Fel temperatur, konsekvenser?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Humla
    • June 2013
    • 3

    Fel temperatur, konsekvenser?

    Hej. För flera år sedan tog jag emot en Kuhli-ål från några släktingar som tänkte spola ner den i toaletten, så allt hände väldigt snabbt och jag visste absolut ingenting. I alla fall så släppte jag ner den med min eldbukssalamander som jag hade sen innan (som jag också tog emot under en ''nödsituation'' då den höll på att svälta ihjäl) och jag tyckte att det verkade gå bra eftersom dom inte betedde sig konstigt eller så.
    Eftersom allt verkade bra brydde jag mig inte om att läsa på om själva Kuhli-ålen och vet nu på senare tid att dom ska ha olika temperaturer. Kuhli-ålen ser helt frisk ut och beter sig också helt normalt. Jag är en student som verkligen måste snåla på pengarna för tillfället men tänkte ändå på att skaffa mig ett nytt akvarium endast för ålens skull.

    Om jag mot förmodan skulle ha kvar ålen i det nuvarande akvariet, vad skulle det kunna innebära för ålen? Det enda jag kunde komma på är möjligtvis förkortad livslängd då den inte lever i sitt idéella livsförhållande, men jag har känslan av att det inte är det enda och vill höra med mer kunniga människor.

    Jättetacksam för svar!

    Mvh Humla
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vad pratar vi om för temperaturer? Ibland håller folk salamandrar i rena kylskåpstemperaturer, och det är inte bra för en kuhli.

    Kuhlin har säkert inga problem med någon temperatur mellan 20 och 30 grader, men gå helst inte under 15 eller över 30.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Humla
      • June 2013
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Vad pratar vi om för temperaturer? Ibland håller folk salamandrar i rena kylskåpstemperaturer, och det är inte bra för en kuhli.

      Kuhlin har säkert inga problem med någon temperatur mellan 20 och 30 grader, men gå helst inte under 15 eller över 30.
      Temperaturen ligger någonstans mellan 18-20 för det mesta. Så det är ingen fara då? Den är ju fortfarande en aning för låg för ålen, men är det en obetydlig skillnad kanske?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        18-20 är lite lågt men går antagligen bra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Humla
          • June 2013
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          18-20 är lite lågt men går antagligen bra.
          Det var det jag trodde. Fast okej, då litar jag på dig! Tack för svaret.

          Kommentar

          Arbetssätt...