Praktbotia känslig vid vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Praktbotia känslig vid vattenbyte?

    Har flera gånger märkt att praktbotiorna blir halvt förlamade men kvicknar till ganska omgående.

    Nu ikväll när jag gjorde det vanliga vattenbytet blev det lika men värre. Minst en av botiorna har dött. Kraftiga ryckningar sedan dog den. Vad f-n gör jag fel?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hur varmt vatten har du i?

    Har man i för kallt så kan de dö av köld..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Runt 10 grader. Det konstiga är ju att övriga fiskar klara sig utan problem till och med diskusen?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag brukar försöka ha samma temperatur som akvariet, om inte annat på minst runt 20 i alla fall..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Fyll inte med kallvatten gickan! Vatten skiktar sig och det kalla vattnet lägger sig på botten och där håller dina botior till och får då en kallschock. Det är ett konstigt fenomen det här att folk häller i kallvatten i sina akvarier...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Varför häller man kallvatten i karet??! :0

            Upphör med det! Jag vet många som haft livet av fisk genom att antingen glömma kallvattnet eller att varmvattnet tar slut.. Såg en bild för inte så länge sedan på säkert 100 000-150 000 i död fisk på grund av just detta..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            Arbetssätt...