Var hitta bra utbud av guldfiskar för utomhusdammar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    Var hitta bra utbud av guldfiskar för utomhusdammar?

    Jag bor i Borås och håller som bäst på att gräva och mura min första egna utomhusdamm. I den kommer det finnas växter och fisk. Dammens storlek blir ungefär 3 meter lång och 2,3 meter bred. Exakta mått har jag inte ännu. Det ungefärliga djupet kommer bli minst 70 - 80 cm men med med en djuphåla som kommer bli ca 110-140 cm (om det går som jag har tänkt).

    Mer om det arbetet och fortlöpande information kan ni hitta i denna tråden:


    Nu undrar jag var man kan hitta ett stort och bra urval/sortiment av lämplig fisk för denna damm? Kan tänka mig att kanske köra upp mot 20 mil om det finns något butik på det avståndet som är värd att köra den sträckan. Annars föredrar jag gärna försäljning på närmare håll.

    Vad har ni för tips/rekomendationer åt mig?
    Dammen är inte färdig ännu (nyss börjat). Allt skall grävas, muras, installeras och köras igång och vara igång ett tag innan det är dags för fisk. Men jag vill gärna vara ute i god tid och veta vart jag kan vända mig när det är dags.
    -----------------------
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    var bor du?
    På Dm i jkpg har vi koi o guldfiskar till dammar

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      I första meningen står det att han bor i Borås!
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        HAHA läser som ett as

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          aja kolla med DM i borås då. det är samma folk, micke o ann-marie, som äger den butiken med. om de inte har i borås kan de säkert ta med från jkpg upp

          Kommentar

          • wierdalien
            • February 2003
            • 936

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            aja kolla med DM i borås då. det är samma folk, micke o ann-marie, som äger den butiken med. om de inte har i borås kan de säkert ta med från jkpg upp
            Menar du Mikael E på Arken zoo? Han äger den butiken vid coop i Borås samt den vid citty gross i Borås. Butiken vid coop håller på att avveckla den del som innehåller fiskar och satsar på övrigt. Och den butiken vid city gross hade inte så mycket fiskar (än i alla fall, den är nyöppnad). Eller menar du en annan mikael?
            -----------------------

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              nej jag menar micke på djurmagazinet.

              han o hans fru äger DM o jkpg, vetlanda, borås och håller på nu att öppna en i göteborg

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                nej jag menar micke på djurmagazinet.

                han o hans fru äger DM o jkpg, vetlanda, borås och håller på nu att öppna en i göteborg
                Aha den som ligger vid kungsleden? jasså dom har fler butiker. Det visste jag inte.
                -----------------------

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  vet inte har inte varit på dm i borås.
                  man ja de äger flera st.
                  känner de rätt väl

                  Kommentar

                  • roffen2
                    • August 2012
                    • 197

                    #10
                    Hej,

                    Falskogs akvarium i Rångedala utanför Borås har en separat dammfiskavdelning som är välsorterad och kan nog ta hem det du önskar. De har inget hemma riktigt ännu, vi ska ju upp mot en femton grader i våra dammar innan vi släpper i firrarna... Jag har fortfarande is i min

                    Falskogs hemsida är inget att hurra för, men de är aktiva på Facebook.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Dm i Borås ligger vid Ica Maxi och affären som ligger vid Kungsleden heter väl Antons zoo eller nåt sånt..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • wierdalien
                        • February 2003
                        • 936

                        #12
                        Ursprungligen postat av roffen2
                        Hej,

                        Falskogs akvarium i Rångedala utanför Borås har en separat dammfiskavdelning som är välsorterad och kan nog ta hem det du önskar. De har inget hemma riktigt ännu, vi ska ju upp mot en femton grader i våra dammar innan vi släpper i firrarna... Jag har fortfarande is i min

                        Falskogs hemsida är inget att hurra för, men de är aktiva på Facebook.
                        Ok då skall jag avvakta lite och sedan kanske ta en tripp dit ut när vi får mera "vår"
                        -----------------------

                        Kommentar

                        • wierdalien
                          • February 2003
                          • 936

                          #13
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Dm i Borås ligger vid Ica Maxi och affären som ligger vid Kungsleden heter väl Antons zoo eller nåt sånt..
                          Se där, då har jag lärt mig att det finns fler butiker i närheten än de jag känner till. värt att kolla upp
                          -----------------------

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Och sen har du Akvariebaronen som ligger på Döbelnsgatan http://www.akvariebaronen.se/ , det är en liten butik och jag har varit där en gång bara
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • wierdalien
                              • February 2003
                              • 936

                              #15
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Och sen har du Akvariebaronen som ligger på Döbelnsgatan http://www.akvariebaronen.se/ , det är en liten butik och jag har varit där en gång bara
                              oj ännu en butik i Borås som jag inte hört talas om. Finns visst fler än vad man vet blir väll att kika förbi för skoj skull.
                              -----------------------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...