Koi eller korsningar??????????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sallyomolly
    • October 2012
    • 6

    Koi eller korsningar??????????

    Inte haft fiskar på många år. Sysslade förr med koi. Köpte för skojs skull 3 koi till vår nya damm i somras. Tittade inte så noga på dem, de var ju små och färgerna fina. De växte och man ser ju dem bara uppifrån i dammen.

    Köpte ett akvarium att ha dem i nu i vinter. Problemet är att de ser ut som guldfiskar i formen med skäggtömmar, har jag blivit lurad? Kan det vara korsningar?

    Vad jag minns är koi smalare, strömlinjeformade, tycker inte att dessa är det.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det skall tydligen gå att korsa guldfisk och koi men det är inte så vanligt och blir diverse genetiska konstigheter. Det här skall vara en korsning:



    Men notera en sak, färgen är inte så märkvärdig eller hur? Tydligen så har de där anlagen som fixar till färgen på koi och guldfisk olika placeringar och när man då korsar så tar det ut varann och man får en vildfärgad.

    Eftersom det är ovanligt med korsningar och de blir tråkiga i färgen och det blir ännu rörigare om man försöker återkorsa (hybridhanar är sterila, återkorsningarna blir triploida, honorna ger alltså diploida ägg) så är det synnerligen osanolikt att du fått korsningar. Antingen har du fått en variant som är lite tunnare eller också så kanske du varit lite åt det snåla hållet med maten.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Majkie88
      • August 2012
      • 215

      #3
      Ursprungligen postat av Bygert
      Det skall tydligen gå att korsa guldfisk och koi men det är inte så vanligt och blir diverse genetiska konstigheter. Det här skall vara en korsning:



      Men notera en sak, färgen är inte så märkvärdig eller hur? Tydligen så har de där anlagen som fixar till färgen på koi och guldfisk olika placeringar och när man då korsar så tar det ut varann och man får en vildfärgad.

      Eftersom det är ovanligt med korsningar och de blir tråkiga i färgen och det blir ännu rörigare om man försöker återkorsa (hybridhanar är sterila, återkorsningarna blir triploida, honorna ger alltså diploida ägg) så är det synnerligen osanolikt att du fått korsningar. Antingen har du fått en variant som är lite tunnare eller också så kanske du varit lite åt det snåla hållet med maten.
      Fisken på bilden är väll en gräskarp?

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Ursprungligen postat av Majkie88
        Fisken på bilden är väll en gräskarp?
        Definitivt inte. Fel antal fjäll, fel placering av ögat, fel form på stjärtfenan - bland annat. Gräskarp är det inte. Jag kan ju inte garantera att det verkligen är en korsning mellan guldfisk och koi men bildkällan verkar seriös och jag tycker mig se an blandning av karaktärer från de påstådda föräldrarna så jag tror i a f att det stämmer.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • sallyomolly
          • October 2012
          • 6

          #5
          Ursprungligen postat av Bygert
          Det skall tydligen gå att korsa guldfisk och koi men det är inte så vanligt och blir diverse genetiska konstigheter. Det här skall vara en korsning:



          Men notera en sak, färgen är inte så märkvärdig eller hur? Tydligen så har de där anlagen som fixar till färgen på koi och guldfisk olika placeringar och när man då korsar så tar det ut varann och man får en vildfärgad.

          Eftersom det är ovanligt med korsningar och de blir tråkiga i färgen och det blir ännu rörigare om man försöker återkorsa (hybridhanar är sterila, återkorsningarna blir triploida, honorna ger alltså diploida ägg) så är det synnerligen osanolikt att du fått korsningar. Antingen har du fått en variant som är lite tunnare eller också så kanske du varit lite åt det snåla hållet med maten.
          Jag menar att de är mer runda i formen än koi som är smalare "strömlinjeformade". Tjocka är de så det räcker =)
          Får fundera ut hur man får in en bild.

          Kommentar

          • hogge70
            • November 2009
            • 20

            #6
            hanarna är ju långa och smala
            medans honorna kan bli ganska ordentligt runda!!
            bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

            Kommentar

            Arbetssätt...