Blä. Fy. USCH!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SnuffelKuffel
    • January 2012
    • 73

    Blä. Fy. USCH!

    Sökte på Instagram på goldfish och fick upp en massa bilder! 60% på godis och resterande på fisken.
    Hälften av bilderna är fiskar som går i små skålar, på en bild stod det att det bara var 14L som två fiskar gick i....
    Det var en annan som hade köpt en bubble eye guldfisk och tyckte det var hur festligt som helst!
    URSH!
    Jag försökte lite vänligt förklara för dom att guldfiskar behöver mycket mer än 14L men dom vart bara arga och sa att fisken visst mådde hur bra som helt och var överlycklig, älskade dom och what so ever!

    Kände att jag blev lite ledsen då jag bara försökte hjälpa till

    Vet att jag inte direkt var perfekt i början då jag fick en 30L kupa med 4 slöjstjärtar i i födelsedagspresent. Men så fort jag förstod att det var fel så fixade jag ett bättre akvarium.

    Vet inte vad ni tycker men jag tycker inte om det!
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Instämmer helt, det är bedrövligt.

    Kommentar

    • SnuffelKuffel
      • January 2012
      • 73

      #3
      Hur är det med bubbel eye egentligen, lider fisken?

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Tja... lidande... Det är ju svårt nog att definiera om djur lider överhuvudtaget. Att fiskar reagerar på smärta och förändrar sitt beteende utifrån det, så långt är det klart, det finns studier som klart visar det. Om sen de smärtsignalerna omsätts i nån slags medveten upplevelse som kan kallas lidande, nej det går det inte att svara på idag. Det är mer en fråga om tro och ideologi, vad man helt enkelt har för föreställning om djurs förmågor. Dock, vi har lärt oss att fiskar har mer avancerade funktioner än vi trott och det finns inget som pekar mot att man skulle kunna utgå från att de inte lider. Alltså bör man utgå från att de kan lida.

        När det sen gäller missbildningar, ja det blir ju inte enklare att ta in sånt i bilden. Från människor med missbildningar är det ju också svårt att dra några entydiga slutsatser, vissa problem kan ju klart innebära ett lidande medan annat som vi kan tycka ser väldigt avigt ut inte upplevs som särskilt besvärande av personen ifråga, de har ju aldrig upplevt nåt annat.

        Min tanke när jag ser de värsta slöjstjärtarna är ändå att det jag ser och uppfattar får mig att tro att det finns en risk för lidande. Eftersom jag inte ser att de där varianterna fyller något vettigt behov så tycker jag att man skall följa försiktighetsprincipen, låt bli de där missfostren.

        Det är också så att det finns ett förbud i djurskyddsregler mot avel på djur som har egenskaper som påverkar naturliga funktioner negativt. Helt klart påverkar vissa av slöjstjärtsmissbildningarna naturliga funktioner som att se, simma osv negativt. Därmed är det alltså förbjudet att avla på dem i Sverige. Däremot är det inte förbjudet att föda upp dem utomlands och sen sälja dem i Sverige, inte heller att ha dem. Förbudet är alltså skäligen så verkningslöst.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av SnuffelKuffel
          Hur är det med bubbel eye egentligen, lider fisken?
          Nja - det har gjorts undersökningar på vad dessa s.k. bubblor innehållar och det motsvarade ungefär det som finns i människors vårtor. Dvs i sig inget fysiskt lidande och människor kan visserligen bli psyskiskt lidande av att ha vårtor men det gäller knappast för fiskar.


          Sedan kan ju ändå aveln ha gått så långt att fisken har svårt att se etc. och så är det för vissa typer av "bubble eye" och det borde rimligtvis medföra ett lidande.

          Fast uppriktigt sagt - ett större problem är nog att många slöjstärtar går för trångt och det i akvarier där det byts för lite vatten - detta lär ge ett större fysiskt lidande.


          Sedan kan man ju alltid undra lite över hur någon kan tycka det är snyggt med vårtor , men, men smaken är som baken........
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Jag tror nog att det är viss skillnad på att ha vårtor på fingrarna eller på att ha dem under ögonen.

            Det är ett stort problem att slöjstjärtar ofta hålls på klart olämpliga sätt men när det gäller problemet med avelsformer så vill nog inte jag tro att det är de med störst kunskap om guldfiskars behov som väljer de värsta varianterna. Risken är uppenbar att det blir båda problemen, dålig hållning och djurskyddsmässigt tveksamma avelsformer, samtidigt.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • SnuffelKuffel
              • January 2012
              • 73

              #7
              Det jag blir mest arg över är att jag bara försöker hjälpa dom... och så går dom in och kommenterar på mina bilder att mina rödzebror lider i mitt 300L kar för att dom har för lite vatten..... Patetiskt!

              Kommentar

              Arbetssätt...