Lek hos kopparbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Lek hos kopparbarb

    Ja, inte fasen vet jag, men nog ser det ut som om de leker? Men honan ser inte särskilt stinn ut, så det verkar ju inte ge så mycket... Så här har de hållit på sedan de fick flytta till vårt nya, stora akvarium. Innan dess, i det gamla 120-litersakvariet tog de ingen notis om varandra. Och nu detta. A new lease on life?

    Klipp #1:


    Klipp #2:


    Jag vet inte hur man inkluderar videoklipp, så jag hoppas helt enkelt att detta funkar.
    Senast redigerad av Knax; 18 January 2013, 10:58.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Jomen visst ser det ut som dom leker! Har hört att det kan vara så att när barber flyttar till större kar finner dom plötsligt ett, annorlunda, intresse för varandra Var med om samma sak med mina purpurhuvudbarber. Honorna hinner aldrig bli speciellt runda om magen här eftersom hanarna leker av dem var 3:e dag
    Hanarna brukar förfölja honorna sådär och när dom simmar runt i växtligheten gör dom som i första klippet och släpper 1-5 ägg/gång dom sprätter till sådär. Håll koll när det händer så ska du se
    / Marcus

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Lek hos kopparbarb

      Åh, så kul om det är så! Har inget större hopp om att få några överlevare, men vem vet? Jag blev tvungen att flytta min andra hane, för de hade så tuffa fajter att fjällen stod åt alla håll. Man kan se på filmen att hanen är lite tilltufsad. Men då skulle du se den andre killen...
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Majkie88
        • August 2012
        • 215

        #4
        Har hört nått om att odla barber lr om de va tetror med ett lager potekuler i botten ist för sand. För då ramlade rommen ner mellan kulorna och kunde på så sätt överleva. Någon som har någon mer info om detta?

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Det är ett utomordentligt sätt. Jag har även använt ett rostfritt galler i botten så att fiskarna överhuvudtaget inte når äggen. Det viktigaste är nog ändå att plocka bort föräldrarna direkt efter lek.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Lek hos kopparbarb

            Åfasen. Jag såg någon som hade garn i karet, som fiskarna lade rommen i. Så kunde man lyfta ut det när leken var klar. Men då hade man nog inga växter... Ett lager puttekulor kanske man kan få till i den hörnan där de leker.

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Det finns i princip två sätt att få yngel av dem:
              1. Alldeles rent separat lekakvarium med nät eller glaskulor på botten. Släpp i fiskar när de just skall till att leka, ta bort dem efter ett dygn, mata och sköt noga. Låna Helmut Pinters "Odling av akvariefisk" på biblioteket. Där står exakt hur man gör.
              2. Ett akvarium med sand och/eller torvbotten, tjockt lager ek/boklöv, tät växtlighet. Där bor endast ett par kopparbarber. Varje dag matar man med nykläckt Artemia. Sedan väntar man bara.

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Det finns i princip två sätt att få yngel av dem:
                1. Alldeles rent separat lekakvarium med nät eller glaskulor på botten. Släpp i fiskar när de just skall till att leka, ta bort dem efter ett dygn, mata och sköt noga. Låna Helmut Pinters "Odling av akvariefisk" på biblioteket. Där står exakt hur man gör.
                2. Ett akvarium med sand och/eller torvbotten, tjockt lager ek/boklöv, tät växtlighet. Där bor endast ett par kopparbarber. Varje dag matar man med nykläckt Artemia. Sedan väntar man bara.
                1. Tack för boktipset! Den ska jag kolla in!
                2. Jag har varit lite sugen på att göra om nanokuben till ett lekakvarium. Alltså, jag är verkligen inte intresserad av att odla fiskar, utan tycker bara att det är kul när det blir smått. Därför skulle detta göras i extremt liten skala, till husbehov. Fylla en 30-literskub med växter är dessutom rätt lätt gjort.

                Ett par frågor till då:
                Passar denna typ av akvarium för lek för fler fiskar? Vi har t.ex. rundbandade barber och kommer att ha ett gäng corydoras på sikt, båda dessa vore kul att få yngel på.
                Hur blir det med pH om man lägger i en massa löv? Bör man balansera upp (med kalk?), så att fiskarna inte får en chock när man flyttar dem mellan det "normala" karet och lek-karet?

                Svar på detta kanske står i boken du tipsade om, men jag frågar ändå.
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Pierre_N
                  • December 2010
                  • 24

                  #9
                  Boken kan jag också rekommendera. Jag vart så pass inspirerad att jag har svävat ut från mitt tanganyikaträsk och försöker att få yngel på drottningsrasbora (trigonostigma espei). Två helt misslyckade försök än så länge men skam den som ger sig.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pierre_N
                    Boken kan jag också rekommendera. Jag vart så pass inspirerad att jag har svävat ut från mitt tanganyikaträsk och försöker att få yngel på drottningsrasbora (trigonostigma espei). Två helt misslyckade försök än så länge men skam den som ger sig.
                    En riktig bok klassiker. Fick en på 70 talet och den läste jag från pärm till pärm ett antal gånger.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knax
                      Ett par frågor till då:
                      Passar denna typ av akvarium för lek för fler fiskar? Vi har t.ex. rundbandade barber och kommer att ha ett gäng corydoras på sikt, båda dessa vore kul att få yngel på.
                      Hur blir det med pH om man lägger i en massa löv? Bör man balansera upp (med kalk?), så att fiskarna inte får en chock när man flyttar dem mellan det "normala" karet och lek-karet?
                      Jag antar att du syftar på "princip 2". Man läser på om varje art innnan man börjar experimentera och anpassar akvariet efter detta men om akvariet skall vara måttligt stort bör man välja arter som är måttliga romrövare. Jag försökte med Aphyocharax, och där räckte inte en bottenyta på 70 x 120. Antingen lekte de inte, eller så åts alla ägg/yngel upp, troligen det senare. (Men det måste ju gå på något sätt... Never give up).

                      Jag antar att rundbandade barber är detsamma som gördelbarber (Puntius anchisporus etc.). Både hos gördelbarberna och inom Corydoras så beror det på vilken art det är. Enkla och tacksamma att pröva först är t ex Fundulopanchax nigerianum, Hyphessobrycon amandae, Boraras naevus.

                      Ingen kalk! Det var liksom det som var finessen. Vi skulle skapa en regnskogsbiotop. Men om vattnet i det föregående akvariet är annorlunda, får man ju koppa över långsamt och försiktigt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...