Grönlingen (Barbatula Barbatula)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrick Kretschek
    • April 2013
    • 8

    Grönlingen (Barbatula Barbatula)?

    Hej!

    Är det någon som har Grönlingar (Barbatula Barbatula) i akvarier eller dammar? Finns det någon här som vet vart man kan finna Grönlingar i fångenskap i Sverige?

    Inboxa mig eller svara här

    Mvh Patrick
    Senast redigerad av Patrick Kretschek; 29 April 2013, 11:44.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har aldrig sett grönlingar till försäljning. Sandkrypare har jag sett någon enstaka gång, men aldrig grönling eller nissöga.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Patrick Kretschek
      • April 2013
      • 8

      #3
      Tack Azur! Jag undrar om det överhuvudtaget finns någon som har Grönlingar i akvarium i Sverige? ja, eller i utomhusdammar. Alla tips mottages varmt! Mvh Patrick
      Senast redigerad av Patrick Kretschek; 30 April 2013, 09:07.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Jag har inte hört talas om det i alla fall - men jag har dålig koll på Barbatula barbatula.
        Azur har garanterat betydligt bättre koll och även Ola Svensson som skriver någon gång här i forumet. Han är dock lite mer aktiv på ciklid.org så du kan kanske fråga där också.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Patrick Kretschek
          • April 2013
          • 8

          #5
          Tack Kjell för tipset! Ska undersöka det.

          Alla andra som har minsta lilla tips, tveka inte att höra av er!

          : )
          Senast redigerad av Patrick Kretschek; 30 April 2013, 10:54.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Det finns en användare som kallar sig för "malfunkshun" som är intresserad av den här typen av fisk. Försök leta upp han för han kan säkert hjälpa dig. Han finns på flera forum så du borde du kunna hitta honom.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • Patrick Kretschek
              • April 2013
              • 8

              #7
              @ Joakim Lundgren
              Tack ! Intressant tips!

              Hälsar Patrick

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Grönlingen sattes antagligen ut i dammar vid Ulriksdals Slott och troligen även vid en herrgård utanför Nyköping. Vid Ulriksdal vet man att det åtminstone skedde under Fredrik I (regent 1720-1751) tid, kanske även senare. De måste ha rymt när det regnat mycket, och sedan dess finns de i Igelbäcken - liksom i några åar nära Nyköping. Och skälet var att vid den här tiden ansågs grönlingen som en delikatess.

                Därför har grönlingen en märklig utbredning. Den finns i större delen av Finland fram till svenska gränsen och Haparanda. Sedan saknas den i nästan hela Sverige utom i de här åarna där det antagligen helt är fråga om inplantering, och sedan finns den i Skåne samt närliggande delar av Blekinge och Halland - och sedan söderut i Danmark, Tyskland och vidare.

                Men det var naturligtvis inte det du ville veta. Om jag minns rätt fanns den i en damm som fyllts med vatten från en å med naturlig grönlingförekomst - någonstans i västra Skåne/Halland. I dammen var den riktigt rikligt förekommande. Om de finns kvar där eller om det sattes ut kräftor som utrotade grönlingarna minns jag inte.

                Några andra utsättningar i dammar känner jag inte till. Kanske finns den på något av de offentliga akvarierna i Sverige som har svensk fisk.

                Innan det blev vanligt med tropisk fisk i akvarierna, alltså början av 1900-talet, vet jag att både grönling och nissöga nämns som (tänkbara?) akvariefiskar.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Grönling och nissöga är säkert fortfarande alldeles utmärkta akvariefiskar, fast just grönlingen kanske blir lite stor. Jag har bara sett grönling på ett ställe, i Igelbäcken, men vad jag förstår är vilda grönlingar ofta mycket talrika där de förekommer, men det är som sagt ganska få platser i Sverige.
                  Varken grönling eller nissöga är upptagna på nationella rödlistan eller nationellt fridlysta, men det kan finnas lokala skydd.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Är lite som en väderål kanske alternativ om inte man ska ha just grönling men inte får tag i såna. Nissögon är fina men kan vara lite tråkiga när ofta nergrävda med bara huvudet som sticker upp.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Patrick Kretschek
                      • April 2013
                      • 8

                      #11
                      Tack för tipsen på alternativ. Har fått tips om Gobio gobio också som alternativ. Det är dock Barbatula Barbatula som jag söker men uppskattar verkligen alla dessa tips och förslag! Den här dammen i västra Skåna/Halland skulle jag verkligen vilja finna, om den nu finns kvar...

                      Kommentar

                      • Patrick Kretschek
                        • April 2013
                        • 8

                        #12
                        Aquaria i Stockholm har haft Grönling men inte längre dessvärre ... : (

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Finns i katalogen hos Petra Aqua, dock inte i lager.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Patrick Kretschek
                            • April 2013
                            • 8

                            #14
                            är det denna?:

                            VELKOOBCHOD akvarijní ryby chovatelské potřeby zverimexy akvarijní ryby tropické ryby mořské ryby studenovodní jezírkové ryby ptáci obojživelníci plazi ještěři bezobratlí krmiva cvrčci krmný hmyz hlodavci


                            Har mailat dem men har inte fått svar ännu ... får prova att ringar dem ...

                            Hur ser du att de inte har dem i laget?

                            tack!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...