Storlek på akvarium till enstaka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • macke_fisk
    svarade
    150-200 liter tycker då guldfiskar är ena riktiga matvrak och växer rätt så snabbt. Ett bra filter till dem med för den delen. Sen så får det bli större kar när de vuxit ur karet .

    Lämna en kommentar:


  • erik96
    svarade
    Ursprungligen postat av Christer5
    Erik96,nu har du erhållit svar om de fiskar du tänker ha skall ha stora akvarier så du får troligen tänka om
    Ja, bara att börja leta på blocket...

    Vad tycker ni är en bra storlek att börja på om man ska ha ett par guldfiskar i?

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    Gäst svarade
    Erik96,nu har du erhållit svar om de fiskar du tänker ha skall ha stora akvarier så du får troligen tänka om

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Kontentan är i alla fall
    Guldfisk + kupa = dålig idé
    Guldfisk + litet akvarie = dålig idé

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    som guldfiskskål är det väl det? har jag fattat det som. inte att sälja skålen som typ nano-kar eller . men att sälja den som skål för gulfiskar.

    men jag kan ha fattat det fel
    Det är olagligt att ha fiskar i guldfiskkupor. Med lite om och men, det går att göra det så att reglerna följs men det krävs en del och det är i alla fall omöjligt med en guldfisk. Men alltså möjligen tänkbart till mycket små fiskar med viss eftertanke.

    Det finns däremot inget som säger att det är förbjudet att sälja kupor, oavsett vad man tänkt ha i dem, även om man så tänkt ha en hund i den så är det den som håller djuret som gör brottet, inte den som säljer pryttlarna.

    Fast det finns fler vinklingar på det här, den som säljer djur kommersiellt är skyldig att ge information. Om man i en affär alltså säljer en guldfisk med kupa och säger att det skall fungera så har man lämnat uppenbart oriktig information och det kan man åka på. Dels då civilrättsligt eftersom det då är att se som ett fel i varan vilket ger rätt till att reklamera och t ex lämna tillbaka och få pengarna åter. Dels i yttersta fall straffrättsligt eftersom man inte följt kraven på information.

    Om det då inte säljs fisk utan bara en kupa? Tja om den som står i affären inser eller borde inse att kunden tänkt ha en fisk som inte kommer att fungera i kupan så innebär det att det är ett fel i varan med rätt att reklamera. Om däremot den som säljer på något så när rimliga grunder tror att kunden tänkt plantera blommor i kupan så har affären inte gjort nåt fel.

    Lämna en kommentar:


  • erik96
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Men du bör kanske då ställa dig frågan hur stort akvarium du senare har tänkt att köpa - alla de andra fiskarna som du nämner kräver ju också större akvarier och om du dessutom skall blanda flera av dessa arter så krävs det ett mycket stort akvarium
    Jag kommer inte ha alla tillsammans samtidigt, utan någon av dessa svenska arter.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Nja, inte är det väl olagligt att sälja skålarna...?
    som guldfiskskål är det väl det? har jag fattat det som. inte att sälja skålen som typ nano-kar eller . men att sälja den som skål för gulfiskar.

    men jag kan ha fattat det fel

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    du vill ha den tillsammans med abbore, mört o ruda? ska du ha de i ett 55L kar de med?



    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av erik96
    Tack för alla svar.
    Jag har inte köpt fisken än, annan fisk går också bra men jag vill kunna ha den tillsammans med fiskar som t.ex. abborre, mört, ruda, sen vill man ju inte ha en jätteliten fisk.
    Du bör då tänka på att de inte vill ha det så varmt i vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av erik96
    Tack för alla svar.
    Jag har inte köpt fisken än, annan fisk går också bra men jag vill kunna ha den tillsammans med fiskar som t.ex. abborre, mört, ruda, sen vill man ju inte ha en jätteliten fisk.
    Men du bör kanske då ställa dig frågan hur stort akvarium du senare har tänkt att köpa - alla de andra fiskarna som du nämner kräver ju också större akvarier och om du dessutom skall blanda flera av dessa arter så krävs det ett mycket stort akvarium

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    det är tillomed olagligt att sälja skålar som just "guldfiskskål".
    Nja, inte är det väl olagligt att sälja skålarna...?

    Lämna en kommentar:


  • erik96
    svarade
    Tack för alla svar.
    Jag har inte köpt fisken än, annan fisk går också bra men jag vill kunna ha den tillsammans med fiskar som t.ex. abborre, mört, ruda, sen vill man ju inte ha en jätteliten fisk.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Vet inte riktigt om det är en guldfisk eller en slöjstjärt som du har. Slöjstjärten är ju en avelsform av guldfisken och den är betydligt "slösare" än den vanliga guldfisken och behöver därför inte ett riktigt lika stort akvarium. artbeskrivning för slöjstjärt.

    Den minimumstorlek som anges för arten gäller även för ett exemplar, men självklart om det är ett yngel så kan den hållas i ett mindre om man bara är medveten om att den skall flyttas till ett större akvarium när den är halvvuxen.

    Jag skulle tro att en slöjstjärt (som inköps i yngelstorlek i affären) som är rätt skött behöver ett större efter ca. 6 månader

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    det är tillomed olagligt att sälja skålar som just "guldfiskskål".

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    nja risken är stor att den växer fel om den har för litet kar. missbildas eller stannar i växten. det är ju inte yngel du köper i affären utan fiskar som är såpass vuxna att de behöver ett "vuxet" utrymme.

    ne satsa du på nån annan fisk som du kan ha i ett 55L kar. finns massa spännande saker. kanske nån dvärgciklid eller så?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...