För alla som älskar slöjstjärtar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PondLover
    svarade
    Var beställer du ifrån och hur mycket är de i påsarna? slöjstjärtarna älskar vitlök!
    Tittade på massivore, grymt mycket protein, men som sagt lite väl mycket kanske.

    Du har ett pm angående folkbubblan!

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Går att få för runt 60kr påsen vid större beställningar.. rätt seriöst foder med vitlök och lite annat också.. finns ju även massivore men dels är den dyr och dels är den nästan för kraftig..

    Ja, säg till om du vill ha folkbubblan..

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Haha, tycker den ska få vara kvar även en rosa folkbubbla har sina fördelar

    Men som du säger så skulle de varit roligt för den att komma till en damm och leka av sig!

    Ser ut som ett bra foder, hittar dock inga större förpackningar.
    Men de har väl ungefär samma pris som hikari lionhead skulle jag tänka mig.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Hahaha.. nejdå, jag vet att de inte äter levande.. jag menar bara att han dels tripplar sin vikt var 4e timme och att det ser lite lustigt ut med en stor överviktig guldfisk i ett kar med stora tigerfiskar, 2 pearls, en 70cm eldål och massa annat godis.. det är lite som att komma på en ferrari-träff i en rosa folkabubbla.. den stjäl lite av uppmärksamheten (till den utsträckningen att den blivit ett skämt)..

    Dessutom vore det ju kul om den fick bo i en damm och para sig och ha lite artfränder..

    Slå bara in hikari cichlid sinking och leta efter en blå påse på google.. mest bang for the buck.

    Borren är också runt 22-23 men en tredjedel av vikten..

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Den har fått bra mat och stort utrymme
    Kan du länka till fodret?
    Har använt Hikari Lionhead som också är ett sjunkade foder, men det är väl ett annant foder du menar?
    Prova sätt i den i 1800L, hur stor är nilborren? Guldfiskar äter i regel inte levande fisk.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Ok.. säg 6cm i början av februari.. jag köpte den som testpilot till mina rockor.. den har med andra ord levt på räkor, hikari sinking, sötpotatis (panaquer) och lite fiskfilé.. 28 gradigt vatten av drickskvalitet.. 600L från start och jag håller på att ställa upp ett 1800 och får han det karet äter han nog fan upp nilborren av misstag..

    Ja, som sagt har den dragit ifrån mina rovfiskar med råge.. levervärdena lär ju vara sådär men sen trodde jag inte att han/hon skulle klara sig särskilt länge..

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Oj vilken bjässe!
    Men från 4cm-25cm på 6 månader ser ut som ett rekord i mina ögon :O visst koi kan dra iväg relativt fort i växten, men en guldfisk trodde jag inte kunde växa så snabbt, efter all fakta jag läst.
    This is my male ryukin goldfish, Clover. He was purchased in April 2011 from Dandy Orandas through the auctions on Goldfish Connection (goldfishconnection.c...


    Detta är otroligt bra resultat för slöjstjärtar. Visst slöjstjärtar blir inte lika stora som guldfiskar eller växer lika fort men tillväxten brukar inte skilja allt för mycket mellan dessa.

    Vad har du gett din guldfiska för mat samt hur stort är karet? Du har nog fått en guldfisk med bra gener!

    Jag kan ta den om du vill så kan den nog bli en jumbo Eller behåller du den för med den fisken kan du nog slå världsrekord, från 4-25cm på 6 månader sen beräknar vi när den är 5 år då har den nog en längd på 40cm, ytligare 5 år ca 50cm.
    Världsrekordet ligger på 48cm om jag inte minns fel.

    Med vänlig hälsning PondLover
    Senast redigerad av PondLover; 15 August 2013, 20:32. Anledning: fel länk

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Jag hoppas någon här i tråden bor i stockholm.. jag kommer att skänka en 25cm gul guldfisk.. jag har dragit upp honom från 4cm på 6 månader och han/hon borde få leva i en damm och föröka sig och bli en jätte!

