Inte mata nyköpt slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annbjo
    • April 2013
    • 15

    Inte mata nyköpt slöjstjärt?

    Jag har precis skaffat mig en ny kompis till min pearlscale-mix men i butiken där jag skaffade slöjisen sa personalen att jag inte skulle mata fiskarna på ca 3 dagar eftersom de båda fiskarnas kroppar skulle fokusera på den nya omställningen. Tycker att det låter konstigt. Känns mer rimligt att fiskarna behöver energin för att klara av omställningen? Råd? Gjorde inte detta med min andra fisk.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    mata du. du hade väl andra fiskar i karet. ska inte de få mat heller då eller? mata du. inga problem

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hur stort är karet förrsten?

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        butiken sa helt rätt mata inte på tre dagar om dom dock inte börjar få insjunken mage. annars kan du få stora problem med nitrit. den vanligaste orsaken att en fisk dör i början är absolut INTE för lite mat dock för MYCKET mat är mycket farligt!
        Senast redigerad av viktorbj; 24 May 2013, 14:37.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          kom inte ihåg att fråga har du fler fiskar i akvariet?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Sv: Inte mata nyköpt slöjstjärt?

            Ursprungligen postat av viktorbj
            butiken sa helt rätt mata inte på tre dagar om du dock inte börjar få insjunken mage. annars kan du få stora problem med nitrit. den vanligaste orsaken att en fisk dör i början är absolut INTE för lite mat dock för MYCKET mat är mycket farligt!
            Karet verkar ju redan vara inkört så då är det ingen fara att mata. O vilket fall om karet skulle vara nystartat så är rådet ändå dumt. 3 dagar är för lite tid att inte mata på för att undvika nitrit

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Ursprungligen postat av viktorbj
              butiken sa helt rätt mata inte på tre dagar om du dock inte börjar få insjunken mage. annars kan du få stora problem med nitrit. den vanligaste orsaken att en fisk dör i början är absolut INTE för lite mat dock för MYCKET mat är mycket farligt!
              Detta gäller bara om det är ett nystartat kar eller ett kar som håller på att cyklas in... och det vet vi ju inte om det är.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                Det var därför jag frågade skrev det i mitt andra inlägg

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Sv: Inte mata nyköpt slöjstjärt?

                  Ursprungligen postat av viktorbj
                  Det var därför jag frågade skrev det i mitt andra inlägg
                  Aha :-)

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Annbjo
                    Jag har precis skaffat mig en ny kompis till min pearlscale-mix men i butiken där jag skaffade slöjisen sa personalen att jag inte skulle mata fiskarna på ca 3 dagar eftersom de båda fiskarnas kroppar skulle fokusera på den nya omställningen. Tycker att det låter konstigt. Känns mer rimligt att fiskarna behöver energin för att klara av omställningen? Råd? Gjorde inte detta med min andra fisk.
                    Ja undernärda fiskar får ett nedsatt immunförsvar men de blir inte undernärda av att vara utan mat 3-4dgr Visst kan du mata på en gång men tänk på att det blir en förändring med ökad belastning på vattnet så håll igen lite på fodret.

                    Sen generellt tycker jag man ska undvika såna här framodlade missbildade arter, de kan knappast ha det så lätt... Och när det gäller guldfisksläktet så kräver de stora akvarier och stora filter.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Annbjo
                      • April 2013
                      • 15

                      #11
                      Tack för alla användbara svar! För att svara på frågornaom karets storlek såar jag för nuvarnande ett 60 liters akvarium. Är medveten om attta är i det minsta laget men var tvungen att använda det jag hade då jag oväntat fick den första fisken av en kund på jobbet. Skall skaffa en tank på minst 120 så fort jag får möjlighet ser slöjisarna som en seriös hobby som jag velat komma igång med länge och jag vill dom deras allra bästÄr tacksam för alla tips och råd jag kan få

                      Kommentar

                      Arbetssätt...