Trivs som fisken i vattnet? Jo, jag tackar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Trivs som fisken i vattnet? Jo, jag tackar!

    Suck! Under många år har jag haft en trädgårdsdamm på 200 kvm med flera hundra guldfiskar. Dom trivs som fisken i vattnet! Inga sjukdomar, ingen massdöd numera trots en dryg meter snö vissa vintrar (luftar vattnet).
    Tar jag in några av fiskarna och placerar dom i ett 450-liters akvarium så dör dom efter ett par månader. Alltid! Fiskarna slutar äta, blir hängiga och får en slemliknande beläggning på kroppen. Jag har självklart läst allt om sjukdomar, använt div mediciner, frågat om råd här på forumet. Dessutom har jag gjort rent akvariet minutiöst. Kokat sand och stenar. Rengjort akvariet med olika bakteridödande medel etc. En operationssal kunde inte vara mer steril! Ändå dör fiskarna. Vad gör jag? Något råd? Kolla www.bystan.se/damm.htm ochwww.bystan.se/notdamm.htm
    Senast redigerad av kent001; 23 September 2012, 13:54.
  • hogge70
    • November 2009
    • 20

    #2
    vad kör du för filter i akvariet??
    guldfiskar är ju ganska duktiga på att skita ner
    så jag hade nog inte haft någon sand eller stenar i akvariet
    bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

    Kommentar

    • kent001
      • April 2008
      • 58

      #3
      Inga problem med reningen. Jag har ett filter som heter Rena Filstar xP3 för akvarium 250-600l. 1.350 l/tim. Jag vill nog ha både sand och sten i akvariet. Inbillar mig att fiskarna trivs bättre då än med enbart glas. Dom gillar ju att böka i sanden. Några växter har jag däremot inte. Obegriplig att fiskarna dör i akvariets kristallklara vatten men stortrivs i dammens grumliga. Kanske det är min katt, som hatar att bli blöt, som utövar fiskvoodoo? Eller nåt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Trivs som fisken i vattnet? Jo, jag tackar!

        Har du testat att tänka omvänt? En del av det som sker i dammen innebär ju gott om bakterier och nedbrytningsprocesser. Om du "skitar ner" ditt filter med dammvatten och skit och använder enbart typ biobollar eller liknande så du får in samma bakterieflora som i dammen. Fiskar kan ju bli sjuka om skillnaden blir för stor i vattenkvalité och bakteriekultur. Det är ju lite skillnad på utedamm och steril operationssal ?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • drmases
          • February 2012
          • 2

          #5
          Hej
          Jag har en liten damm på tomten med guldfiskar. Varje höst plockar jag in dessa i ett 430 liters akvarium. Förra året gick det hur bra som helst. Då tog jag mycket vatten från dammen med in. I år däremot hade jag redan några yngel i detta kar som gick där hela sommaren, mest för att det inte skulle se tom ut. Nu när jag tog in fiskarna från dammen fick dessa vitaprick på en gång. Jag tog inte med speciellt mycket vatten. Ynglen som kläcktes i dammen i år plockade jag in i ett mindre akvarium med enbart dammvatten. I det akvariet har det inte varit några problem alls. Så tror att det kan vara som Bluewing säger. Nu har jag haft i en del salt i vattnet och håller en temperatur kring 26 grader, och det ser ut att vitapricken försvunnit.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Sv: Trivs som fisken i vattnet? Jo, jag tackar!

            Ursprungligen postat av kent001
            Inga problem med reningen. Jag har ett filter som heter Rena Filstar xP3 för akvarium 250-600l. 1.350 l/tim. Jag vill nog ha både sand och sten i akvariet. Inbillar mig att fiskarna trivs bättre då än med enbart glas. Dom gillar ju att böka i sanden. Några växter har jag däremot inte. Obegriplig att fiskarna dör i akvariets kristallklara vatten men stortrivs i dammens grumliga. Kanske det är min katt, som hatar att bli blöt, som utövar fiskvoodoo? Eller nåt.
            Bakteriedödande medel och kristallklart vatten låter kanske bra i våra mänskliga öron men som bluewing säger ska du tänka tvärtom. Utan bakterier som bryter ned fiskarnas avföring och överbliven mat så blir vattnet snabbt giftigt, hur klart det än må se ut. Tänk dig att du lägger en skitkorv i skogen och en korv i en operationssal, vilken tror du är trevligaste efter en vecka?
            Du har själv empiriskt stöd för att skitigt vatten från dammen hjälper till att skapa ett fungerande akvarium, så fortsätt läs in dig på hur akvarier och bakterier funkar så ska nog detta lösa sig!
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            Arbetssätt...