Har jag köpt en koi eller guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PondLover
    • November 2012
    • 54

    Har jag köpt en koi eller guldfisk?

    En lite små rolig tråd kanske! Igår var jag och köpte en guldfisk, eller är det en koi?

    Aja var i Kalmar igår och som vanligt brukar man besöka de akvariebutiker som erbjuds. Gick in på Djurkompaniet med inte så höga förväntningar, eftersom jag anser att mer lokala akvariebutiker har bättre kvalite! Gick först och tittade på slöjsjtärtarna, vilket inte var särskilt imponerande. Tittade sedan snett åt höger och där såg jag guldfiskarna, jag fasnade direkt för en grå/svart guldfisk och det var den som fick följa med hem! I det akvariet som den gick i var det andra guldfiskar som var hel orangea och vit/orangea, han var den enda grå/svarta och alla fiskarna var ca 6-8cm. Det stod också klart och tydligt "Guldfiskar 6-8cm".

    Nåväl när jag kom hem så släppte jag ner honom till mina slöjstjärtar och han följer glatt efter dem, de är ju trots allt nära släktingar tänkte jag. Senare på på kvällen satte jag mig ner för att beskåda mit nya inköp samt de andra fiskarna, det är då jag märker något konstigt, den grå/svarta guldfisken har två "skäggstrån" under sin mun! Med lite bild sökande på koi och guldfisk så märker jag att just koien har "skägg" under sin mun. Men med denna faktan att det troligen är en koi så kommer han få stanna här hemma i vilket fall, men de är ju fortfarande släkt med varandra. Kommer trodligen skaffa en koi vän till honom när de ska ut i dammen igen.


    Ha en trevlig helg!
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Koi har 2 skäggtömmar, guldfiskar har det inte.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Grattis du har fått med dig en koi hem låter de som. har du ett kar som fixar en 125cm fisk? ^^

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Nu ska vi inte dra på för stora växlar. Det är ytterst få som har så pass stora koi, över 60cm är inte jätte vanligt på billiga "akvariebutiks koi". Mig veterligen så finns det inte en koi över 100cm i sverige och dom som är där i krokarna har både haft gener och första årets tillväxt enormt optimerad (dom brukar börja närma sig 30cm första året).
        Om vi ska vara realistiska så kommer du inte komma över 50cm med den filtrering, utrymme (förutsatt att du inte bygger en stor inneförvaring med rejäl filtrering och 2-5kubiks volym) och matmängd du kommer att kunna tillhandahålla i samband med grundförutsättningarna som har getts hittills.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          H*n har ju tydligen en damm, så utrymmesfrågan löser sig nog I alla fall sommartid.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • PondLover
            • November 2012
            • 54

            #6
            Plats har jag, både damm och inneförvaring! Precis som KristianE har nämnt så blir oftast inte de billigare koisorterna så stora. Men visst skulle det var grymt med en så stor fisk!

            Men man börjar ju undra lite hur koien hamnade bland guldfiskarna, tur att den kom till någon med förvaring för dessa fiskar iallafall!

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Jag har också köpt koi i guldfisk burken, det roliga var att jag faktiskt tog första pris i en koiutställning med den (har för mig att det var koigalens fotoutställning 2010).
              Dom sorterar fel helt enkelt eftersom dom är för små när dom skeppas för att det ska gå att se (vilket ju även detta talar för min tes om att dom inte direkt har optimala tillväxtförhållanden i början...)
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Personligen tycker jag koi är ballare än guldfisken :P

                Kommentar

                Arbetssätt...