För alla som älskar slöjstjärtar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    Ok.. säg 6cm i början av februari.. jag köpte den som testpilot till mina rockor.. den har med andra ord levt på räkor, hikari sinking, sötpotatis (panaquer) och lite fiskfilé.. 28 gradigt vatten av drickskvalitet.. 600L från start och jag håller på att ställa upp ett 1800 och får han det karet äter han nog fan upp nilborren av misstag..

    Ja, som sagt har den dragit ifrån mina rovfiskar med råge.. levervärdena lär ju vara sådär men sen trodde jag inte att han/hon skulle klara sig särskilt länge..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • PondLover
      • November 2012
      • 54

      #17
      Den har fått bra mat och stort utrymme
      Kan du länka till fodret?
      Har använt Hikari Lionhead som också är ett sjunkade foder, men det är väl ett annant foder du menar?
      Prova sätt i den i 1800L, hur stor är nilborren? Guldfiskar äter i regel inte levande fisk.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #18
        Hahaha.. nejdå, jag vet att de inte äter levande.. jag menar bara att han dels tripplar sin vikt var 4e timme och att det ser lite lustigt ut med en stor överviktig guldfisk i ett kar med stora tigerfiskar, 2 pearls, en 70cm eldål och massa annat godis.. det är lite som att komma på en ferrari-träff i en rosa folkabubbla.. den stjäl lite av uppmärksamheten (till den utsträckningen att den blivit ett skämt)..

        Dessutom vore det ju kul om den fick bo i en damm och para sig och ha lite artfränder..

        Slå bara in hikari cichlid sinking och leta efter en blå påse på google.. mest bang for the buck.

        Borren är också runt 22-23 men en tredjedel av vikten..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • PondLover
          • November 2012
          • 54

          #19
          Haha, tycker den ska få vara kvar även en rosa folkbubbla har sina fördelar

          Men som du säger så skulle de varit roligt för den att komma till en damm och leka av sig!

          Ser ut som ett bra foder, hittar dock inga större förpackningar.
          Men de har väl ungefär samma pris som hikari lionhead skulle jag tänka mig.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #20
            Går att få för runt 60kr påsen vid större beställningar.. rätt seriöst foder med vitlök och lite annat också.. finns ju även massivore men dels är den dyr och dels är den nästan för kraftig..

            Ja, säg till om du vill ha folkbubblan..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • PondLover
              • November 2012
              • 54

              #21
              Var beställer du ifrån och hur mycket är de i påsarna? slöjstjärtarna älskar vitlök!
              Tittade på massivore, grymt mycket protein, men som sagt lite väl mycket kanske.

              Du har ett pm angående folkbubblan!

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #22
                Bra mot invärtes parasiter också plus att det är vitlök stimulerar aptiten..

                Mm.. om inte annat är massivore bra på att krascha filter..

                Du har ett svar..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Annbjo
                  • April 2013
                  • 15

                  #23
                  Ett tag sen någon skrev här men tycker ändå att det är jättekul att det finns en tråd för slöjstjärt, guldfiski och koi! Har haft slöjisar i mer än ett år nu och gud vad man har lärt sig. Riktigt trevliga husdjur och passar bra när man pluggar För tillfället har jag en vit och röd ryukin en black moor, två pandor och en helröd ryukin som hade svarta fenor men blir nog helröd verkar det som.

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #24
                    Hur stort akvarium har du till dina slöjstrtar . Gärna en bild med om du vill .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Annbjo
                      • April 2013
                      • 15

                      #25
                      Ursprungligen postat av macke_fisk
                      Hur stort akvarium har du till dina slöjstrtar . Gärna en bild med om du vill .
                      Jag har precis skaffat ett nytt akvarium på 260l. Ville helst att de skulle få gå ensamma i karet men fick med lite fisk från den förra ägaren. De får stanna så länge de inte stör slöjstjärtarna

                      Här kommer bilder! Eftersom det är nyplanterat ser det kanske lite tomt ut. Tänkte ge det ett par månader så växterna får växa till sig lite



                      Kommentar

                      • PondLover
                        • November 2012
                        • 54

                        #26
                        Gillar stilen i ditt kar!
                        Fina panda moors! Samt en fin vit ryukin med rött huvud, ser redan nu att den fisken har mycket stora möjligheter att bli en redig bjässe om den sköts rätt!

