Storlek på akvarium till enstaka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Nja, inte är det väl olagligt att sälja skålarna...?
    som guldfiskskål är det väl det? har jag fattat det som. inte att sälja skålen som typ nano-kar eller . men att sälja den som skål för gulfiskar.

    men jag kan ha fattat det fel

    Kommentar

    • erik96
      • February 2013
      • 6

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Men du bör kanske då ställa dig frågan hur stort akvarium du senare har tänkt att köpa - alla de andra fiskarna som du nämner kräver ju också större akvarier och om du dessutom skall blanda flera av dessa arter så krävs det ett mycket stort akvarium
      Jag kommer inte ha alla tillsammans samtidigt, utan någon av dessa svenska arter.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #18
        Ursprungligen postat av hannesc
        som guldfiskskål är det väl det? har jag fattat det som. inte att sälja skålen som typ nano-kar eller . men att sälja den som skål för gulfiskar.

        men jag kan ha fattat det fel
        Det är olagligt att ha fiskar i guldfiskkupor. Med lite om och men, det går att göra det så att reglerna följs men det krävs en del och det är i alla fall omöjligt med en guldfisk. Men alltså möjligen tänkbart till mycket små fiskar med viss eftertanke.

        Det finns däremot inget som säger att det är förbjudet att sälja kupor, oavsett vad man tänkt ha i dem, även om man så tänkt ha en hund i den så är det den som håller djuret som gör brottet, inte den som säljer pryttlarna.

        Fast det finns fler vinklingar på det här, den som säljer djur kommersiellt är skyldig att ge information. Om man i en affär alltså säljer en guldfisk med kupa och säger att det skall fungera så har man lämnat uppenbart oriktig information och det kan man åka på. Dels då civilrättsligt eftersom det då är att se som ett fel i varan vilket ger rätt till att reklamera och t ex lämna tillbaka och få pengarna åter. Dels i yttersta fall straffrättsligt eftersom man inte följt kraven på information.

        Om det då inte säljs fisk utan bara en kupa? Tja om den som står i affären inser eller borde inse att kunden tänkt ha en fisk som inte kommer att fungera i kupan så innebär det att det är ett fel i varan med rätt att reklamera. Om däremot den som säljer på något så när rimliga grunder tror att kunden tänkt plantera blommor i kupan så har affären inte gjort nåt fel.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Kontentan är i alla fall
          Guldfisk + kupa = dålig idé
          Guldfisk + litet akvarie = dålig idé
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Christer5

            #20
            Erik96,nu har du erhållit svar om de fiskar du tänker ha skall ha stora akvarier så du får troligen tänka om

            Kommentar

            • erik96
              • February 2013
              • 6

              #21
              Ursprungligen postat av Christer5
              Erik96,nu har du erhållit svar om de fiskar du tänker ha skall ha stora akvarier så du får troligen tänka om
              Ja, bara att börja leta på blocket...

              Vad tycker ni är en bra storlek att börja på om man ska ha ett par guldfiskar i?

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #22
                150-200 liter tycker då guldfiskar är ena riktiga matvrak och växer rätt så snabbt. Ett bra filter till dem med för den delen. Sen så får det bli större kar när de vuxit ur karet .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...