"Regnbågsfisk Elritsa röd"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    "Regnbågsfisk Elritsa röd"?

    Undrar lite över dessa firrar. Jag tror leverantören kallade dessa Notropis chrosomus, men de har inte dem kvar i deras lista så inte helt hundra att jag minns rätt. Det som gör mig lite fundersam är att de hade satt temp 20-30C, vilket inte stämmer med de blå elritsa som är listade här på zoopet. Annars hade de inte mycket mer info, på deras bild såg de ut som de blå men röda istället. Stod N. Amerika dock så 30C låter ju lite skumt. Kan detta vara en variant av de blå helt enkelt, med liknande krav på vattenvärden och temp? Eller hade de fel namn?

    Ett par kassa bilder, gälar va snabba dom är;





    Kan försöka ta bättre bilder om det hjälper.
    "The trees move... do you not see it?"
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Området de kommer från ligger på gränsen mellan tempererat och subtropiskt. Kan vara enorma skillnader på temperaturen mellan årstiderna i den amerikanska södern. Minusgrader och snö på vintern och +40 på sommaren.
    Ska vara en tålig fisk men den kräver årstidsväxling om man vill ha lek på dom. Men ska man bara titta på dom funkar ett kar i rumstemp utan doppvärmare kalasfint.

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Ah tack hum tror jag tolkade N Amerika som Kanadatrakten.. De blå och de röda kommer från liknande förhållanden då i alla fall? Samma storlek? Och en karpfisk ingen regnbågsfisk då ser jag ja.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Rebah
        Ah tack hum tror jag tolkade N Amerika som Kanadatrakten..

        N Amerika startar vid Rio Grande, dvs gräns mellan Mexico/USA och slutar i norra Kanada.

        Allt mellan skitvarmt i öknen till svinkallt uppe vid polarisen.....

        :-)


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
          N Amerika startar vid Rio Grande, dvs gräns mellan Mexico/USA och slutar i norra Kanada.

          Allt mellan skitvarmt i öknen till svinkallt uppe vid polarisen.....

          :-)


          .
          Nja inte riktigt, Panama brukar räknas som gräns för nord- och sydamerika.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av malfunkshun
            Nja inte riktigt, Panama brukar räknas som gräns för nord- och sydamerika.
            Och vart tog Centralamerika vägen? Kanske någon ny tyfon som spolat bort alla länder mellan nord och sydamerika
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Centralamerika hör till kontinenten Nordamerika. It's a fact

              Kommentar

              Arbetssätt...