bottensubstrat eller kör du någon annan växtnäringsmedel?
    Mata inte för mycket bara, det är det vanligaste felet, och då dör dom. Kort sagt.
    Med vänlig hälsning, Markus

    Kommentar

    • iopqoi
      • July 2013
      • 10

      #3
      Har nog läst om dom innan men e lite osäker på hur ofta och hur mycket mat de ska ha. Växterna får nog den näring de behöver och mår i övrigt riktigt bra men alla har tydliga bitmärken och hål. Därför undrar jag om det är pga matbrist praktbotiorna ger sig på växterna eller om det bara hör till deras "natur"?

      Kommentar

      • Karhunen
        • July 2007
        • 177

        #4
        Är ju ingen expert precis. Men inte för mycket iaf, det är ju lite fall till fall. Beror på hur mycke fisk du har i karet.
        Sen ang växterna, vad är det för växt? Tror nog mer att det är från växten själv, har själv praktbotior och har inte sett nån gång sedan -08 att de käkar på mina växter iaf, inte så som du beskriver det. Men det är väl också kanske fall till fall...
        Med vänlig hälsning, Markus

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #5
          Hur många botior har du?
          Hur många algtabletter får dom nu?
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Mata med annat också. Mina käkar allt, artemia, D-50, algtabletter, sniglar, räkor osv osv.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            Arbetssätt...