Mobbad slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AmelieTeresa
    • March 2013
    • 7

    Mobbad slöjstjärt

    Jag har haft en slöjstjärt i flera år nu och den har mått bra. Köpte nyligen en till liten slöjstjärt och en dvärgpansarmal. Efter ca 1-2 veckor märkte jag att den äldsta slöjstjärtens fenor var trasiga, den kan inte ha fastnat någonstans eftersom det inte finns några hårda föremål i akvariet utan någon annan måste ha bitit på dem. Tror ni det skulle kunna vara dvärgpansarmalen eller den nya slöjstjärten? Jag gjorde ingenting på en gång eftersom jag inte visste vilken fisk det var som attackerat. Nu några dagar senare är den äldsta slöjstjärtens fenor nästan hälften så långa, den är hängig, äter knappt något utan ligger mest ner på botten. Jag kan fortfarande inte lista ut vem det är som är mobbaren, de har inte visat någonting när jag har tittat så det måste hänt under natten. Någon som har tips på vem som kan ha attackerat och vad jag ska göra åt det?
  • AmelieTeresa
    • March 2013
    • 7

    #2
    Det kan även vara en Corydoras, ser inte någon skillnad..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      De flesta pansarmalar är Corydoras (det finns många olika), är det t.ex en pygmaeus, hastatus, eller habrosus du har? Dessa tre är väl de vanligaste "dvärgpansarmalarna". Corydoras ska hållas i grupp. Kan kanske vara den som nafsar på slöjstjärten, eftersom stimfiskar som hålls ensamma, eller för få, kan bli rastlösa, och börja bete sig illa mot andra fiskar, särskilt långsamma fiskar med långa fenor (t.ex slöjstjärtar, som även rör sig konstigt på grund av sin kroppsform och dubbla stjärtfenor). I alla fall är det så med en del barber och tetror, och även om pansarmalar normalt är oförargliga mönsterinvånare, så kan det kanske slå slint om man bara har en, och dessutom har den med fiskar som verkar inbjudande för fenbitande, som slöjstjärtar.

      Mitt tips är, oavsett om det är pansarmalen eller inte, att köpa ett gäng pansarmalar till, dels för pansarmalens skull, och är det den som nafsar på slöjstjärten, så upphör det nog då. Det låter i och för sig otroligt att en så liten pansarmal skulle lyckas förstöra så mycket av en slöjstjärts fenor, och göra den hängig. Kolla även vattenvärdena (nitriten är viktig att ha koll på), så att de är som de ska.
      Senast redigerad av Shepard; 12 March 2013, 18:17.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • AmelieTeresa
        • March 2013
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        De flesta pansarmalar är Corydoras (det finns många olika), är det t.ex en pygmaeus, hastatus, eller habrosus du har? Dessa tre är väl de vanligaste "dvärgpansarmalarna". Corydoras ska hållas i grupp. Kan kanske vara den som nafsar på slöjstjärten, eftersom stimfiskar som hålls ensamma, eller för få, kan bli rastlösa, och börja bete sig illa mot andra fiskar, särskilt långsamma fiskar med långa fenor (t.ex slöjstjärtar, som även rör sig konstigt på grund av sin kroppsform och dubbla stjärtfenor). I alla fall är det så med en del barber och tetror, och även om pansarmalar normalt är oförargliga mönsterinvånare, så kan det kanske slå slint om man bara har en, och dessutom har den med fiskar som verkar inbjudande för fenbitande, som slöjstjärtar.

        Mitt tips är, oavsett om det är pansarmalen eller inte, att köpa ett gäng pansarmalar till, dels för pansarmalens skull, och är det den som nafsar på slöjstjärten, så upphör det nog då. Det låter i och för sig otroligt att en så liten pansarmal skulle lyckas förstöra så mycket av en slöjstjärts fenor, och göra den hängig. Kolla även vattenvärdena (nitriten är viktig att ha koll på), så att de är som de ska.
        Jag testade att flytta ut pansarmalen för att se om det var den som ställt till det, vilket det inte var. Den större slöjstjärten har ännu trasigare fenor nu och mår väldigt dåligt, den kan knappt simma alls. Det måste alltså varit den mindre slöjstjärten som mobbat den. Jag flyttade ut den lilla slöjstjärten från akvariet också och hoppas på att den större kan återhämta sig nu. Några tips på vad jag kan göra? Vill verkligen att den ska överleva!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Har det gått för långt, och fiskens allmäntillstånd är dåligt, och fenorna är angripna av t.ex svamp eller bakterier, så är det nog inte säkert att det hjälper att flytta den nafsande fisken. Men om det var malen, så skulle den väl gå på båda slöjstjärtarna. Men tror inte heller att det är så vanligt att slöjstjärtar ger sig på varandra på det sättet. Har själv 8 stycken, som samsas bra. Det kan vara en anledning kanske, att du har för få, då blir det ju bara en som får all negativ uppmärksamhet.

