Storlek på akvarium till enstaka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erik96
    • February 2013
    • 6

    Storlek på akvarium till enstaka fiskar

    Hej, är ny på zoopet.
    Jag undrar hur stort akvarium det behövs till en guldfisk, och eventuellt någon svensk liten insjöfisk?

    Jag har ett 55- liters akvarium hemma nu. Räcker det?

    Tacksam för svar!
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Här har du en artbeskrivning på guldfisk

    Kommentar

    • erik96
      • February 2013
      • 6

      #3
      Tack Jesper.
      250 liter!? För en liten firre, eller är 250 liter för typ 10 stycken?
      Jag har sett guldfiskar simma runt i små skålar, borde inte 55 liter räcka då?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        De blir ganska stora oavsett om det är en eller flera individer.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Det får dom som kan detta bättre än jag svara på , men dom blir stora och skitar ner mycket så själv hade jag aldrig haft en guldfisk i ett så litet akvarium. Guldfiskar i skålar hoppas jag att folk inte har nu för tiden.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Lite rim och reson får det väl ändå vara. Yngel/ungfisk behöver rimligen inte samma utrymme som ett utvuxet exemplar. Men jag reagerar på det är bara en guldfisk. Tycker som Torsten på Fyris Zoo gjorde - visst ska den väl ha en kompis...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erik96
              • February 2013
              • 6

              #7
              Kan man börja då att ha guldfirren i ett mindre akvarium och köpa ett lite större sen i takt med att den växer tror ni?

              Jo, den kanske vill ha en kompis

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                nja risken är stor att den växer fel om den har för litet kar. missbildas eller stannar i växten. det är ju inte yngel du köper i affären utan fiskar som är såpass vuxna att de behöver ett "vuxet" utrymme.

                ne satsa du på nån annan fisk som du kan ha i ett 55L kar. finns massa spännande saker. kanske nån dvärgciklid eller så?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  det är tillomed olagligt att sälja skålar som just "guldfiskskål".

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Vet inte riktigt om det är en guldfisk eller en slöjstjärt som du har. Slöjstjärten är ju en avelsform av guldfisken och den är betydligt "slösare" än den vanliga guldfisken och behöver därför inte ett riktigt lika stort akvarium. artbeskrivning för slöjstjärt.

                    Den minimumstorlek som anges för arten gäller även för ett exemplar, men självklart om det är ett yngel så kan den hållas i ett mindre om man bara är medveten om att den skall flyttas till ett större akvarium när den är halvvuxen.

                    Jag skulle tro att en slöjstjärt (som inköps i yngelstorlek i affären) som är rätt skött behöver ett större efter ca. 6 månader
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • erik96
                      • February 2013
                      • 6

                      #11
                      Tack för alla svar.
                      Jag har inte köpt fisken än, annan fisk går också bra men jag vill kunna ha den tillsammans med fiskar som t.ex. abborre, mört, ruda, sen vill man ju inte ha en jätteliten fisk.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        det är tillomed olagligt att sälja skålar som just "guldfiskskål".
                        Nja, inte är det väl olagligt att sälja skålarna...?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av erik96
                          Tack för alla svar.
                          Jag har inte köpt fisken än, annan fisk går också bra men jag vill kunna ha den tillsammans med fiskar som t.ex. abborre, mört, ruda, sen vill man ju inte ha en jätteliten fisk.
                          Men du bör kanske då ställa dig frågan hur stort akvarium du senare har tänkt att köpa - alla de andra fiskarna som du nämner kräver ju också större akvarier och om du dessutom skall blanda flera av dessa arter så krävs det ett mycket stort akvarium
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av erik96
                            Tack för alla svar.
                            Jag har inte köpt fisken än, annan fisk går också bra men jag vill kunna ha den tillsammans med fiskar som t.ex. abborre, mört, ruda, sen vill man ju inte ha en jätteliten fisk.
                            Du bör då tänka på att de inte vill ha det så varmt i vattnet.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              du vill ha den tillsammans med abbore, mört o ruda? ska du ha de i ett 55L kar de med?



                              Kommentar

                              Arbetssätt...