                        Tack för fina bilder.

                        Mvh PondLover

                        Kommentar

                        • Kultakala
                          • June 2014
                          • 1

                          #27
                          Oj, 25 cm på så kort tid. Jag har precis skaffat ett 112 liters med fyra st slöjisar, känns som ett på tok för litet akvarium efter den historien. För väldigt länge sedan hade jag några slöjstjärtar, den äldsta blev 8 år men inte större än 7 cm.

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #28
                            Ursprungligen postat av Annbjo
                            Jag har precis skaffat ett nytt akvarium på 260l. Ville helst att de skulle få gå ensamma i karet men fick med lite fisk från den förra ägaren. De får stanna så länge de inte stör slöjstjärtarna

                            Här kommer bilder! Eftersom det är nyplanterat ser det kanske lite tomt ut. Tänkte ge det ett par månader så växterna får växa till sig lite





                            http://forumbilder.se/DBT5K/1373
                            Ser mycket bra ut .
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • Emsi
                              • July 2014
                              • 17

                              #29
                              Hej! Kul att hitta mer om slöjstjärtar! Kanske kan någon här hjälpa mig med några frågor?
                              Har haft mina slöjisar i drygt ett år, alltid varit problemfria och vackra. En av dom, ganska stor röd-vit lejonhuvud, började för en månad sen tappa sin röda färg på huvudet! Frisk pigg och matglad, men det ser ut som att man liksom skrubbat bort färgen. Någon som vet om detta är normalt? Har 7 slöjisar och 2 guldfiskar, ingen annan ser så ut.
                              En annan av dom anda hade häromdagen en stor "knopp" på huvudet, när jag tittade närmare såg det ut som en vitaktig men genomskinlig blåsa, igår hade den spruckit och han har bara en liten skinnslamsa kvar av den. Har läst om att hanar kan få prickar och "horn" vid lek, kan det vara så enkelt? Eller är det nåt fel? Har som sagt aldrig sett minsta fysiska förändring på någon av mina firrar på ett år så... Nyfiken och hoppas inte jag behöver oroa mig?

                              Kommentar

                              • Henrik_von_Jyndevad
                                • January 2006
                                • 272

                                #30
                                Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina problem Emsi.

                                Jag vet att detta är en halvdöd tråd men jag vill gärna få liv i den igen.
                                Min black moors jag köpte förra sommaren har vuxit större på Hikaris fancy goldfish-mat, likaså min ryukin. Min red cap kämpar för livet och vill inte riktigt. Den har knappt blivit större och verkar inte må bra.

                                Häromdagen köpte vi en fantail calico, får se hur den tar sig. Så vi har fyra fisk på 120l, det funkar inte länge till. Jag överväger seriöst att avliva vår red cap redan imorgon då jag ser att den bara blir sämre. Då har vi tre fisk på 120l. Men så var det ju det med http://www.starfisheries.co.uk, häftiga fiskar! Sambon och jag sitter och letar 4-500l kar på blocket nu så vi kan få hem ett par fisk. Jag vill ha något med butterfly kanske panda (jag såg att någon här har panda moors(?)).
                                Vad hade ni valt?

                                Kan någon rekommendera stora plastbehållare som man sen kan odla i? Blir dyrt att köpa stora glasklar. Smidig filtrering hade också varit nice. Jag gillar de luftdrivna filter man ser överallt, men gillar inte luftpumpsoljudet!

                                Hoppas ni ser detta meddelande snart
                                MVH Henrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...