Hjälp min slöjstjärt är helt stilla på botten?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annie1999
    • January 2013
    • 6

    Hjälp min slöjstjärt är helt stilla på botten?!

    Ja den ligger på botten av akvariet har tillfällig flyttat den till en grund skål för att den ska kunna komma upp till vattenytan. Ända sedan jag la ned en "våffla" (1,5/2 cm i diameter) till min algätare och slöjstjärten har ätit av den så har den knappt rört på sig och den har andats hastigt även fast jag har bytt vatten! Vad är det för fel på den? Jag har en annan slöjstjärt också men den är väldigt pigg. Är den slöjstjärten som ligger på botten bara full med mat eller kanske har fått nån slags matförgiftning p.g.a att den år av mat som inte var anpassad till den?
  • Annie1999
    • January 2013
    • 6

    #2
    Snälla hjälp! jag vill inte ha en död fisk :'(

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #3
      Hur stort akvarium har du?
      Hur många fiskar?
      Hur länge har det varit igång?
      Jag är ingen expert på slöjstjärtar. Men jag tror inte de mår dåligt av algtabletter eftersom det är vegetabiliskt foder, vilket är det foder som slöjstjärtar ska ha. Sen vet jag inte hur det är om de klämmer i sig väldigt mycket.
      Om jag vore du skulle jag ha stoppat tillbaka slöjisen i akvariet, glasskålar är ingen höjdare att ha fisk i.
      Mvh/ My

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Slöjisar mår utmärkt av att äta algtabletter/malmat. Men kanske inte i så stora mängder. De äter tills det tar slut helt enkelt. Och hur mår man själv efter att ha proppat magen med en massa god mat. Man får helt enkelt tänka sig för hur mycket man lägger ner till fiskarna. Vill du mata din mal med "egen" mat får du försöka med det efter att ljuset släcks. Vad för mal har du?
        Men nu är det ju så att slöjisarna äter det mesta. De bryr sig inte om att det ska vara till din mal.
        Släpp ner din slöjis i karet igen. Och så.. håll igen på maten ett tag. Helst inget alls i ett par dagar. Fiskarna svälter inte ihjäl så snabbt. Din mal hittar säkert en del att äta ändå.

        Själv försökte jag att mata efter att jag släckt ljuset och och jag såg att slöjisarna "sov". Det hjälpte inte alls. De tycktes känna doften av mat och letade sig fram till den i mörkret. Såna är dom..

        Kolla gärna dina vattenvärden. Har den ätit sig proppmätt så skiter den mycket också. Som då försämrar vattnet.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Annie1999
          • January 2013
          • 6

          #5
          det är 30x30cm tror jag jag har 3 fiskar och det har varit igång i ca en vecka

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Ursprungligen postat av Annie1999
            det är 30x30cm tror jag jag har 3 fiskar och det har varit igång i ca en vecka
            Är det en kub på 30x30x30 cm så är den på 27 liter. Det är väldigt litet för dina fiskar. Det går nog bra så länge som de är väldigt små. Men de växer, och växer rätt snabbt.

            En vecka är väldigt kort tid. Du bör låta bli att mata din fiskar några dagar nu. De svälter inte ihjäl även om det ser så ut när de tigger mat.

            Du har alltså två slöjstjärtar + en mal.

            Fakta om slöjstjärt:


            Men vad för mal har du? Är det en ancistrus?


            Eller pansarmal av någon sort?


            Dessutom vill jag tipsa om en väldigt bra nybörjarguide där du kan få en massa bra tips. Nybörjare är vi allihopa innan man läst in sig hur det ska vara.


            Sådär.. nu har du fått lite trevlig läsning...
            Senast redigerad av MonkanS; 07 January 2013, 15:48.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vad jag har förstått så är en del slöjstjärtar så deformerade och hoptryckta (alla slöjstjärtar är mer eller mindre deformerade) att deras inre organ, särskilt simblåsan, kan skadas, och därmed kan de förlora flytförmågan.

              Se'n så är som sagt akvariet för litet. Dels blir slöjstjärtar rätt stora, men de äter och smutsar även ner en del, och vattnet i ett litet kar blir då dåligt rätt fort, särskilt med tanke på att filtreringen i små kar inte är tillräckligt effektiv för stora fiskar.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Annie1999
                • January 2013
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Är det en kub på 30x30x30 cm så är den på 27 liter. Det är väldigt litet för dina fiskar. Det går nog bra så länge som de är väldigt små. Men de växer, och växer rätt snabbt.

                En vecka är väldigt kort tid. Du bör låta bli att mata din fiskar några dagar nu. De svälter inte ihjäl även om det ser så ut när de tigger mat.

                Du har alltså två slöjstjärtar + en mal.

