Guldbabrarna gömmer sig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter Jönsson
    • October 2012
    • 32

    Guldbabrarna gömmer sig!

    Hejsan!


    Köpte 4st Guldbarber och 2st siameser samt 3st ancistromalar! (Ska köpa 5st guldbarbar senare i veckan)

    Problemet är att mina guldbarbrer gömmer sig och ser ut att känna sig hotade! Detta gjorde dom inte den första dagen...då simmade dom och jagade varandra och såg ut att trivas...

    Nu ligger dom och trycker under en växt eller under ett löv...(Jag har några löv i karet för att få bra vatten)

    Malarna simmar och ser ut att ha det bra! Även mina chokladguramis är ''tuffare'' än guldbarbrarna..

    Akvariet är 150L Tempen ligger på 24c

    Bilder***










    Ignorera Siamesen...hon tror att det är henne jag tar kort på :P...


    God jul!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vänta några dagar, skulle de inte ändra beteende tills dess kan du börja bli orolig.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Peter Jönsson
      • October 2012
      • 32

      #3
      Då väntar jag lite som du säger Hoppas dom vänjer sig vid sitt nya hem

      Kommentar

      • Peter Jönsson
        • October 2012
        • 32

        #4
        Hallå!!

        Fiskarna ligger fortfarande och trycker på samma ställe som tidigare....när en av dom blir ''ut puttade'' så får dom typ panik av nåt slag och söker skydd...

        Dom kommer endast ut när man släcker ner karet och då simmar dom som om dom vore blinda eller nåt...typ icke navigerande..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är ingen sjukdom som gör detta beteende, men ett par bidragande faktorer kan finnas. Dels skulle en mörkare bakgrund troligen få dem att känna sig tryggare, och även att de skulle vara fler i stimmet. Jag kan nog lova att det är en otrygg känsla de har, men den brukar bli bättre efter några dagar...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Peter Jönsson
            • October 2012
            • 32

            #6
            Då är det som jag misstänker, att stimmet är för litet för att ge ''självförtroende'' i stimmet..

            Som tur ska jag köpa 10st guldbarber till så att dom är ett litet stim på 14st Det bör ge mer säkerhet :P

            Ska även testa tejpa upp en svart sopsäck som bakgrund på karet med som du nämner!

            Tack för din hjälp <3!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Om det är lungt runt akvariet hela dygnet utom vid några få korta tillfällen per dygn kan fiskar lätt bli panikslagna vid dessa tillfällen - även om det är matning.

              Sedan händer saker då och då som är svårare att förklara: Varför är samma fiskar lugna och "normala" i ett akvarium och sedan jätteskygga i ett annat som till synes är nästan likadant. Jag har flera exempel på sådant.

              Kommentar

              • Peter Jönsson
                • October 2012
                • 32

                #8
                Dom är i matrummet/salen som faktisk bara besöks ett fåtal tillfällen runt 2-5ggr per dag.

                Kanske ska låta dörren stå öppen in till matsalen så att det kommer in mer ljud så att dom kanske kan få chansen att vänja sig vid dom olika ljuden och rörelserna!

                Kommentar

                • Peter Jönsson
                  • October 2012
                  • 32

                  #9
                  Tjosan!!

                  Ville bara säga att jag fixade problemet!

                  Det var tydligen för lite aktivitet i karet och guldbarbarna blev nervösa pga det! Köpte 20st zebra fiskar! Och nu vågar sig guldbarbarna sig fram och leker tillsammans med zebra stimmet!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Gott!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...