Slöjstjärt som tappar färgen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina08
    • July 2003
    • 3

    Slöjstjärt som tappar färgen

    Undrar över varför min slöjsjärt tappar sin orangea färg ? Det började på fenorna som är praktiskt taget genomskinliga, men det har nu även börjat på själva kroppen. Den är snart helt vit. Gått på en vecka allt nästan. Är den sjuk eller trivs den inte ?
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    #2
    Jag tror bara att den ändrar färg. Verkar den inte må dåligt annars så är det nog ingen fara. Mina slöjstjärtar blev svarta på bakfenorna för ett tag sen, det bara var så när jag vaknade en morgon. Jag gick ner till djuraffären & de sa att det var en ofarlig färgförändring, att slöjstjärtar ändrar färg hela livet. Nu efter några vattenbyten & så är det svarta borta & andra har varigt med om liknande händelser med sina slöjstjärtar. Nu för ca 3 veckor sedan fick en av mina slöjstjärtar en centimeter stor vit (genomskinlig) fläck på sidan. Jag blev orolig först men det verkar inte vara någon fara alls! Så jag tror inte du behöver vara orolig, sålänge den inte beter sig konstigt. Håll koll på avföring mm... Lycka till! Mvh Denise
    Denise

    Kommentar

    • Nina08
      • July 2003
      • 3

      #3
      Okej, jag får hålla koll då. Tack för svaret !

      //Nina

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Är det en ung fisk så kan de ändra färg.
        Är fisken gammal så kan det vara att den inte trivs, fel ljus, stress, dåligt foder, dålig vattenkvalite, fel temp.
        Är den riktigt gammal 6-7-8+ så kan de bli vita.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Nova
          • April 2003
          • 512

          #5
          Det tänkte jag inte på. Men det är som kramfors säger. Mina är ca 6 mån.. & unga
          Denise

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            förresten så tror jag inte att det är någon fara även om dom är äldre... eftersom dom i djuraffären sa att slöjstjrtar/guldfiskar ändrar färg hela livet...
            Denise

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Nja, slöjstjrtar/guldfiskar ändrar färg hela livet. snarare är det väl så att kan ta tid innan de får sin "rätta" färg. Guldfiskar är grå/svarta och får inte färg för än efter ca 4-12 månader, Slöjstjärt vet jag inte det finns så många varianter av dem.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                Jag frågade om just Slöjstjärtar, & dom sa att dom ändrar färg hela livet!
                Denise

                Kommentar

                • Nina08
                  • July 2003
                  • 3

                  #9
                  Jag tackar för svaren !!

                  //Nina

                  Kommentar

                  • Nova
                    • April 2003
                    • 512

                    #10
                    så lite så. hoppas det går bra nu då. Lycka till!
                    Denise

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Tja, får väl tro det din butik säger, synd att inte några Slöjstjärtar som jag "känner" vet det, de envisas att behålla sin färg.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Nova
                        • April 2003
                        • 512

                        #12
                        Alla slöjstjärtar ändrar inte färg, men vissa gör det. Du kanske inte har träffat på nån som gör det!? Fisken behöver inte vara sjuk för att den ändrar färg!!
                        Denise

                        Kommentar

                        • cri
                          • September 2002
                          • 700

                          #13
                          Hej,
                          En site någonstans visade ett par exempel på slöjstjärtar och deras färg förändring under 3 år. Oftast verkar den ljusa färgen ta över från den mörka. Mina två Black Moor's baby har förÄndrat fÄrg ordentligt under yngelstadiet. Verkade stadga sig med svart kropp och en lite silvrigare mage. Nu är magen guld gul och ändan lika så. Från vad jag sett är risken att jag får en Guld färgad Black Moor... och då är det väl en Guldfärgad teleskåp öga...
                          Mvh, cri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...