Minsta botian som käkar sniglar/snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Minsta botian som käkar sniglar/snäckor?

    Har märkt en mindre invasion av sniglar/snäckor i mitt Fluval Edge 60L och undrar ifall det finns någon botia som kan tänkas kunna leva ett normalt liv i ett så litet akvarium.

    Skulle även denna Botia klara sig själv eller bör man satsa på minst 2st?
    Om så är fallet, skulle det isåfall kunna fungera med någon Anentome Helena (Snäckätande snäcka)? http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40

    Vad är risken att den inte käkar snäckor utan istället sätter sig och letar efter foderrester?
    Hur många snäckor käkar dessa per dag, samt hur många av Helena bör man skaffa sig?

    Kanske vore det både smidigare och mer humant mot botior om man skaffar sig dessa snäckor.

    Ps: Har även tre st Red Cherry och tre st Amanoräkor i akvariet.
    Tror ni det kan bli problem med Helenasnäckan?

    Uppskattar all hjälp. =)
    Senast redigerad av Jojje_; 25 April 2013, 09:59.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Har du snäckinvasion så matar du för mycket!
    Lösningen är inte att skaffa en botia utan att mata mindre så försvinner problemet av sig själv efter ett tag.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #3
      Ursprungligen postat av Mumin
      Har du snäckinvasion så matar du för mycket!
      Lösningen är inte att skaffa en botia utan att mata mindre så försvinner problemet av sig själv efter ett tag.
      Det låter väldigt väldigt konstigt då jag inte alls matar mkt..
      De små sniglarna käkar ju blad och växter, samt glider runt på glaset och smaskar på någonting, misstänker då alger.
      Syftade du på att de käkar foderrester? Isåfall nej, de äter i princip överallt annars.

      Kan nog inte mata mindre än vad jag gör då jag redan matar på gränsen till ingenting.
      De förökar sig kraftigt, vad har det med käket att göra?
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Vad är det för snäckor du har fått? Antar att det är Kanelbullar, enligt mig är de en del i av kretsloppet och är otroligt bra städare. Dom bör kunna hållas i schack med minskad matning.

        Vad är din definition är nästan ingenting när du matar? i ett 60l kar är det mycket lätt att övergöda. Jag har ett 180l och matar 1 ggr/dag och det äts upp på under 1 minut. Sedan kompletterar jag med några räkstickor varannan dag..

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          'De förökar sig kraftigt, vad har det med käket att göra?'
          I stort sett allt!! Mängden tillgänglig mat av gör hur mycket snäckor du får.
          Du är rädd att botian börjar äta foderrester istället för snäckor, ja det är troligt att den gör så. Botior är inget universalmedel mot snäckor. Ta bort förutsättningen för snäckinvasionen så löser problemet sig självt.
          Det finns i stort sett ingen annan orsak till snäckinvasion än övermatning......
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Jojje_
            • January 2013
            • 335

            #6
            Jag får tacka för alla tipsen. =)
            Blir att mata mindre.
            Fluval Edge 46L
            Projekt - Ciklidhörna

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Hej! jag tycker du ska lägga en algtablett på ett fatt och låtta det stå över natten då kan du sen ta bort mycket sniglar eftersom sniglarna samlas runt den. sen tycker jag du ska titta om det är dammsnäckor eller posthorn snäckor. posthorn snäckor är mycket nyttiga i akvariet och bör inte tas bort den däremot så är dammsnäckor farliga och kan medföra hydror och plattmaskar. snäckan ätande snäckan anentome helena äter en snäcka per dag.

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Släng i Anetome Helena, sen har du inga snäcker/städpatrull kvar, inte helt klockrent kanske.(De gjorde jag) :P

                Jag är nästan berädd att hålla med jojje lite på den här punkten för jag har upplevt precis samma sak, att jag matar skitalite och ändå kryllade de av kanelbullar, när detta inträffade mig så växte mina växter så mycket att dom skuggade varandra och började dö av nerifrån. Mycket blad över att käka på då med andra ord


                hoj

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Dammsnäckor som kommer med växterna lär inte ha med sig hydror och plattmaskar, lika lite som posthornssnäckor. Plockar man in snäckor från naturen, så kan man råka få med parasiter.
                  Det är dessutom inte sniglar, utan snäckor. Sniglar har inte något yttre skal, det har snäckor.

                  Både dammsnäckor och posthornssnäckor är utmärkta städare, men finns det för mycket att städa så blir de fler. Inget som helst konstigt.
                  Man kan ha i Anetome helenae om man vill, men ännu bättre är att ta bort förutsättningarna för snäckorna, dvs den rikliga födotillgången.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...