Slöjstjärtar och vattentemp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanna M
    • October 2012
    • 39

    Slöjstjärtar och vattentemp...

    Satt och läste lite olika artiklar här och läste då att de ska ha svalt vatten. Alltid trott att det bara gällde guldfisk- och att det är därför de fungerar i dammar men inte slöjstjärtar. Stämmer verkligen detta eller kan det varit generellt för guldfisk-släkten?
    Jag har två (som jag fick på köpet när jag köpte ett pytteakvarie för att låta fiskar yngla i...) de bor nu lite provisoriskt i ett 50 liters, och i 25 gradigt vatten. Tanken är att de kommer att gå tillsammans med några guramis framöver, i ett hundraliters. Vilket tydligen också är alldeles för litet för två slöjstjärtar (de är ca tre cm stora)? Varför? Mina gör inte många knop om man säger så.
    Tips, svar och synpunkter?
    Tack
    Hälsn. Sanna
    I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Slöjstjärt och guldfisk är samma art. De vill båda ha det svalt. Slöjstjärtar kan bli mellan 15-20 cm beroende vilken avelsform du har. Den vanligaste formen är orandan och den brukar bli lite större beroende på foder,vattenkvalitet,temp och akvariestorlek. Med andra ord: att ha en slöjstjärt i undermåliga förhållanden resulterar i en mindre men sjukare och mindre välmående fisk. När jag har haft slöjstjärtar har jag alldrig haft fler än fyra i ett 200l.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      25 grader är inga problem för guldfisk.

      100-liter funkar nog men är i minsta laget även för slöjstjärt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Sanna M
        • October 2012
        • 39

        #4
        Då är jag öppen för att omplacera dem, om de får det bättre Hojta om ni vet någon som vill ha
        De har nog upptäckt att de bor större nu iaf (köpte dem från en som hade dem i ett 20 liters), för de börjar dra i väg i storlek.

        Kan man alltså ha slöjstjärt i damm ute då?
        Hälsn. Sanna
        I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

        Kommentar

        • Merza
          • March 2009
          • 57

          #5
          Du kan ha dem ute i damm utan problem. Men om de kan övervintra skulle jag vilja ha osagt.

          Kommentar

          • Sanna M
            • October 2012
            • 39

            #6
            Det behöver de inte kunna, mina föräldrar har en stor damm i trädgården, men de tar in fiskarna under vintern. Men vad kul, då kanske de får komma på sommarbete då
            Hälsn. Sanna
            I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

            Kommentar

            • Merza
              • March 2009
              • 57

              #7
              De skulle nog älska lite sommarbete. Vem tycker inte om nya utmaningar :P Även fiskar tycker om semestrar och utmaningar.
              Du kan säkert sätta ut dem redan på våren och ta in dem på senhösten. De bör inte ha några större problem med lägre temperaturer om de inte är sjuka. Teoretiskt sett har de större problem med dammen på sommaren (om det är väldigt varmt). Men vatten temperaturer mellan 10-25 grader borde dina slöjstjärtar klara av utan problem.
              Senast redigerad av Merza; 30 October 2012, 23:49.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                När det gäller guldfisk med och utan slöjor - jag kan inte påminna mig att jag sett såna som verkligen fungerat annat än där de hållits ganska svalt och i volymer på åtminstone nån kubik. Och med fungerar menar jag då att de kan komma upp i det som de har förutsättningar till, alltså två dm längd och tjugo års ålder, minst.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • hogge70
                  • November 2009
                  • 20

                  #9
                  jag har en granne som har slöjstjärtar i sin damm dom går ute året om!!
                  bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av hogge70
                    jag har en granne som har slöjstjärtar i sin damm dom går ute året om!!
                    Slöjstjärten klarar inte låga temperaturer lika bra som guldfisk. Har man en damm som är rätt grävd med rätt djup och djuphåla så kan det nog funka när vi har milda vintrar men slår det till som det gjorde 2009 och 2010 så har dem nog inte stora chanser...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Angående att ha slöjstjärtar utomhus på sommarenm så ligger inte faran i att de har det kallt utan att de är väl synliga och tämligen långsamma/otympliga. Dvs de är mycket lätta byten för olika rovdjur.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ja att de blir byte är det ju stor risk för och att de klarar sommartiden är ju också ganska givet men att övervinta dem i dammen leder troligvis till lidande och död. Kanske kan ses som vanvård eller, ungefär som gäller andra djur man kan tänkas hålla som man åsamkar lidande?
                        Senast redigerad av åheim; 04 November 2012, 17:05.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...