Andas häftigt, för varmt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Andas häftigt, för varmt?

    Mina praktbotior har de senaste dagarna andats väldigt häftigt och det hela tiden. Men dem är med och äter som de brukar. Kan det vara för att det är för varmt i vattnet? Temperaturen ligger mellan 27-30 grader.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Je ett varmt vatten är också ett syrefattigt vatten. Så öka kraftigt syresättningen i vattnet (flera ytterligare pumpar) eller ännu hellre sänk temperaturen.
    En högre temperatur=högre ämnesomsättning=kortare fiskliv
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Jo, men eftersom de går med diskus så vill jag inte sänka temperaturen för mycket.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Jo, men eftersom de går med diskus så vill jag inte sänka temperaturen för mycket.
        Men diskus tål också 26-27 grader om du avstår från oxhjärta - så får också dom ett längre liv

        Nåväl du väljer - då är det väl bara att köpa in några extra pumpar då så du får rejäl snurr på vattenytan och ökar syresättningen
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Har bara hört att de ska ha minst 28 grader. Men då sänker jag

          Kommentar

          Arbetssätt...