                Fakta om slöjstjärt:


                Men vad för mal har du? Är det en ancistrus?


                Eller pansarmal av någon sort?


                Dessutom vill jag tipsa om en väldigt bra nybörjarguide där du kan få en massa bra tips. Nybörjare är vi allihopa innan man läst in sig hur det ska vara.


                Sådär.. nu har du fått lite trevlig läsning...
                Akvariet är högre än 30cm och jag tror att det ligger på 30 liter jag har frågat dom på djuraffären och dom har sagt att man kunde ha 2 slöjstjärtar + en algätare eftersom dessa slöjstjärtarna ej blir så stora. och jag tror att jag har en ancistrus

                Kommentar

                • Annie1999
                  • January 2013
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Vad jag har förstått så är en del slöjstjärtar så deformerade och hoptryckta (alla slöjstjärtar är mer eller mindre deformerade) att deras inre organ, särskilt simblåsan, kan skadas, och därmed kan de förlora flytförmågan.

                  Se'n så är som sagt akvariet för litet. Dels blir slöjstjärtar rätt stora, men de äter och smutsar även ner en del, och vattnet i ett litet kar blir då dåligt rätt fort, särskilt med tanke på att filtreringen i små kar inte är tillräckligt effektiv för stora fiskar.
                  okej men jag tror att du har lite fel med filreringen eftersom det är mycket strömt i vattnet och "filtrering maskinen" är ju kopplad till pumpen

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Alla (i alla fall de flesta) slöjstjärtsvarianter blir stora, 20 cm eller mer. Även för Ancistrus, som blir ca 10 cm, är 30 liter för litet. Är det t.ex en gibbiceps (en annan vanlig mal, som ofta säljs) du har, så är akvariet definitivt för litet, eftersom den blir runt 50 cm. Om det är just den art som brukar säljas som algätare (kinesisk algätare, ingen mal), så är det samma sak där, den blir också stor, ca 25 cm, och dessutom aggressiv med åldern.

                    Finns väl i ärlighetens namn inte så jättemånga fiskar som funkar särskilt bra i 30 liter i längden, även om undantag finns. En del av dessa undantag är dock ofta lite mer krävande.
                    Senast redigerad av Shepard; 07 January 2013, 20:15.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Annie1999
                      okej men jag tror att du har lite fel med filreringen eftersom det är mycket strömt i vattnet och "filtrering maskinen" är ju kopplad till pumpen
                      Det behövs inte särskilt mycket kraft i en pump för att göra det strömt i ett 30-liters. I ett akvarium av den storlek som större fiskar som slöjstjärten bör ha, så räcker inte en pump avsedd för 30 liter.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Ursprungligen postat av Annie1999
                        Akvariet är högre än 30cm och jag tror att det ligger på 30 liter jag har frågat dom på djuraffären och dom har sagt att man kunde ha 2 slöjstjärtar + en algätare eftersom dessa slöjstjärtarna ej blir så stora. och jag tror att jag har en ancistrus
                        Ledsen om jag gör dig besviken. Men du blev tyvärr lurad av försäljaren i djurbutiken. Både slöjstjärtarna och din mal blir för stora för ditt 30-liters akvarium. Det finns ingen minivariant av slöjisen. De är små och söta när man köper dom. Men sen växer den snabbt till sig. Det bästa du kan göra är att gå tillbaka till butiken med dina fiskar och istället välja en sort som inte blir så stor. Tittar i beskrivningarna och hittar nog bara Endlers som kan passa till din storlek av akvarium. Räkor fungerar också bra tex körsbärsräkor. De är en bra nybörjarvariant.

                        Jag själv har Endlers och körsbärsräkor tillsammans i en 20-literskub. Med lite mossa som räkbebisar kan gömma sig i så går det alldeles utmärkt. Endlersen ynglar av sig rätt bra. Men de äter upp det mesta av sina egna yngel så att balansen hålls rätt bra ändå. De äter också räkbebisar. Men med hjälp av mossa som de kan gömma sig i så kan en del få växa upp och bli stora. På så sätt blir inte det lilla karet överbelastat.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • quinny
                          • June 2012
                          • 5

                          #13
                          Jag hade också problem med slöjstjärtar jag köpt. dom var hängiga o tycktes ha tråkigt i ett 60 liters akvarium. Men så fick jag rådet att det var kanske för varmt i karet så jag flyttade ner mina fiskar i ett annat kar i källaren som inte är så varmt. O idag så simmar dom rundor o ser välmående ut. Dom går bland diverse fisksorter samt två bergsräkor.

                          Kommentar

                          • vinbok
                            • November 2011
                            • 147

                            #14
                            Hade varit intressant att veta var du har köpt slöjstjärtarna och akvariumet?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...