Hjälp, min slöjis ligger på botten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nissep
    • January 2013
    • 4

    Hjälp, min slöjis ligger på botten!

    Hej ny här så hoppas att jag gör rätt

    Jag har två slöjstjärtar Eddy (som har mått bra hela tiden) har jag haft sen april och Ärnst som också mått bra tills nu har jag haft sen i julas (2012).
    Nu ligger Ärnst på botten. Detta började igår/förrgår.
    Han simmar då och då. Åt sin frukost idag. Kom efter lite om och men upp nu ikväll men sjönk ner innan han hann äta.

    Innan har han varit livlig och simmat runt tsm med Eddy, har gärna ätit.
    Sköter dom som jag 'alltid' gjort så jag antar att jag inte gjort något fel eller att det är något fel på mitt akvarie. Jag vet vad de "vill ha" i liter, temp och allt sånt men jag att det har hänt honom något. Någon som vet vad det kan vara för fel på honom?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Hjälp, min slöjis ligger på botten!

    Lägg gärna upp en bild.
    Hur stort är karet? Hur sköter du det med vattenbyten?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • nissep
      • January 2013
      • 4

      #3
      Nepp Eddy är precis som han alltid har varit!
      Ärnst är dock sämre idag..
      Vattenbyte sköter jag som tidigare, dvs byter en del varannan vecka och städar mer noga varannan. Akvariet är dock lite litet för dom 100 l. Dock är de bara typ 3 cm än. Kan inte lägga upp men länkar till bilden! (Ska tillägga att ser jag att det blir smutsig fortare så städar jag lite extra)

      BILD

      Kommentar

      • SnuffelKuffel
        • January 2012
        • 73

        #4
        Svara gärna på följande frågor

        1/ Hur stort är akvariet?
        2/ Vilken filtrering använder du?

        3/ När startade du akvariet?
        4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
        5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
        6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
        7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
        8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
        9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
        10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
        11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
        12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
        13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
        14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
        15/ Har du nyligen bytt foder?
        16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
        17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
        18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
        19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
        20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
        21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
        22/ Tar du direkt bort döda fiskar?

        Kommentar

        • nissep
          • January 2013
          • 4

          #5
          Jag startade detta i april med TVÅ slöjstjärtar. Under en vecka jul-nyår hade jag tre slöjisar. Aldrig haft någon död fisk i alltså.

          Efter att ha rådfrågat personalen där jag köpte dom så
          *ger jag dom tre kulor var om dagen fördelat på två-tre gånger (mat för guldfisksorter) lite uppblötta.
          *Har två växter den ena skulle de tydligen inte äta på och den andra sa dom inget om.
          *Byter vatten som sagt ovan varje vecka.
          *Antar att jag har samma värden på mitt vatten som resterande har i jkpgs kommun och som jag typ alltid haft.

          Hur som helst så sköter jag akvariet som jag alltid gjort och som jag har fått rekommendationer om. Min enda egentliga fråga är Har någon haft liknande problem? Överlever dom eller kommer han att dö. För kommer han ändå dö så vill jag hellre ta bort honom med det samma vill inte att han ska ligga och ha ont.

          Tack för ni tar er tid att svara

          Kommentar

          • nissep
            • January 2013
            • 4

            #6
            Återigen, tack för att ni tog er tid att svara! Ärnst är sämre nu ikväll, har ingen aptit alls och är väldigt slö. Han kommer tyvärr att få simma vidare imorgon om han inte mot förmodan skulle visa sig vara piggare då.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              läste din blogg om hur du tyckte servicen var dålig på DM.
              men du verkar vara rätt låst i att du sköter karet rätt. jag tror med det kan ha med vattnet att göra.


              jag skulle absolut inte ringt A6 zoo. om det är som inte har kunskap om fiskarna är det dom tycker jag.

              björn o micke på DM är nog de som kan mest om fisk i hela stan. finns en kille på rilo som kan mycket med.
              precis som personen säger så kan det vara massa saker som orsakat felet. jättesvårt att säga på telefon.

              du skriver att det "borde inte vara nått med vattnet" hur kan du vara så säker?
              hur har du kollat vattenvärdena? med stickor?
              har du kollat efter nitrit?
              hur städar du karet? vad har du för filter?
              vad är tempen?
              du byter vatten varanna vecka läser jag. varför inte varje vecka´?

              o det här med att de blir typ 30 cm om 10år är ingen ursäkt att ha dom i ett för litet kar.

              Kommentar

              Arbetssätt...