          Har du kollat vattnet? Hur stort är karet?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • AmelieTeresa
            • March 2013
            • 7

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Har det gått för långt, och fiskens allmäntillstånd är dåligt, och fenorna är angripna av t.ex svamp eller bakterier, så är det nog inte säkert att det hjälper att flytta den nafsande fisken. Men om det var malen, så skulle den väl gå på båda slöjstjärtarna. Men tror inte heller att det är så vanligt att slöjstjärtar ger sig på varandra på det sättet. Har själv 8 stycken, som samsas bra. Det kan vara en anledning kanske, att du har för få, då blir det ju bara en som får all negativ uppmärksamhet.

            Har du kollat vattnet? Hur stort är karet?
            Nej jag blev också förvånad att det var den lilla slöjisen, har haft endast två stycken tillsammans förut utan problem. Märkte i början att den större slöjisen "schasade iväg" den mindre från hörnan där de brukar få mat, sen blev den mindre lite tuffare och så brukade de knuffas tätt ihop i mathörnan, det var ca 1 vecka senare som den äldre fisken hade trasiga fenor när jag vaknade..

            Jag byter ut vattnet med jämna mellanrum och brukar hälla i ett medel motIchthyophthiriusmultifilis och andra parasiter, samt ett medel mot för mycket nitrat i vattnet. Har en pump som rör om vattenytan ordentligt så vattnet syresätts. Sen så får de foder som är till för slöjstjärtar, ser ut som små kulor. Karet är ca 25 l, har läst att det är för litet till slöjisar men det har som sagt inte varit något problem tidigare.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Akvariets storlek kan vara svaret på problemet. Slöjstjärtar blir stora, och skitgrisar, som äter mycket, och smutsar ner vattnet en del. Små akvarier är svårare att få bra balans och bra vattenvärden i, och har man dessutom fiskar som blir stora, och smutsar ner mycket, så blir vattnet lätt dåligt. Slöjstjärtar behöver bra filtrering, vilket man inte får plats med i så små kar. I så små kar kan nog även slöjstjärtar bli griniga mot varandra, i brist på plats.

              Här står minsta akvariestorlek, och så:
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • AmelieTeresa
                • March 2013
                • 7

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Akvariets storlek kan vara svaret på problemet. Slöjstjärtar blir stora, och skitgrisar, som äter mycket, och smutsar ner vattnet en del. Små akvarier är svårare att få bra balans och bra vattenvärden i, och har man dessutom fiskar som blir stora, och smutsar ner mycket, så blir vattnet lätt dåligt. Slöjstjärtar behöver bra filtrering, vilket man inte får plats med i så små kar. I så små kar kan nog även slöjstjärtar bli griniga mot varandra, i brist på plats.

                Här står minsta akvariestorlek, och så:
                http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
                Jag förstår det, men det känns inte som om det är en förklaring till trasiga fenor Då borde han väl bara blivit hängig?

                Kommentar

                • AmelieTeresa
                  • March 2013
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Akvariets storlek kan vara svaret på problemet. Slöjstjärtar blir stora, och skitgrisar, som äter mycket, och smutsar ner vattnet en del. Små akvarier är svårare att få bra balans och bra vattenvärden i, och har man dessutom fiskar som blir stora, och smutsar ner mycket, så blir vattnet lätt dåligt. Slöjstjärtar behöver bra filtrering, vilket man inte får plats med i så små kar. I så små kar kan nog även slöjstjärtar bli griniga mot varandra, i brist på plats.

                  Här står minsta akvariestorlek, och så:
                  http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
                  Nu såg jag det du skrev om att de kan bli griniga mot varandra Kan nog stämma, men känns konstigt när det har funkat tidigare. Men nu köpte jag dem ju vid olika tillfällen så det kan ju också ha bidragit, att de inte känner igen varandra från djuraffären..

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Tja, hur som helst, akvariet är alldeles för litet Åldersrekordet för guldfisk är ca 45 år, och i ett 25-liters får man nog vara glad om de blir några år gamla. Så köp ett på 100 liter eller mer 25 liter gör att man blir rätt begränsad i val av vilka fiskar man kan ha, och risken är att man tröttnar rätt fort.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Sv: Mobbad slöjstjärt

                      Ja det är på tok för litet, faktiskt otroligt att det funkat så länge. Det kan nog vara så att när du skaffade fler fiskar så blev det för mycket och karet kraschade. Den stora har fått fenröta eller nåt sånt pga dåligt vatten.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • AmelieTeresa
                        • March 2013
                        • 7

                        #12
                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Ja det är på tok för litet, faktiskt otroligt att det funkat så länge. Det kan nog vara så att när du skaffade fler fiskar så blev det för mycket och karet kraschade. Den stora har fått fenröta eller nåt sånt pga dåligt vatten.
                        Du hade nog rätt gällande fenröta.. Idag var fisken död och hade inga fenor kvar, trots att jag flyttat de andra fiskarna till ett annat akvarium så det var inte de som var bovarna i alla fall. Tack för all hjälp, nu har jag lärt mig till nästa gång. Ska fixa ett större akvarium när jag vill ha fler fiskar. Känner mig lite deppig nu att slöjisen dog, hade haft honom i flera år

                        Kommentar

                        Arbetssätt...