Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martino
    • January 2013
    • 3

    Praktbotia

    Har fått massa små snäckor i akvariet, läste att praktbotior skulle vara bra att få bort de.

    Har en fråga dock.

    Funkar praktbotior tillsammans med levandefödare som svärdbärare och guppys?

    mvh/martino
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja. men hur stort kar har du?

    snäckor är bra att ha i ett kar. de hjälper dig att städa karet. äta upp gamla växtdelar, äter alger o gammal mat.

    annars finns det en snäckätande snäcka http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Beror på vad du menar med funkar.

      Praktbotia äter nästan allt, inklusive snäckor och andra arters yngel och de är snabba simmare. Med lite större och vuxna exemplar av de fiskar du skriver kommer det socialt att funka bra, men det kan som sagt bli svårt att få upp yngel.

      Åtminstone mina praktbotia ligger mest stilla på dagtid och är ute och letar käk på nätterna, men vid matdags kan det ändå bli kontrovers med övriga invånare. De är duktiga på att sno käk framför nosen på andra fiskar. Slänger man i frysfoder i tärningar, är det inte ovanligt att de snor hela tärningen och simmar till sitt gömställe med den för att riktigt festa loss.

      De håller ner beståndet av snäckor, men utrotar dem sällan. Man kan ju tänka sig att det inte vore så smart att äta upp alla heller, för då blir det ju inga mer sådana snacks.

      Tänk på att praktbotia är en utpräglad stimfisk som bör hållas i grupper om minst 4-6 stycken (mitt stim är bara 4 stycken, men jag är alltid på jakt efter fler och väntar just nu bara på objekt i lagom storlek), samt att de blir rejält stora med tiden. Rekommenderas inte i akvarier kortare än 120 cm eller mindre än 250 liter.

      Läs gärna artbeskrivningen här på Zoopet innan du köper dem som snäckletare:


      Fantastiskt vackra och underhållande fiskar är det. Därför jag har en som avatar.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        haha ibland känner jag mig jävligt ensam om att ogilla praktbotia. tycker den är hemsk. skulle aldrig få komma hem till mig.

        men alla har olika smak

        Kommentar

        • martino
          • January 2013
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          ja. men hur stort kar har du?

          snäckor är bra att ha i ett kar. de hjälper dig att städa karet. äta upp gamla växtdelar, äter alger o gammal mat.

          annars finns det en snäckätande snäcka http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40
          Karet är ca 400 liter

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            ja då funkar det ju med praktbotia. men jag skulle nog hellre tipsa om helena-snäckan där.

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              haha ibland känner jag mig jävligt ensam om att ogilla praktbotia. tycker den är hemsk. skulle aldrig få komma hem till mig.

              men alla har olika smak
              Hehe. I sanning. Ibland undrar man varför man har dem, när de äter upp ens dyra växter, roffar åt sig maten, skrämmer livet ur skalarerna osv., men nästa dag clownar de omkring och "umgås" med en och så är man charmad igen.

              Så de kommer att bli fina i 400-litersakvariet som du har, martino, men läs på om dem först. Ditt akvarium kommer att få en helt annan prägel med praktbotia i, frågan är om det är den prägel du vill ha.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • martino
                • January 2013
                • 3

                #8
                Hade ciklider i karet förut (kommer inte ihåg vilken sort) men de gömde sig mest. Jag har skänkt bort de till en granne, skaffade levandefödare för att mina barn tycker det är så kul med yngel, därför skulle jag helst fortsättningsvis ha yngel.

                hannesc: var kan man köpa dessa snäckor du länkade till. Tror inte de har det i min fiskaffär och de har riktigt bra sortiment annars.

                mvh martino

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  kolla på akvariesajter som plantswap eller tradera

                  annars kan du ju kolla om din affär kan ta hem. det brukar de kunna göra

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    haha ibland känner jag mig jävligt ensam om att ogilla praktbotia. tycker den är hemsk. skulle aldrig få komma hem till mig.

                    men alla har olika smak
                    det är inte ofta jag håller med dom som skriker att folk skall inte ha husdjur, utan alla djur skall
                    vara kvar i naturen, men i detta fall håller jag med dom.

                    praktbotior göre sig ur ett estetiskt perspektiv, bäst i naturen.....och där får den vara kvar...


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      ta sedan reda på varför du har för mycket snäckor.

                      att bota överflöd med kemi, fisk, andra snäckor, är ingen hållbar lösning.

                      ungefär som att börja varje dag med dubbel dos treo pga huvudvärk.

                      för eller senare måste man ta reda på varför det gör ont i huvvet och rätta till det.



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...