Moskito vs Galaxy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Moskito vs Galaxy?

    Jag går i funderingar på ett litet stim med antingen moskitorasbora eller galaxyrasbora, men kan inte välja! I karet (54 l) går just nu bara 2 sterbai.
    Någon som har något positivt/negativt att säga om arterna som kanske kan hjälpa mig att besluta mig?

    Innan nån säger nåt om sterbai så vet jag redan att de antagligen borde bo större och vara fler, efter att ha läst på lite. Men jag litade tyvärr på personalen i butiken som för övrigt verkar ha ganska gott rykte här på zoopet. Jag frågade just efter något som passade i storleken på kar, och om det var ok att de bara var två. Dumt av mig kanske. Jag har dock ett 180-liters som de eventuellt kan få flytta till om ett tag.
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Jag har Galxyrasbora. En otroligt pigg och vacker fisk. Den rekommenderar jag.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Tack för rekommendationen!

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        hej
        jag har haft båda och tycker att galaxy är betydligt mycket trevligare. Moskito hade jag kanske otur med för de första 10 dog lite pö om pö. Som mest hade jag ca15 stycken samtidigt. De är rätt vackra när man har ett stort stim i ett lugnt akvarium, men om de är få blir det inte så effektfullt, tycker jag.
        Galaxy kan man ha från 5 och uppåt. Just nu har jag 20 stycken. De stimmar kanske inte så mycket som moskito. Jag tycker framförallt att deras "parningsdans" (för det antar jag att det är) är fantastisk att kolla på.

        Vilken som är vackrast är förstås en smaksak.

        Kommentar

        • zoddri
          • June 2012
          • 144

          #5
          Håller med om att Galaxyn är väldigt fin att se på. Har aldrig haft såna men det simmar ett stim mosquitos i ett av karen, väldigt bra stimfisk om man bara har något som är lite större. Neontetror t.ex.

          Rekommendation.. Tja.. Svårt. Galaxyn är ju mer färgsprakande och det är ju alltid en fördel.
          Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

          250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

          Kommentar

          • Maligne

            • September 2012
            • 188

            #6
            Tack för era åsikter. Om det blir inköp i helgen så lutar det nog åt galaxy faktiskt, då de även finns att få tag på på närmare håll än moskitona. Får se om de har några kvar i butiken, kanske smiter jag dit redan ikväll.

            Kommentar

            • zoddri
              • June 2012
              • 144

              #7
              Egentligen, det som hindrat mig från att ha Galaxy-stim är att butikerna här i stan tar 60kr(!) per fisk... Jag kan som inte riktigt motivera det priset på något sätt
              Mosquiton är ju "lite" billigare i inköp
              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

              Kommentar

              • Maligne

                • September 2012
                • 188

                #8
                Ajdå, det var lite dyrt ja. Jag vet inte vad de tar i butiken här närmast, men de brukar inte ha rövarpriser. I butiken i Gbg kostade galaxyn 35 kr/st.
                Hittade dock en gammal tråd från 2006 om arten, då verkade de kosta uppåt hundralappen. Så det har ju iaf sjunkit lite sen dess.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maligne
                  Ajdå, det var lite dyrt ja. Jag vet inte vad de tar i butiken här närmast, men de brukar inte ha rövarpriser. I butiken i Gbg kostade galaxyn 35 kr/st.
                  Hittade dock en gammal tråd från 2006 om arten, då verkade de kosta uppåt hundralappen. Så det har ju iaf sjunkit lite sen dess.



                  då var dom oftast importerade direkt från asiens små bäckar och åar.

                  dessutom var den "ny" på marknanden....allt som är nytt kostar mer än
                  det som är gammalt. se på din mobiltelefon, nu ajfån = 4-5-6000....
                  gammal hederlig nokia med tangenter = 3 kr på blocket....

                  nu är det ganska ofta de är lokalt odlade.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Maligne

                    • September 2012
                    • 188

                    #10
                    Jo det förstod jag, rariteter kostar. Tur man är en tråkmåns och gillar gamla och enkla beprövade saker.

                    Kommentar

                    • Maligne

                      • September 2012
                      • 188

                      #11
                      Hmm, det blev visst en beställning på några kakaduor mega red istället.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...