Döende Praktbotior med krokig rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamCarlin
    • August 2012
    • 50

    Döende Praktbotior med krokig rygg

    Hej

    Införskaffade för ca 3 veckor sedan 4st Praktbotior till familjens sällskapsakvarium. Men något har gått snett med denna grupp fiskar.

    Fisk #1 dog redan efter några dagar, då jag läst till mig att Prakbotior lätt får vitaprick sjukan och ännu lättare vid flytt så medicinerade jag mot detta.

    Fisk #2 dog efter kanske 10 dagar. Denna med markant krokig rygg som observerats de senaste dagarna.
    Nu har fisk #3 också krokig rygg, fisk #4 ser ok ut så när som på att den är lite mager.

    Efter en del sökande så hittade jag en artikel på Bollmora Akvarieklubbs hemsida att den krokiga ryggen beror på parasiter i fisken och är nästan omöjligt att bota.

    Frågan är då vad gör jag nu:
    Väntar jag och ser om fisk #3 & #4 klarar sig eller skall jag avliva dem direkt? Det är inte så jäkla enklet att fånga in dem pga alla gömslen och växter.

    Finns det en risk att parasiten hopar över till de andra fiskarna? Alla andra ser idag friska ut så när som på en fläckig pansar mal som har tilltuffsade fenor men det tror jag beror på ett gäng tigerbarber som gästade akvariet under några dagar men som blev flyttade eftersom de var fenbitare.

    Om fisk #4 klarar sig (den som ser frisk ut) så bör jag ju skaffa några nya kompisar till den. Hur läge bör jag vänta (karantän) innan jag handlar några nya praktbotior?

    Lite fakta i övrigt: Akvarium ca 200l, har varit igång ca 6 månader, vattenvärden normala, byter ca 50% av vattnet varannan/var tredje vecka, har ganska tätt med växter och några gömställen. Andra innevånare är fläckig pansarmal, kardinaltetra, skalar, kuhliål och siamesisk algätare.

    Jag vet att praktibotian blir en stor fisk och att 200l är i minsta laget, planen är att skaffa större akvarium då fiskarna växter till sig.

    Tacksam för hjälp!
    /Per
    Senast redigerad av FamCarlin; 22 March 2013, 16:06.
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Jag tycker först och främst att du ska vända dig till butiken där du köpt fiskarna, för det här behöver de få veta.

    Krokig rygg kan ha fler orsaker än bara parasiter, men oavsett vilket skulle jag försöka fånga in dem. Det kan ta ett tag med praktbotia, men gör det i samband med ett vattenbyte, så du får lite stänkutrymme och lägre vattenstånd, så ska det nog gå. Två håvar är bra. Nacka sedan den som har drabbats av sjukdom och isolera den sista i minst 2 veckor (sätt den i ett eget kar eller i en plastbalja med en pump så du får lite rotation på vattnet).

    Vad ger du dem för foder? Praktbotia äter det mesta, men det innebär ju inte att allt är bra för dem. Mina får artemia, cyklops, ibland lite mygglarver och till natten några algtabletter att dela med akvariets malar och siameser.

    NB att jag fortfarande är nybörjare på det här med akvarier. Jag närmar mig två år med akvarier och har haft praktbotia hela tiden, just nu är stimmet 4 stycken och hittills har ingen dött eller varit sjuk. Bra att du funderar på större akvarium, praktbotia vill ha långa akvarier, så de får plats att simma, precis som de siamesiska algätarna är de snabba simmare som behöver kunna "sträcka ut". Jag tycker inte att du ska vänta länge med att ge dem större plats, om du väljer att fortsätta med dessa arter.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    Arbetssätt...