Ha din dammfontän i bruk året runt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Ha din dammfontän i bruk året runt!

    För några år sedan glömde jag att stänga av min dammfontän inför vintern. Ett lyckokast! Vid måttlig köld skapade fontänen en isvak och vid sträng kyla bildades en fantastisk isskulptur. Efter en tid bildades ett mellanrum mellan istäcket och vattenytan, vilket ökar de 200-300 guldfiskarnas och lika många grodors överlevnadsmöjligheter.


    Sedan dess har jag haft fontänen påslagen året runt. Inga grodor eller fiskar har dött under vintern. Leve glömskan!


    Veta mera? Kolla www.bystan.se
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    hehe fan va fräsigt. Får hoppas på att det inte kommer en rejäl köldknäpp för då kanske skiten pajjar :P

    jag vill veta mera: check

    Kommentar

    • kent001
      • April 2008
      • 58

      #3
      I år ser isskulpturen ut som jättesnigel med en dildo för masochister på huvudet (se min hemsida www.bystan.se). Ju kallare dess hårdare skulptur! Det enda som kan förstöra den är mildväder. Eller en slägga.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Finns det ingen risk att själva maskineriet skär, eller fryser sönder, om det blir fullt av is?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • kent001
          • April 2008
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Finns det ingen risk att själva maskineriet skär, eller fryser sönder, om det blir fullt av is?
          Alla maskiner kan väl gå sönder men den här har troget år efter år pumpat vatten utan uppehåll. Ska den frysa så måste det väl komma vatten i den elektriska motorn och kommer det in vatten så är det kört oavsett luft- och vattentemperatur men prylar som ska användas till akvarier/damm är ju välisolerade.

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            De botten fryser säker inte därför de funkar klockrent.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Fina isskulpturer bildas i vattenledningsparken i Jönköping när det är kallt på vintern. Vattnet står under självtryck. Borde vara dags att ta en tur dit igen innan det blir varmt igen. Hittade den här bilden på nätet (hittade inte mina egna tyvärr):
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • kent001
                • April 2008
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Fina isskulpturer bildas i vattenledningsparken i Jönköping när det är kallt på vintern. Vattnet står under självtryck. Borde vara dags att ta en tur dit igen innan det blir varmt igen. Hittade den här bilden på nätet (hittade inte mina egna tyvärr):
                http://4.bp.blogspot.com/_1ed2l8v_uu...rummet+003.jpg
                Den liknar min en vinter för några år sedan

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Ursprungligen postat av kent001
                  Den liknar min en vinter för några år sedan
                  http://www.bystan.se/not254.jpg

                  Helt jävla asballt att de inte täpper igen och går sönder

                  Kommentar

                  • Styfv
                    • November 2012
                    • 176

                    #10
                    Där vi har vinter och inte bara frostnätter (Värmland) är det ingen bra idé. Jag har fryst sönder ett antal pumpar, totalt kanske 7-8000kr totalt i min enfaldiga tro att "i år blir det inte så kallt" eller "den här dyra pumpen klarar kylan". Allt från kina till hozelock fryser sönder. Visst är det vackert att titta på, men det kostar. Jag rekommenderar det inte. Dessutom tror jag fiskarna mår bäst av ett lugnt vatten under vintern inte minst för vattnets skiktning. Dammen det gäller är 100cm djup.


                    Styfv, Karlstad

                    Kommentar

                    • kent001
                      • April 2008
                      • 58

                      #11
                      Konstigt! Jag har haft min billiga fontänpump påslagen utan uppehåll, vinter som sommar i många år. Om jag inte skapade isvakar (jag har två vanliga akvariepumpar som skapar ytterligare två isvakar) så dör fiskarna och grodorna. Vid tre tillfällen har samtliga fiskar (guldfiskar och koi) och grodor dött när jag låtit dammen frysa till utan några isvakar och luftpumpar. Det är inte kul att samla ihop alla döda fiskar och grodor vid islossningen, tro mig. Poängen med dammfontänen är ju att, förutom att skapa en fantastisk isskulptur, den pumpar upp vatten ovanpå isen och därmed skapar ett mellanrum mellan istäcket och vattenytan.

                      Jag förstår inte hur dina pumpar kan frysa sönder! Motorn till min dammpump ligger ju under vattnet, endast några centimeter plaströr sticker upp ur vattnet. Pumpen kan alltså inte frysa om dammen inte bottenfryser vilket den aldrig ha gjort (djup 1,5 m).
                      Mina två små akvariepumpar finns i en isolerad låda på torra land. Endast plastslangen som leder luften till vattnet finns i dammen.

                      Förstår inte hur något kan frysa sönder. Var snäll och förklara.

                      Kommentar

                      • Styfv
                        • November 2012
                        • 176

                        #12
                        Jag har också haft pumpar som gått under vintern. Men jag rekommenderar att inte ha det.
                        Om du ska ha det rekommenderar jag att den står så djupt du kan, utan att störa fiskarna, absolut inte utloppet över vattenytan. Risken finns att ett istäcke bildas och du tömmer dammen. På det sättet pajjade jag min första dammpump, men det blev som sagt en fin skulptur att titta på.
                        Skillnaden mellan mitt och "kent001" scenario är nog helt enkelt att jag råkat ut för värre vintrar. Jag har som sagt också med framgång haft pumpen i under hela året. Nu tar jag dock in fiskarna och pumparna under vintern, vilket har visat sig mycket billigare. Både på fisk, och pumpkontot.


                        Styfv, Karlstad

                        Kommentar

                        Arbetssätt...