    Guldfiskfan växer tom ifrån min nilborre och stjäl uppmärksamheten totalt från allt annat i karet haha.. pm om någon vill förbarma sig över honom..

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Här kommer bilder från i våras på en del fiskar samt dammen och mitt hemmagjorda filter som bara var provisoriskt, just nu har jag ett lite mer avancerat hemmabygge som är gjort av en soptunna :P




    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Tjena! Bilder kommer definitivt upp! Kanske till och med idag på dem nya samt en damm bild. Dammen är just nu grön eftersom jag inte har något uvc ljus, men de är inget farligt för fiskarna, orandornas huvuden har växt mycket nu när de fått i sig så mycket alger! Men uvc ljus ska skaffas nu till hösten eller nästa vår.


    Kan ta en bild ikväll vid matningen samt på de nya fiskarna. Har nog lite bilder precis innan isläppet i våras med.
    Har dock inga monsterslöjstjärtar alla är ca 1-3 år men de äldsta är väl 15cm och de minsta 4cm. De ska också noteras att jag räddade 7 av dessa slöjstjärtar från ett 50L kar (en blocket annons) dessa trodde jag stannat i växt men nu i dammen har de börjat växa till sig igen! Dock så kommer de nog aldrig att bli några monsterfiskar. För att få dem riktigt stora så måste de få rätt förhållanden direkt från början, och de är inte många som får det.

    Min hobby började våren 2012 innan dess har jag bara läst på och skaffat kunskap om dessa fiskar.
    Men nu när man fyllt 18 och skaffat lite egna pengar så går det undan

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Kan ni inte lägga in lite bilder på dem .Har tyckt om dem från och till men de har alltid funnits långt bak i huvudet. Ta gärna en bild på din damm pondlover, vill gärna se om du har några monster slöjstjärtar .

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Ah okej! Ja de förstår jag!

    Här går de undan ser jag stora eller små? bilder? :P hur stort kar har du dem i?

    Ska själv hämta en brun slöjstjärt och en blå idag!

    Om de stämmer att du fortfarande bor i Malmö så finns de en hel del bra butiker som kan ta in fisk?

    Lämna en kommentar:


  • Henrik_von_Jyndevad
    svarade
    Tack för alla länkar! Informationen om mig är inte helt uppdaterad, det är en del år sen jag jobbade i djuraffär. Det var skitkul för man kunde beställa hem vad man ville. Men då hade jag inget intresse av fancy goldfish.

    Sen jag skrev mitt förra inlägg har jag skaffat lite fisk faktiskt. Tre firrar, red cap, black moors och ryukin.

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Såg att du jobbade i en fiskaffär, på de visset kan du nog få tag i en hel del fina sorter!

    Med vänlig hälsning PondLover
    Senast redigerad av PondLover; 14 August 2013, 20:18. Anledning: stavfel

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Hej Henrik! Roligt att du är intresserad av slöjstjärtar och japansk vattenkultur!

    När det gäller sidor så finns de många!
    Finns ett amerikanskt forum för just slöjstjärtar, finns även en del om koi och vanlig guldfisk.


    Finns även en youtube kanal som drivs av Jennie hon har en del bra råd om just slöjstjärtar.


    Star Fisheries som jag nämnt innan i tråden, de har bra kvalité på sina fiskar samt ett mycket stort utbud. I Sverige så har vi dock inga större möjligheter att få tag i de mer exklusiva fiskarna, men om man har tur så kan man få tag i en hel del fina fiskar.
    Appache / Panda and Tri colour Oranda If you have a look at the video you will see the excellent colours and patterns that have been achieved from the Newai Bloodline. As mentioned there are three main colours, Appache Red+Black Oranda, Panda Oranda and Tri Colour Oranda.A new bloodline to us this year and we are very pleased to be able to offer these fish for sale. Colours that look like they have just been airbrushed, very sharp and clean patterns. With out doubt some of the best Oranda available anywhere in Europe.


    Här har du lite att läsa igenom, hoppas de är till nytta och får dig att intressera dig mer om slöjstjärtar!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...